Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Polering av gitar


E5150

Anbefalte innlegg

Får vel snart komme i gang med å pusse og flikke litt på min nyinnkjøpte Tele.

Hva er beste måten å få en litt sliten el-gitar fin og frisk i lakken på uten å måtte relakkere den? Er det noen poleringsmiddel som er bedre enn andre eller holder det med noe greier man får billig på biltema? Og er det noen spesielle hensyn man må ta for å få et godt resultat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt hjemme syk og pussa på mc deler for et par måneder siden, da jeg fikk den gode ideen om å legge på litt bonevoks på et par av gitarene... ble ganske så shiny og fint. La på baksiden av hals og alt, da det ser ut som det er klar lakk på hele greia. Usikker om dette var det beste for gitaren. Men den glatte overflatten forsvant fort der hvor jeg er borti når jeg spiller...

Men jeg brukte bare vanlig turtle wax :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange gitarprodukter til dette, men om set er noen magiske mojoingredienser i de spesielt for gitar vet jeg ikke. For å friske opp lakk bør du bruke noe med grit i, for å skave av det ytterste laget. Ellers kan du gjøre som billakkører og smelte lakken for å fjerne riper. Å bare polere gjør ingenting med lakken foruten at den blir litt blank.

Selv bruker jeg stewmac's finishing polish (fine og swirlremover) og det blir veldig fint. Det tar et lite lag av lakken bort, men gitarer er jo lakket opp og i mente så det holder nok 40-50 år til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar et lite lag av lakken bort, men gitarer er jo lakket opp og i mente så det holder nok 40-50 år til :)

Ikke uenig, men ikke alle gitarer har like mye lakk. F.eks har min HW 1 strat meget tynn lakk som skaller av bare man ser stygt på den, så slipende poleringsmidler skal man være litt forsiktig med på noen få gitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg prater jo om ordentlige gitarer :P neida, som med alle råd generelt og på internet må man ta alt med en liten klype salt. Det finnes unntak til alle regler og flere gitartyper og fabrikasjonsmetoder enn hva en menigmann kan holde styr på. Så jeg er enig med deg G, man må kjenne sitt eget utstyr før man tar andres råd for god fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.