Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fender Blues Junior


Bønders

Anbefalte innlegg

Hei.

For noen år siden kjøpte jeg en brukt Fender Blues Junior rørforsterker.

Den fungerte fint det første året, men etterhvert har den begynt å trøble.

Den startet med å skurre når jeg tok en A. Alle steder, om den var lys eller mørk. (Tror det har noe med svingningen å gjøre).

Jeg tok ut rørene og satte dem inn igjen. Da var det iorden en liten stund. Nå er skurringen kommet tilbake.

I tillegg er det kommet en bakgrunnsstøy (During) som veldig ofte er tilstede. JA, jeg har koplet den til en jordet kontakt.

Av og til tar den også inn litt radio-signaler. Kanskje det er innebygget FM-mottaker i den...=??

Hva feiler det forsterkeren min?

Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding.

Selve radio-problemet er det minste. Det skjer ikke så ofte.

Men skurrelyden som nå er blitt verre når jeg drar over strengene liker jeg ikke.

I tillegg er det en del bakgrunnstøy når den står på. Spesielt når jack-kabelen er koplet fra gitaren og inn.

Jeg har sjekket med flere kabler, og det er nokså likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rør er det litt varierende levetid på, alt etter bruk og kvalitet. Noen rør varer evig, andre blir ødelagt etter noen få timer.

Grunnen til at du får inn radiosignaler (tror jeg) er at grid resistoren på V1B er på kun 10k, det virker veldig lavt og kan være grunnen. Derfor burde du ta den med til en tech og se på det :)

EDIT: men istedenfor å se så vanskelig på det så er det nok mest sannsynlig et rør som begynner å ta kvelden. Rørskift er jo aldri feil uansett ;)

Endret av Andr3as
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er en ganske smal smak å bytte rør. Forsterkeren har fixed bias så det er ganske plug and play. Se på YouTube eller noe om hvordan du fjerner og setter inn rør riktig.

Du trenger 2 stk EL84 og 3 stk 12AX7/ECC83.

På preamprøra kan du eksperimentere litt, for eksempel 12AT7 har mindre gain og litt annen karakteristikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva koster slike rør? - Er det noe jeg kan kjøpe på 4sound, eller må jeg bestille dette på nettet? Finnes det forskjellige kvaliteter?

Hvor ofte bør rørene skiftes. Jeg har hatt min forsterker i 5-6 år, og føler egentlig at den bare har blitt dårliger og dårligere.

Er det slik at den må behandles ekstra varsomt. Er forsterkeren var for transport?

Hører ofte at det klirrer litt når jeg kjører i humpene inn til øvingslokalet.

Mange spørsmål her. Håper noen tar seg tid til å svare.

På forhånd takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4sound har rør, men de er gjerne overpriset. Ville nok heller bestilt et «full retube kit» fra www.eurotubes.com :) Ampen din skal nok tåle humpene inn til øvingslokalet. Begge ampene mine har vært med på ca. tre verdenskriger, men funker som faen enda... :D

Du kan fint bytte rørene selv, siden ampen din har fixed bias :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lite erfaring med EL84 rør, men min erfaring er at Tung Sol 12AX7 er meget bra rør til prisen. JJ rør er også populære.

Radiostøy skyldes normalt en litt dårlig jord, nær inngangen. det er ikke alltid like enkelt å fikse på en forsterker med printkort. dersom det ikke er et stort problen, kan du kanskje leve med det (...jeg hadde aldri klart det.he he..).

Den klirringen i humpene, er trolig fjærene i romklangen. (den metallboksen inni kabinettet). det gjør ingenting når forsterkeren er av....når den er på derimot, får du et bulder hvis du dunker i forsterkeren, med klangen på...

Endret av Godin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.