Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppgradering av en Epiphone LP Standard


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en lite brukt og billig Epi LP Standard for å få den klassiske LP-lyden, og en oppgradert Epi er vel det nærmeste man kommer på budsjett. Fant ut fra serienummer at Epien var laga i Kina i 2004, som var det første produksjonsåret for Epi Kina-LPer. Den hadde lav strengehøyde uten for mye klirr og fin akustisk lyd, noe som tydet på grei byggekvalitet. Ikke at jeg er noen fan av lav strengehøyde, syns det dreper lyden jeg er ute etter, men det er en indikasjon på jevne bånd.

Det første jeg merka meg var at det var plent umulig å få den intonert bra nok, og enten er første bånd eller oversadelen plassert feil. Jeg måtte intonasjonskompensere med en sak som dro strengeavsatsen noen millimeter lenger fram på de fleste strengene for å få den noenlunde rein i grepa.

Pickuper og oversadel/ nøtt er gjerne det første man oppgraderer, og jeg handla inn et par Dimarzio 36th Anniversary PAF som hadde den lyden jeg var ute etter. For enkelhets skyld kjøpte jeg en TUSQ oversadel i stedet for å lage beinnøtt. Da jeg hadde montert sakene blei lyden atskillig bedre, levende og dynamisk i stedet for flat og med vekt på diskant og bass. Skifte av nøtta bidro i stor grad til å klarne opp lyden.

Men det jeg oppdaga da jeg monterte mikkene var at elektronikken og kablinga som sto i ikke var god i det hele tatt, det var kveiler av kabel og merkelige koblinger samt tvilsomme loddinger og en uidentifiserbar summelyd som tydet på jordingsfeil et sted. Summinga var ikke så tydelig med de gamle pickupene. Jeg røska likså godt ut hele greia, erstatta volumpottene, tonepottene med push/ pull for coilsplit og lodda alt på nytt. Da jeg leita etter jordinga til brua fant jeg denne i tailpiecehullet, og den var heller ikke god. Pluggene til bru og tailpiece var også nokså løse, så jeg smurte litt superlim i hulla og banka pluggene skikkelig på plass etter at limet hadde tørka. Bedre sustain blei det faktisk av å få pluggene skikkelig festet.

Jeg kan ikke fordra den flimsete ABR-brua, så jeg prøvde å bytte til en Gotoh Tune-O-Matic bru. Men den ga faktisk så mye bedre lydoverføring at det blei for mye av det gode. Blei faktisk litt grumsete av overtonene i strenger og treverk med Dimarziopickupene. Så jeg måtte bytte tilbake til originalbrua.

Til slutt fant jeg ut at de såkalte "Grover" stemmeskruene også måtte bort, de holdt rett og slett ikke bra nok på stemminga. Når de drar seg ut av stemming ved å bende hardt eller å dra litt i strengen er det ikke bra nok. Mye slark var det også, og dette kom neppe av hard bruk.

Jeg må si jeg ikke er så imponert over Epiphone ut fra denne erfaringa. Gitaren kosta vel rundt fem lapper i 2004, og det er den ikke verdt i den tilstanden. Treverket er flott satt sammen og bearbeida og har god kvalitet, men pengene er spart inn på elektronikk og hardware. Jeg har stort sett rimelige gitarer i samme prisklasse, men dette var under pari på Epiphone. Det har kosta noen timer og noen kroner å få denne gitaren i akseptabel stand, men in the end er det verdt innsatsen. Nå spiller den endelig slik jeg vil ha den til å gjøre, den høres ut som en LP. :)

Endret av Ichi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, har hatt min Epi LP siden 2005, og jeg har personlig aldri opplevd noen store problemmer med hardware fra Grover, jeg har vært borti mye verre ting enn dem. Eneste, er at de må strammes litt opp, men dette gjør jeg ca hvert 2 år.

Nøtta er ikke så mye så skryte av, men karbon kan du få fra blyantspiss, og det virker også veldig fint. Alt i alt, så har den holdt stemmingen stabilt i mange år nå uten at jeg måtte bytte annet enn pickups i den. Jeg hadde den som hovedgitar i nesten 5-6 år. Båndene er litt slitt, men de spiller knirkerent, og det er en av gitaree jeg har hatt lavest action på.

