Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lydisolert garasje / musikkrom


Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge en etasje nr to på garasjen nå til våren 2013 og denne etasjen skal brukes som spillerom sånn at jeg kan spille høyt og hva slags musikk jeg vil uten at foreldre maser om at man må dempe seg. forhåpentligvis skal det være lydisolert nok til at det er mulighet for 2 gitarister der inne uten at noen skal plages av det.

Det skal være teppe på gulvet og jeg skal kanskje lage noen isolerings"plater" som jeg kan sette inn og ta ut av vinduskarmer. Alle vinduer og døra skal også lydisoleres.

Rommet blir omtrent 12x8 meter og skal lydisoleres i alle vegger, gulv og tak. jeg vet at noen bruker Rockwool til lydisolering, men er dette godt nok til at jeg kan presse Marshallen min opp mot 3/4 uten å bli uvenner med naboene? (spiller normalt på 1 - 1,5 --- 2 hvis ingen er hjemme)

Jeg har også sett litt på Phonewell og QuietRock, han noen erfaring med disse, og er de mye bedre en Rockwool?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I slike tilfeller er ikke det essensielle typen isolasjon, men hvordan rommet bygges/konstrueres. Skal du oppnå god lydisolering må du belage deg på å gjøre ting på en dyrere og mer tidkrevende måte, samt å ofre noe areal for å øke vegg/tak tykkelsen.

Rockwool har forøvrig førsteklasses lydisolasjonsmaterialer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I slike tilfeller er ikke det essensielle typen isolasjon, men hvordan rommet bygges/konstrueres. Skal du oppnå god lydisolering må du belage deg på å gjøre ting på en dyrere og mer tidkrevende måte, samt å ofre noe areal for å øke vegg/tak tykkelsen.

ja jeg er villig å ofre noen ekstra kvadrat på det, hvordan ville du personlig gjennomført det da?

Du kan bygge en rom-i-rom løsning, med lydbøyler i tak og vegger, rockwool, asfaltplater og 2 lag gips. Da blir det så godt som det går vil jeg tro. Vi bygde studioet på samme prinsipp, men uten lydbøyler og hun som bor vegg i vegg hører kun bassen om vi drar på.

altså sette opp lydvegger noen få cm innenfor ytterveggen? eller skal de innerste veggene og taket være inntil de andre?

og jeg har alltid lurt litt på det... hva gjør egentlig en lydbøyle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at man lager en ganske grunn "sandkasse" i det rommet der "innerrommet" skal stå Så bygger man et frittstående og lydisolert rom , som da hviler på en sandpute, helt uten kontakt med yttervegger og slikt. Fjerner behov for lydbøyler, og sanden demper dype frekvenser veldig godt, har jeg lest. Dette demper veldig godt begge veier, slik at hvis man bor ved en trafikkert vei, så vil det fjerne støy utenfra også. Passer godt til innspilling.

Problemet er at det eter en god del areal, i hvert fall i eksisterende bygg, da det må være plass til å isolere fra utsiden. Jeg har aldri gjort dette selv, men vært i et par sånne "garasjestudioer", og de har vært veldig lyd- tette, uansett hvilke frekvenser det er snakk om. De har vært laget inne i låver, der det har vært nok av kvadratmeter å ta av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han mener det som kalles flytende gulv. Det er kanskje uaktuelt i en 2.etage, men det er vanlig å hindre vibrasjoner å spre seg via bakken. Det finnes andre og lettere (kilo-messig) løsninger, som gummi-innsatser gulvbjelkene legges på. Du må dog ha en hel drøss med disse for at gulvet skal være brukbart (og da mener jeg bruke det i det hele tatt) og de koster 90.- stk mener jeg å huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urk. Fikk ikke med meg at dette ikke var på bakkeplan. Godt eksempel på en usaklig avsporing fordi man ikke leser nøye nok. Teit å slenge på noen tonn sand i en 2. etasje. Beklager, det var godt ment. :)

Da vil jeg tro at bøyler, så få punkter med kontakt som mulig, rockwool og to lag gips i to forskjellige tykkelser er noe man bør forske mer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men et siste spørsmål da.. når vi er inne på dette med rom-i-rom så gjelder vel dette kun vegger og tak? for det virker jo en smule ulogisk at hele rommet skal hvile på lydbøylene.. :)

Endret av Engh0510
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.