Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Leif Hansson modell 6. Stål og/eller nylonstrenger


Artbrigade

Anbefalte innlegg

Vær hilset ærede forummedlemmer!

Jeg har en 1969 årgang Leif Hansson modell 6. Den har ett typsk nylonstrengsbro og ett typisk stålstrengs hode med stål i strengefestene. Bredden og tykkelsen på halsen er type stålstreng. Det er ikke plekterbrett. Tviler også på om denne har stålforsterket hals. Jeg har satt på nylonstrenger på denne nå, men det føles trangt i forhold til andre nylonstrengere jeg har prøvd. Jeg har lyst til å prøve 0,10 elixir på denne.

Er det noen som kjenner modellen?

Er det meningen at en på denne gitaren, kan velge hva en setter på av strenger?

t_20121116_DSC_3514.JPG

Endret av Artbrigade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei den hadde nok muligens stålstrenger en gang...hvis nøtta kjennes trang ut er det fordi den er det og det var en del gitarer før som hadde slike broer selv om de var satt opp med stålstrenger. Du kan jo alltids skifte nøtta hvis du er redd for at den ikke tåler stål. Jeg ville gått for et sett tynne stålstrenger hvis det var min gitar..tror den er ment for det. PS: det finnes strenger til akustisk i str 9 også, kan hende det blir litt slakt men man kan jo prøve.

Bla litt nedover på siden her så ser du flere gitarer med slik stol og stålstrenger: http://www.plekterfesten.no/gogammelnorsk/index.php

Endret av gage1103
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent generelt, for femti- seksti år siden var det ikke uvanlig å selge stålstrengsgitarer uten trussrod. Jeg har selv et par stykker, en Høfner og en Ottwin, og har tafset på flere andre som for oss i dag kan være litt ubestemmelige i forhold til hva slags type strenger det skal være på dem.

Stort sett var disse gitarene faktisk beregnet på å brukes med stålstrenger. Det betyr ikke at de er like sterke i dag som da de ble bygget. Tre forvitrer, og lim tørker ut.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.