Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lydisolering


Anbefalte innlegg

Dette handler ikke om musikk eller gitar, men om støyisolering. Jeg prøver her på forumet, da det er kanskje noen her med peiling på..akustikk.

Jeg skal lydisolere en gass-vifteovn i camper'n med 16-30 mm etellerannet. Ovnen er montert i et skap i mellom yttervegg og skap-frontvegg og er selvførgelig åpen i enden (så luften kommer ut) det er også et par cm. åpning rundt ovnen for retur luft.

Det jeg lurer på er, om jeg skal lage en litt trang kasse ca. på størrelse med åpningen i lufteenden.

Eller isolere innsiden av skapet og innsiden av hyllen over og under.

Alltså, vil en trangere kasse dempe bedre, eller vil den virke som en ropert ut av frontpanelet.

Eller vil et større rom dempe bedre. Åpningen blir jo den samme.

En ting til, bør jeg fjerne den folien på innsiden av dempemattene, jeg har alldri sett et øvingsrom med noe glatt utenpå dempemattene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt porolon lydfelleskum noen ganger, og det er veldig effektivt. Du trenger ikke ta av folien.

Det er egentlig beregnet på båter, men jeg har brukt det både i bil og til PC-er et par ganger. Demper masse!

Prinsippet her blir jo litt annerledes enn i et studio, der du skal være inne i det som lyddempes. Skjønner jeg det rett her, har du ikke tenkt å ha hodet inni rommet der ovnen sitter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha-ha, nei men, poenget er at denne kassa har en åpning, i motsetning til for eksempel motorkassa til en båt. Så hva vil dempe lyden mest, stor eller liten kasse?

Ja, det er nok best å bruke porolon. Og jeg ser nå at man får de også uten folie.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.