Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva gjør denne trimpoten?


Erkny

Anbefalte innlegg

I forbindelse med at jeg har pusset opp en gammel forsterkertopp, ble jeg oppmerksom på et lite potmeter inni selve ampen mens jeg holdt på. Noen på forumet som vet hva denne pot`en gjør? (den blå som plekteret "peker" på)

post-9004-0-37149600-1336941818_thumb.jp

På undersiden er den trafoen som er ved siden av utgangsrørene.

post-9004-0-50555900-1336941829_thumb.jp

På forhånd takk!

Mvh Erkny :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål men... Hvor gæli kan det egentlig gå hvis man stiller bias feil i forhold til rørene som står i? Blir det bare ræva lyd og kortere levetid på rørene, eller kan hele ampen ryke?

@ askret: ble en smule gresk for meg de skjemaene der... :P men takk likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trimpoten justerer bias.

Denne ampen har "AC-jordet" grid, mens gitarsignalet går inn på katoden gjennom to feite transistorer (Q1 og Q2). Disse transistorene inngår også i biaskretsen.

Det er ikke sikkert vanlige tekster om bias-justering er så veldig meningsfulle for denne ampen.

Hvis det justeres feil kan i verste fall rørene ryke og ta med seg de to feite transistorene samt de to tilhørende feite motstandene (R56 og R61).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Sen tilbakemelding her...... :blush: @ askret: har skrudd ampen sammen, men jeg tror EBT svarte på spørsmålet, så... Takker for svar! :) Venter bare på nytt frontstoff nå, så er "oppussinga" i mål!

Mvh

Erkny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.