Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Når er det på tide med rør bytte?


Anbefalte innlegg

Hallo!

Er ganske fersk med rør forsterker. Kjøpte meg en Blackheart Handsome Devil head med BH112 cabinet.

Kjøpte dette brukt for to uker siden ca, og han jeg kjøpte det av mente jeg ikke trengte å bytte rør med det første.

Men siden jeg spiller en del om dagen, så spør jeg: Når er det på tide med rør skifte? når veit man at man må bytte rør?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig å svare på! Kan skje nårsomhelst, eller om 5 år...

Jeg ville bare sørget for å ha et komplett sett rør i reserve, så fikser du det kjapt når dagen kommer!

Du merker at røra må byttes hvis ampen dør, hvis du ser at power-rør går i lys lue, når en kanal dør, når det blir skrekkelig mye knitring og susing, du får lavt volum...

Og sikkert osv. osv...

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å være litt føre var og bytte i hvert fall sluttrinnsrør ca. annethvert år på ampen som blir brukt jevnlig til livejobber. Det er nok ikke alltid nødvendig, men det gir litt ekstra trygghet ifht. driftssikkerhet.

Det er likevel massevis av eksempler på rør som har holdt i mange mange år, så det er ingen fasit. Er det likevel slik at man synes ampen låter dårligere, støyer e.l. er det nok sannsynlig at et rørbytte kan være på sin plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venn av meg har en Mesa Mk3 fra medio 80-tall og den har enda originale rør, så det kan ta LANG tid før man må bytte rør :D

Jepp, og var det ikke Hank Annicke Noe som nevnte for ikke så lenge siden at han har en Fenderamp fra medio '80 som fortsatt har originale rør, og fortsatt låter som bare det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en nyanse til; det er ikke alltid originalrørene er av optimal kvalitet. Det fikk jeg nylig erfare da jeg skiftet ut samtlige pre- og effektrør i min Mesa-topp, den er under et år gammel. Jeg fikk mindre støy, mer low-end og generelt en mer behagelig lyd. Så nå er Mesa-rørene reserverør, mens de nye fra SED og Tung Sol har tatt plassen permanent.

Byttet også rørene i en eldre ENGL Sovereign her om dagen, her var rett nok rørene opp mot 10 år gamle og mye brukt. Effekten ved å bytte rør var voldsomt positiv, lydmessig!

Så jeg ville byttet effektrørene annehvert år. Når det gjelder preamprørene er jeg mer usikker på frekvensen, disse slites vel ikke på samme måten. Det kan dog holde å bytte kun ett av dem, posisjon 1, for å oppnå en lydforbedring. Kommer an på hvor kresen du er. Ikke videre dyrt for et godt 12ax7, ca 25 dollar for et Tung Sol new production med gold pin (lav-støy)

Effektrør noe dyrere, jeg gav ca 80 dollar for et matchet sett med EL34, samme pris for 6L6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror lakris (og GPM) har et poeng ifht. nyere rørforsterkere. Jeg har også opplevd at en amp har fått en litt annen og bedre karakter ved skifte til andre rør enn det som kommer med ampen originalt. Rørene er vel en faktor det spares penger hvis man kan. Spesielt på billigere røramper. Det kan vel kanskje også være grunnen til at en amp fra '60-tallet fortsatt låter topp, selv med originale rør? Kvaliteten på rør var bedre da?

Nå er jeg på tynn is her, men store Fenderamper spiller jo veldig rent på høyt volum. Det betyr vel at rørene ikke blir kjørt veldig hardt, og dermed potensielt varer lenge?

Det vil vel også være slik at lavwattsamper med, la oss si, 6V6 utgangsrør sannsynligvis må bytte oftere enn en kraftigere amp med f.eks. 6L6 eller EL34 rør, vil jeg tippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvaliteten på rør var bedre i gamledager fordi radiorørene var state of the art og ble brukt til alt fra vanlige radioer og TV-er, til å sende mennesker ut i verdensrommet, eller som viktige komponenter i militærfly og andre våpensystemer. Omtrent alt som kunne krype og gå av elektroingeniører og fysikere jobbet med radiorør, og de beste variantene kom fra det som en gang var høyteknologiske fabrikker i de vestlige landene, som Storbritannia, USA, Tyskland og Frankrike. Selve produksjonen av røret var håndarbeid, og krevde svært godt utstyr og erfarne fabrikkarbeidere for å få god og jevn kvalitet på sluttproduktet. Mange av stoffene som ble brukt i radiorørene er i dag vanskelige eller helt ulovlige å bruke til forbrukerelektronikk i disse landene.

I dag sysler verdens beste elektroingeniører med design av halvledere mens produksjonen er automatisert og flyttet til østen, sånn at vi kan kjøpe en energieffektiv PC eller et nettbrett med stor touchskjerm til 4000kr. Det er omtrent et tyvetalls rørfabrikker igjen, stort sett i tidligere kommuniststater, og de produserer for et relativt marginalt marked av gitarister, et fåtall hifi-mennesker, og enkelte radiosendere. Forsøk på å gjenåpne eller starte nye fabrikker i Vest-Europa har såvidt jeg vet gått solid på trynet hver gang.

Ellers tror jeg isen ble litt for tynn til slutt, Audun. ;) Det som dreper rør er å kjøre de utenfor spesifikasjonene, og det kan gjøres helt uavhengig av cleanlyd eller panzervreng. For å gi en detaljert forklaring må man blant annet se på effekten som hentes ut fra anoden og skjermgitteret og det blir kanskje litt vel teknisk og ikke spesielt spennende.

Laveffektforsterkere trenger heller ikke bytte rør oftere enn kraftigere forsterkere, gitt at de opererer innenfor tilsvarende marginer. Hvis denne logikken skulle fungere så måtte vi jo byttet preamprør i et bankende kjør, siden disse er rørene i forsterkeren som kjøres på aller lavest effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.