Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fender nut størrelse


Anbefalte innlegg

Da har jeg begynt å få en del deler til en partscaster som jeg har planlagt en stund, men halsen mangler. Jeg har sett litt rundt på nettet og ser at de fleste halsene har "nut" som er 42 mm, men det er noen som lager 43 mm og hos Warmoth gikk det vel ann å bestille med 44 mm (1 3/4 inches). På min akustiske har jeg 44 mm og er glad i det, men på mine elektriske så er de vel mindre, men jeg synes de er litt små. Jeg er litt usikker på om jeg i det minste burde gå for 43 mm. Er det forskjell på halsen fra en med 42 mm til en med 43 mm "nut" eller er det bare størrelsen på "nuten" så strengene kommer lengre ut mot kanten?

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Har vært litt frem og tilbake på dette selv i det siste. Fender lager med både 1.65"(42mm)(Mexicomodellene) og 1 11/16"(42,9mm)(USA modellene)

Custumshop kan du få begge deler, og i tillegg 1 5/8(41,8mm(?)) som er vintage specs.

Når det gjelder strengeavstand, så er det litt større på 1 11/16 iforhold til 1 5/8. Det er merkrbart, selv om man ikke ser forskjell.

Som sagt var jeg frem og tilbake på dette selv. Og liker best den smaleste typen. Men fant ut at det kommer helt ann på hvilken profil man har bak på halsen. Dessuten tok det ikke lang tid før jeg hadde vent meg til den breie. Mulig det kan føles litt knotete i begynnelsen hvis du er vant med brei strengeavstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er hele halsen som blir breiere. De måler det ved nøtta. Så hele halsen blir jo også tlisvarende breiere hele veien opp til øverste bånd(21,22 eller 24. bånd).

Så og si overalt der du får kjøpt fender har de amerikanske fendere(ikke customshop jeg snakker om her). Og de leveres bare med 1 11/16"

Kommer jo litt ann på hvor du bor da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mest at det er ganske dyrt og jeg hadde håpt å finne noe billigere. Men takk for hjelpen. Jeg får vente litt å se litt etter noe brukt og så blir det musikraft eller warmoth når jeg ikke klarer å vente lenger.

Og så vet jeg jo ikke helt hva jeg vil ha. Det er fryktelig mange valg på sånne sider :)

Jeg får vel prøve å finne ut hva som er på en standard Stratocaster og sørge for å ikke gjøre valg som gjør at den ikke passer inn i gitarkroppen jeg har kjøpt.

Endret av Rustyjuggler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.