Mao, kvaliteten varrierer sikkert veldig på slike billigmerker, men overall, så er den langt ifra det verste av kvalitet når det kommer til gitarer under prisklasse 6-7k. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treverket er flott satt sammen og bearbeida og har god kvalitet, men pengene er spart inn på elektronikk og hardware.

Dette har jeg inntrykk av at er fellesnevneren ved Epiphone. Det bra med det er jo at slikt faktisk kan oppgraderes, i motsetnign til treverket og slikt. Det med intoneringen er kjipt da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, min Epi er 20 år nå og holder stemminga.

Har aldri strammet stemmeskruene og intonering har aldri vært noe problem, dog er nut og sadler byttet ut med Graphteck men resten av hardware er org. Elektronikken er byttet da.

Denne er da laget i Korea, ikke Kina som ditt eksemplar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg ha budsjett-LP så styrer jeg greit unna Epi. Prøvd litt forskjellige, både Epi og andre, og det som går igjen er at Epi er nederst på stigen, og de jeg har prøvd har ikke vært gode å spille på engang. Tungspilte og noe varierende kvalitet på båndarbeidet.

Tokai, som lager LP-varianter i samme prisklasse som Epi Std er (basert på mine erfaringer) et tryggere valg. Lettspilte, bedre kvalitetsfølelse på alle punkter, og pickups som faktisk er helt OK. Langt fra bra, men bedre enn Epi sine, og de kan brukes, selv om de har godt av utskifting. Hagström ville jeg også glatt valgt fremfor en Epi.

Men. Du har jo en Epi, og det er godt du har blitt fornøyd med den. Så lenge treverket er ok, og spillbarheten er god så kan jo alt annet fikses, og synes man slikt er gøy så kan man jo få seg både et godt instrument og noen timer med sysselsetting for en ikke altfor dyr penge. Har selv en Strat i prisklasse 1500kr, som jeg sikkert har brukt det dobbelte på deler til, samt en hel del timer på kobling, kabling, refinisher og gudpokker veit hva. På papiret er det idioti, men den er krem å spille på, og jeg synes det er gøy å holde på med slikt, så det er vel verdt både tid og penger som blir brukt :)

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spillbarheten er knall på denne faktisk. Bedre enn flere Gibsons jeg har testa. Men jeg har prøvd noen nye Epier, både LP og Dot, med døde punkter og ujevne bånd.

Fant ut i går kveld at det muligens er ABR-brua som har ført til stemmeproblemene, og sannsynligvis ikke Groverskruene. Groverskruene hadde uansett litt dødgang og var harde å stemme, så det var godt å få dem byttet ut med noe bedre. De var også litt for små for hullene, antagelig 9 mm i 10 mm hull. De nye hadde mye bedre passform. Broa var såpass slarkete i skruene og festet at den dro seg når jeg la hånda på den for å dempe strengene. Sadlene flyttet seg og dro dermed gitaren ut av intonasjon. Lurte på hvorfor i alle dager G-strengen av og til plutselig slakket 10 cent, og dette er vel svaret. Kjørte Gladpack i hullene og skrudde til, og det gjorde susen noenlunde der i alle fall. Skulle vel egentlig byttet ut både bru og skruer, men nå har jeg lagt nok i denne øksa.

Har framdeles intonasjonsproblemene, ved hardt trykk i første bånd ligger lav E en kvarttone over ved intonering i 12. bånd... Oversadel er så lav som det er praktisk mulig å ha den. Litt irriterende når lyd og spillbarhet er såpass bra som den er blitt på denne. Har gått for en mellomløsning med intonasjonskompensasjon på lav E, A og G, og resten noenlunde. Funker OK når jeg ikke trykker hardt, men må for eksempel huske at når jeg tar en C eller D må ringfingeren være lett... Fullt mulig jeg er veldig kresen, men jeg har billigere gitarer uten så alvorlige problemer. :D Hadde forventa litt mer av Epiphone, men man må tydeligvis leite etter de gode eksemplarene der også. Kvaliteten er nok svært ujevn.

Endret av Ichi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.