Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Plunkelyd fra G-strengen


Ichi

Anbefalte innlegg

Jeg har merka meg at på flere av gitarene mine blir det en slags anstrengt plunkelyd fra G-strengen, spesielt oppe i de høyere bånda. Sustainen forkortes også. Virker som om strengen er for tykk når avstanden til sadelen minsker, og den resonerer mindre og i også andre frekvenser.

Hva er grunnen til dette? Hjelper det med en spunnet g-streng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfekt justert trussrod, normal pluss strengehøyde, forholdvis lave pickuper (liker lav output) og på noen av gitarene nyoverhalte bånd... Virker som om at strengene er så stramme at de ikke får klinge skikkelig. Nå skal det jo sies at det er på billigitarene dette fenomenet opptrer, Epi og Squier + et par andre rimeligere gitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfekt justert trussrod, normal pluss strengehøyde, forholdvis lave pickuper (liker lav output) og på noen av gitarene nyoverhalte bånd... Virker som om at strengene er så stramme at de ikke får klinge skikkelig. Nå skal det jo sies at det er på billigitarene dette fenomenet opptrer, Epi og Squier + et par andre rimeligere gitarer.

Ja, da er det bare å prøve litt tynnere strenger da. Evt. forbedre teknikken... (Hå hå hååååå, den var vel stygg, tenker jeg... :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mekka nye oversadler i bein som funker bedre enn de originale, men det er jo ved fretting oppe på halsen at "overlyden" oppstår. Mulig det er helt vanlig på billige gitarer som vanligvis er mer hardspilte enn gode fjøler, men det irriterer meg.

Audun, du har nok helt rett i at teknikkmessig er jeg ganske brutal og upresis foreløpig, og det er vel også grunnen til at jeg har gått fra tynne strenger til tyngre strenger som er mer vennlige når det gjelder strengetrykk. Squier Telen min var satt opp med .09-strenger, men bånna man båndet var man plutselig en halvtone høyere enn det man skulle være... :D Da skal man være lett på labben og meget rolig og beherska i sin spillestil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trengs vel ikke mye teknikk for å frette en streng. :)

Tror ikke helt jeg har gjort meg forstått, strengen lyder anstrengt og mister piffen oppover halsen, spesielt over 12 bånd, og dette gjelder fire av gitarene mine. Begge Squirene, en Epi LP og en KinaLP. Gikk ned fra .011 til .010 på ene gitaren i dag, med samme resultat. Må jo være en kombinasjon av strengetykkelse og sadel.

Vel, vel, jeg får vel bare fundere videre og teste litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.