Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

skifting av inlays, A'hoy!


Anbefalte innlegg

jeg kan jo hive ut noen bilder og beskrive hvordan jeg gjorde dette for første gang :)

først og fremst så må de gamle dotsene rives ut. mine var 6.35mm og jeg brukte da et 3mm bor for å borre et hull tvers igjennom.

vær forsiktig så du ikke borrer borti trussrod'en.

20121113_190943.jpg

snu borrbit'n opp-ned og stikk den butte enden ned i hullet. begynn å wiggle forsiktig på den i sirkel. dette vil få det gamle limet til å knekke opp slik at du får opp den gamle dot'n i stort sett en hel del.

20121113_185759.jpg

fjern rester av det gamle limet med hva du enn er komfortabel med, slik at vi virkelig kan starte å jobbe.

20121112_225429.jpg

personlig så brukte jeg superlim, men neste gang vil jeg mest sannsynlig bruke en slags epoxy. dette er hardere og ikke minst sterkere.

drypp lim/epoxy i hullet og få fjerne et tynt lag på veggene der inlayet skal ligge.

du vil etter all sannsynlighet få et inlay som stikker opp av gripebrettet. dette er i grunn ganske greit, da stiller man friere til å justere høyde.

20121113_190540.jpg

for å jevne ut inlayet så brukte jeg erstatningsblader til en stanleykniv.

her er det greit å kjøpe god kvalitet så man ikke skifter i hytt og gevær. jeg brukte samtidig maskeringsteip for å isolere området hvor jeg ville skjære/shave.

fretboardet skal vi la være i fred, skal vi ikke? men vær forberedt på å skifte teipen OFTE. tro meg, heller for mange ganger enn for få, så man plutselig ikke får en uventet bred skjæringsbredde og totalt ødelegger gripebrettet.

20121113_195128.jpg

resultatet:

CIMG1397.jpg

CIMG1399.jpg

CIMG1403.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk faktisk over en runde til ikveld med barberbladet. Brukte kun et lag med teip i motsetning til to som jeg har gjort. Må være betraktelig mer forsiktig, men nå er de så smoothe, atte :-) mulig at en runde med extra fine grit pluss litt sitronolje gjør saken enda bedre! Jeg skal fjerne lakken på baksiden av halsen, da kan jeg samtidig prøve litt på gripebrettet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.