Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

nut width vs string spacing


GlobalRider

Anbefalte innlegg

Jeg ser at for Fender telecaster så er nut width bredere på MIA enn på MIC og MIM.

Betyr det også at stringspacing er bredere eller er det den samme.

Jeg har en Tele MIC og når jeg sammenligner den med kassegitaren min så er nut width bredere, men jeg kan ikke se at string spacing er noe bredere.

Dersom det er tilfelle på MIA også, hva er så fordelen med bredere nut width?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bredde på oversadel har ingenting med stringspacing ved bro å gjøre. I Fenders vareutvalg vil du finne gitarer med smal nut og bred strengespacing, eller smal strengespacing og bred nut (som er standard på moderne Fender)

Dette dreier seg om smak og behag, samt hva som ble benyttet i utgangspunktet kontra hva man har funnet som mer fordelaktig senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok,

For å velge tre telecastere som jeg har tittet på:

Baja tele MIM

Fender american standard tele

Fender 52' hot rod tele

Så ser jeg at american standard har bredere nut width enn de to andre. Men har dene bredere stringspacing? Ser at leverandørene oppgir nut width, men ikke string spacing.

Og dersom de har den samme stringspacing, vil american standard med bredere nut widt ha noen fordeler sammenlignet med baja og hot rod?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ser jeg at american standard har bredere nut width enn de to andre. Men har dene bredere stringspacing? Ser at leverandørene oppgir nut width, men ikke string spacing.

Tar jeg ikke mye feil har AM std noe smalere strengespacing (moderne telebro har generelt noe smalere strengeavstand)

Og dersom de har den samme stringspacing, vil american standard med bredere nut widt ha noen fordeler sammenlignet med baja og hot rod?

nut bredde er bare en smakssak. En ting som også er viktig i den sammenheng er at vintage halser har et mer avrundet gripebrett (fretboard radius) mens moderne halser har et flatere gripebrett. Når gripebrettet har en større bue får du i realiteten mere fingerplass og dermed vil ikke forskjellen på bredden på oversadel oppleves som så stor i praksis. Dessuten er tykkelsen på halsen og profil påvirke hvordan du oppfatter en hals, så et enkelt parameter alene vil ikke fortelle deg all verdens.

Angående gripebrettradius/halstykkelse/profil er dette i praksis gjerne de tingene som virkelig kan gjøre en gitar til gull eller gråstein spillemessig avhengig av hva man er vant til eller foretrekker.

Se her for en forklaring på disse begrepene: http://gitarnorge.no/artikkel/119/gitarguiden_del1#neck

Alt dette dreier seg om smak og behag - prøv gitarene fremfor å forsøke å vurdere hva som er "best" på papiret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.