Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spille inn lyd


Zimmerman

Anbefalte innlegg

God ettermiddag mine gode medgitarister!

Har spilt en god stund nå og ønsker å prøve å få det jeg spiller inn som en lydfil på PCen. Har testet AudaCity, men har ingen skikkelig mikrofon eller båndopptaker, og lydkvaliteten er derfor rimelig skrall. Derfor har jeg følgende spørsmål til dere: Hva bør jeg gå til anskaffelse av for å være sikker på at lydkvaliteten blir best mulig når det jeg spiller noe inn på PCen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du spille inn da? Elgitar? Kassegitar? Kassegitar+vokal? Ser på avataren din og nicket ditt og tenker sistnevnte pluss kanskje munnspill? ;) Hvor mye har du behov for å spille inn samtidig, vil du gjøre alt samtidig eller legge ting på hvert sitt spor i hvert sitt take så du kan mikse det etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager lite spesifikk førstepost. Skal i utgangspunktet spille akustisk gitar. Har prøvd å synge litt, så det hadde vært morsomt å prøvd å spille inn gitar og vokal samtidig. Det er dog ikke nødvendig. Mest interessert i å spille inn gitaren. Munnspill har jeg ikke gått til anskaffelse av enda. Skal bli skikkelig dreven på gitaren først. Det siste spørsmålet har jeg egentlig ikke tatt stilling til enda, men jeg ser for meg at jeg ønsker å spille inn alt samtidig. Blir mer ekte da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør du nok skaffe deg et eksternt lydkort med to innganger, og minst en skikkelig mikrofon. Gjerne en stormembran mik. Har du en slik av bra kvalitet kan du også ved å plassere mikken riktig, spille inn både gitar og sang samtidig gjennom den mikken.

Hvor mye penger tenkte du å bruke på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen har nevnt det viktigste. Kjøp deg et godt mikrofonstativ. Plassering av mikrofonen er alfa og omega. Tenk også at du må gjøre noe med rommet du tar opp i. Omgivelsene til mikrofonen er viktigere enn selve mikrofonen, så lenge du kommer over et visst nivå.

Selv har jeg god erfaring med blant annet Behringermikrofoner når det gjelder mye godlyd for pengene. Det finnes sikkert andre merker som er like gode.

Det som er verdt å merke seg, er at du er kjempeheldig som vil begynne med dette nå. For noen år tilbake kostet en skikkelig mikrofon en månedslønn eller to. Slik er det ikke lenger. Man får rimelige alternativer som duger i lange baner for oss amatører en tusenlapp eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar. Har sett enkelte bruke en kabel som kobler gitaren direkte datamaskinen og at de får fantastisk lyd. Er dette for godt til å være sant eller finnes noe slikt?

Som fattig student er selv et par tusenlapper mye, så jeg får se hva jeg finner på. Det er sannelig bedre enn ei månedslønn, men jeg synes fortsatt det er dyrt. Vurderer å bare gå til anskaffelse av en mikrofon som jeg kobler til PCen, for så å spille inn via Audacity. Hvordan blir lydkvaliteten da? Dårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar. Har sett enkelte bruke en kabel som kobler gitaren direkte datamaskinen og at de får fantastisk lyd. Er dette for godt til å være sant eller finnes noe slikt?

Som fattig student er selv et par tusenlapper mye, så jeg får se hva jeg finner på. Det er sannelig bedre enn ei månedslønn, men jeg synes fortsatt det er dyrt. Vurderer å bare gå til anskaffelse av en mikrofon som jeg kobler til PCen, for så å spille inn via Audacity. Hvordan blir lydkvaliteten da? Dårlig?

Det finnes jo, men det avhenger av at du har pickup i gitaren din. Løsningen blir jo uansett et eksternt lydkort, da de interne lydkortene i en pc vanligvis ikke er laget for slikt. Det er uansett slik at opptak av akkustisk gitar stort sett høres best ut med en ekstern mikrofon. SM57 er et greit tips, men da bør du ta opp vokal og gitar hver for seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 1k får du en Shure SM57, som er bransjestandarden. Det er en dynamisk mikrofon som brukes til alt mulig, vokal, mikke opp instrument, mikke opp slagverk osv. Et lydkort kan du finne til under 1k.

Shure SM57 er en dynamisk mikrofon. Den skal være plassert svært nær lydkilden, og egner seg dårlig til å ta opp vokal og akustisk gitar samtidig. Den er en ypperlig mikrofon for forsterker eller tromme, men for vokal er jo SM58 bedre. Jeg vil også si at disse to er mer typiske til live-bruk, mens det er vanlig med større variasjon i valg av mikrofon for bruk i studio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du sier du ikke trenger det beste, er fattig student og ønsker en løsning der du bare skal ta opp lyd direkte til PC.

En løsning er dette:

www.thomann.de/intl/the_tbone_sc440_usb_podcast_bundle_02.htm

Det dekker behovet ditt, men har minimalt med utvidelsesmuligheter. Dette er grunnen til at det er lurt med et budsjett. Legger du mer i det, så får du noe som har bedre kvalitet og er mer fremtidsrettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.