Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Når er det på tide med rør bytte?


Anbefalte innlegg

En ting å være oppmerksom på er at forsterkere med såkalt power-soak e.l, har en veldig mye høyere rørslitasje dersom man aktivt bruker en slik funksjon. Jo mer man tar ned effekten, jo mer slites rørene. Hvis man feks tar en 100 watter ned til 4 watt vha powersoak, kjører man effektrørene ekstremt hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting å være oppmerksom på er at forsterkere med såkalt power-soak e.l, har en veldig mye høyere rørslitasje dersom man aktivt bruker en slik funksjon. Jo mer man tar ned effekten, jo mer slites rørene. Hvis man feks tar en 100 watter ned til 4 watt vha powersoak, kjører man effektrørene ekstremt hardt.

?

Det er hvor hardt utgangsrøra kjøres som avgjør hvor fort de slites.

Går utgangsrøra for full pupp, slites de like mye uansett hvor mye de blir dempet før høytalerne.

Det er bare volumet til høytalerne som blir regulert av en powersoak/attenuator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers tror jeg isen ble litt for tynn til slutt, Audun. ;) Det som dreper rør er å kjøre de utenfor spesifikasjonene, og det kan gjøres helt uavhengig av cleanlyd eller panzervreng. For å gi en detaljert forklaring må man blant annet se på effekten som hentes ut fra anoden og skjermgitteret og det blir kanskje litt vel teknisk og ikke spesielt spennende

ang bruk utenfor spesifikasjon: Hva med fks bruk av effekter? Jeg har et effektbrett som jeg bruker mot min jcm800. Den ampen har ikke fotbryter og jeg bruker derfor forskjellige nivåer fra brettet for å få variere vrengnivå fra clean til hard vreng.

litt som å vri på volumknotten på gitaren, bare satt i system. Men her styrer jeg jo nivået i en preamp i brettet, som igjen dytter signal til preampen i ampen. Hva om jeg setter dette effektnivået temmelig høyt for å få mer vreng?

kan jeg risikere å dytte på med for mye effekt inn? Mulig det vil gå ut over andre ting enn bare rørene, kanskje det er en sikring som evt vil gå først, men ja, hovedspørsmålet her blir vel: har det noe å si? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

Det er hvor hardt utgangsrøra kjøres som avgjør hvor fort de slites.

Går utgangsrøra for full pupp, slites de like mye uansett hvor mye de blir dempet før høytalerne.

Det er bare volumet til høytalerne som blir regulert av en powersoak/attenuator.

Selvsagt enig i det, jeg var kanskje noe upresis.

Ideen med powersoak er vel at man, fordi mange rørforsterkere låter klart bedre ved å presses hardt, kan begrense volumet, men bevare lydkvaliteten selv ved lave volum. Det innebærer at man kjører rørene langt hardere. Når jeg kjører Mesaen i 100w modus er det ikke mye arbeid før rørene, volumet ville blitt altfor høyt i et normalt øvingsrom. Øvingsvolum med powersoak til 1/10 av forsterkereffekten ville derimot krevd en helt annen output på potmeteret, og dermed mer slitasje på effektrørene (men muligens annen/bedre lyd?).

Endret av lakris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.