Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rigge studio i leilighet for musikkprosjekt. Trenger tips


Anbefalte innlegg

Selv om jeg ikke har så mye erfaring med opptak av lyd, så har jeg ganske mye erfaring med hvordan lyd brer seg i et rom fra arbeid med hjemmekino og hifi. Bass er det nesten umulig å dempe, og her er det mer snakk om å finne riktig(e) mikrofonplassering(er).

Skal man tenke demping av refleksjoner, så tenk på veggene som "speil". Det er tre ting jeg ville tenkt spesielt på å dempe i et rektangulært rom:

1. Gulvet. Det er vanskelig å dempe noe i taket, så teppegulv er fint for å fjerne harde refleksjoner.

2. Refleksjoner fra lydkilde til mikrofon. Man ønsker å fange mest mulig direktelyd og minst mulig refleksjoner og etterklang. Selv om lyd ikke brer seg i rommet slik lys gjør det, så sprer likevel den kraftigste lyden seg på den måten, og "spretter" på harde vegger slik lysstråler gjør på speil. De punktene der lyden "spretter" fra lydkilde på veggen og fram til mikrofonen bør dempes. Det kan gjøres med madrasser om man har noen..

3. Stående bølger/rommets egenresonans. Siden veggene i et rektangulært rom er parallelle, så kan lyd bli stående og "sprette" mellom veggene, og spesielt dersom avstanden mellom veggene er et helt antall bølgelengder. Det kan derfor være nyttig å dempe veggene på tvers og langs av rommet langs lengdene som går gjennom mikrofonens plassering.

Ellers er møbler som sofaer og fylte bokhyller ofte nyttig. De bryter opp rommets store flater og demper og fordeler lyden slik at lyden blir mindre dominerende. Det er enorm forskjell på lyden i et tomt rom og i et godt møblert rom.

En ting jeg ikke ser nevnt så mye er at selv om kondensatormikrofoner er veldig detaljerte, så fanger de inn mye mer lyd fra rommet. Dynamiske mikrofoner har nærmest en terskel (nesten en form for akustisk noise gate) som gjør at de ikke fanger de svakeste lydene, slik som refleksjonene i rommet (om de da ikke er uhemmet kraftige). Om man sliter mye med stående bass (romling) i rommet, så kan det godt være at man bør bruke dynamiske mikrofoner der det er mulig, slik som nær trommeskinn.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg ikke har så mye erfaring med opptak av lyd, så har jeg ganske mye erfaring med hvordan lyd brer seg i et rom fra arbeid med hjemmekino og hifi. Bass er det nesten umulig å dempe, og her er det mer snakk om å finne riktig(e) mikrofonplassering(er).

Skal man tenke demping av refleksjoner, så tenk på veggene som "speil". Det er tre ting jeg ville tenkt spesielt på å dempe i et rektangulært rom:

1. Gulvet. Det er vanskelig å dempe noe i taket, så teppegulv er fint for å fjerne harde refleksjoner.

2. Refleksjoner fra lydkilde til mikrofon. Man ønsker å fange mest mulig direktelyd og minst mulig refleksjoner og etterklang. Selv om lyd ikke brer seg i rommet slik lys gjør det, så sprer likevel den kraftigste lyden seg på den måten, og "spretter" på harde vegger slik lysstråler gjør på speil. De punktene der lyden "spretter" fra lydkilde på veggen og fram til mikrofonen bør dempes. Det kan gjøres med madrasser om man har noen..

3. Stående bølger/rommets egenresonans. Siden veggene i et rektangulært rom er parallelle, så kan lyd bli stående og "sprette" mellom veggene, og spesielt dersom avstanden mellom veggene er et helt antall bølgelengder. Det kan derfor være nyttig å dempe veggene på tvers og langs av rommet langs lengdene som går gjennom mikrofonens plassering.

Ellers er møbler som sofaer og fylte bokhyller ofte nyttig. De bryter opp rommets store flater og demper og fordeler lyden slik at lyden blir mindre dominerende. Det er enorm forskjell på lyden i et tomt rom og i et godt møblert rom.

