Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Defretting


Jo Dan Eide

Anbefalte innlegg

En vanlig gitarbygger kan gjøre det omtrent for prisen av to-tre gode strengesett. Det gjorde ihvertfall en gitarbygger her i Fredrikstad for meg, Men NB: Husk at om du tar vekk båndene så må du også kutte sadelen, eller blir den tungspilt. Sadelen på en fretless skal NESTEN helt ned. Jeg fikk dette gjort på en jazzbass jeg hadde hengende ubrukt med utslitte bånd. Ellers var den ok, så nå har den fått nytt liv.Lykke til!!!!

beklager det rare perspektivet på denne live-videoen:

http://www.facebook....&type=2

Endret av Ole Jens Hovda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste metalbassisten jeg veit om som bruker fretless er John Myung i Dream Theater. Han har rett nok seks strenger, men duverden som det låter, jeg personlig kicker på basslyden her, så ideen med fretless i metal er faktisk god :) MEN jeg ækk'e helt sikker på HVA han bruker her....

Justin Chancellor i Tool og bassisten i Alice in Chains bruker begge fretless, for å nevne to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en defretted aktiv fretless med flatwounds, og trodde at ting som slap'n pop var umulig, men er man villig til å bruke EQen, så fungerer jammen det også. Jeg liker det å ha linjene etter de gamle båndene som guide for å plassere fingrene på riktig sted i utgangspunktet.

Fretless føles veldig riktig for meg, men det krever presisjonstrening for at det ikke skal bli surt, spesielt høyt på halsen, der de smaleste båndene har vært.

For låter der jeg både synger og spiller, så spiller jeg fortsatt bass med bånd.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste metalbassisten jeg veit om som bruker fretless er John Myung i Dream Theater. Han har rett nok seks strenger, men duverden som det låter, jeg personlig kicker på basslyden her, så ideen med fretless i metal er faktisk god :) MEN jeg ækk'e helt sikker på HVA han bruker her....

Møt Steve DiGiorgio:

Endret av Thunder Fingers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et spørsmål angående frets, vet dere om det er lave eller høye frets som skaper fretbuzz? Jeg har en miller bass som har litt fretbuzz, og jeg digger det så hardt ;D skal kjøpe meg en warmoth hals til en annen bass jeg har, og jeg har veldig lyst på den samme fretbuzzen

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et spørsmål angående frets, vet dere om det er lave eller høye frets som skaper fretbuzz? Jeg har en miller bass som har litt fretbuzz, og jeg digger det så hardt ;D skal kjøpe meg en warmoth hals til en annen bass jeg har, og jeg har veldig lyst på den samme fretbuzzen

Jeg skulle mene at fretbuzz er mulig på de fleste basser ved å justere ned broen/sadlene nok. Men dette begynner vel å bli temmelig off topic...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.