En ting jeg ikke ser nevnt så mye er at selv om kondensatormikrofoner er veldig detaljerte, så fanger de inn mye mer lyd fra rommet. Dynamiske mikrofoner har nærmest en terskel (nesten en form for akustisk noise gate) som gjør at de ikke fanger de svakeste lydene, slik som refleksjonene i rommet (om de da ikke er uhemmet kraftige). Om man sliter mye med stående bass (romling) i rommet, så kan det godt være at man bør bruke dynamiske mikrofoner der det er mulig, slik som nær trommeskinn.

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da har jeg et spm. angående mikking av gitarkabinett. Eller rettere sagt rommikking(?)

Lurer på om noen klarer å høre hvordan de har gjort det for å få en så naturlig romfølelse på joe bonamassas blues deluxe?

Er det effekter/plugins, eller oppmikking som gjør at man ka få slik lyd?

Tenker da spesielt på starten.

Endret av Mills Kaviar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg et spm. angående mikking av gitarkabinett. Eller rettere sagt rommikking(?)

Lurer på om noen klarer å høre hvordan de har gjort det for å få en så naturlig romfølelse på joe bonamassas blues deluxe?

Er det effekter/plugins, eller oppmikking som gjør at man ka få slik lyd?

Kan være begge deler. Enten stereo-mikking av ampen noen meter ifra i et bra rom eller en stereo kort romklang av nærmikket amp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Jeg har problemer med min Line 6 Relay G70 live. Den har fungert bra i mange år, men det har blitt mer ustabilt de siste årene. Til info så bruker de andre i bandet G30 fra Line 6. På soundchecks så funker alt fint. Jeg kan gå rundt hele scenen og mister ikke lyden. Men under konserten, med folk (og mobiltelefoner) i salen, så kan jeg knapt bevege meg bort fra mottakeren uten av jeg mister signalet.. Er det noe jeg kan gjøre for å løse dette eller er hele oppsettet utdatert? Det merkelige er riktignok at G30, som er en dårligere og eldre modell, funker helt fint for de andre i bandet.. 
    • Söker rockprojekt att vara med i Norge, med fokus på live-gig. Jag är öppen för alla typer av rock/metal och ser fram emot att få spela med likasinnade musiker. Har erfarenhet av både studioarbete och liveframträdanden, och är redo att bidra med både energi och kreativitet.
    • Bildet er tatt i dag. Min Tele Deluxe
    • I fjor bygde jeg en Telecaster Deluxe. Det er den beste gitaren jeg noen gang har hatt, selv om jeg har kjøpt giterer til 6000kr i butikk før Gitaren består hovedsaklig av deler fra Guitarfetish, feks kropp og pickups, mens halsen, som måtte ha CBS hode, kommer fra en Squire Stratocaster Affinity. Kroppen er i Or, og halsen i lønn med rosentre gripebrett. Eletronikken har jeg bygget selv jeg kjøpte deler lokalt i nederland, og det er koblet på samme måte som på en moderene Les Paul. Gitaren har Push pull potmeterer for coilsplit og alle pots er som allitd på mine bygg - CTS. Gitaren har ikke antydning til pickupsus for jeg har skjermet den profesjonellt. Dette er alså ikke en Fender Telecaster så jeg gav den en egen logo på halsen der det står "Helge Tele Deluxe". Halsen hadde jo originalt en stratocaster logo. Jeg syntes gitaren har nydelig klang og jeg har aldri hatt noen bedre gitar. Hvis dere vil se byggeprosessen så klikk på denne linken: https://www.youtube.com/watch?v=HtBjxB9VAYk&t=42s  
    • Har en slik miksepult som jeg vurderer å selge. Ser at andre selger selger pre amp stripene, og kompressorene separat. Noen som har tanker om pris evt? Selges med alt utstyr, kabler, strømforsyning osv. Har tidligere vært eid av NRK.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.