Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

gibson les paul


soundshot

Anbefalte innlegg

Her er det sikkert noen som har peil :-) Jeg lurer på hva som er den store forskjellen på en gibson les paul standard 08 og en gibson les paul traditional. De ser jo dønn like ut, men skiller flere tusen kroner. jeg har hatt gibsongitarer som guttunge, men falt for fendere som voksen. Nå har 40 årskrisa tatt meg og jeg ønsker meg en skikkelig varm rocknroll lyd igjen. Jeg kjenner til les paul sine p 90 pickups fra før og har vært veldig fornøyd med de, men nå er altså valget mellom standard og trad. Noen gode tips????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedforskjellen mellom en standard 08 og en traditional er hvordan vektreduseringa er gjort. En '08 standard er på det vi på godt norsk kaller chambered, altså at det er uthula kammere inne i kroppen for å redusere vekta. En traditional bruker sveitserost-prinsippet, dvs at det er borra mange små hull i kroppen. De lærde strides om hva som er best, det finnes ingen fasit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mange tusen kroner mellom Standard og Traditional-modellene.

Nå er ikke Gibson-gitarer overpriset som de var før, nå får du både Standard 08- og Traditional-modeller for 15-16.000 kr.

Her kan du sjekke ut de norske Gibson-prisene fra importøren i Oslo:

http://www.luthman.no/Produkter/1000000/1025000/1025001/Solidbody#&&Group=-1&Manufacturer=28&Page=3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere forskjeller enn det som blir nevnt. Halsprofil, elektronikk, pickups, mm. Traditional er mer lik Standarden slik den var før "oppgraderingen" i 2008 kom. Traditional har også '57 Classic pickupene som jeg personlig mener låter adskillig bedre enn Burstbucker Pro som sitter i '08 Standard. (Obs - Burstbucker Pro må ikke sammenlignes med Burstbucker 1 og 2 (evt.3) som sitter i Historicsene. Ellers var det kampanje på R7 (1957 Historic Re-issue) hos en del forhandlere nå nettopp. Det kan jo være noen igjen? Det anser jeg som et mye bedre kjøp enn de to overnevnte. Ellers dukker både R7 og R8 opp jevnlig på bruktmarkedet til omtrent samme pris som en ny Standard eller Traditional.

Edit: Nå er det jo forresten en annen Standard modell som ser ut for å være en mellomting mellom '08 Std. og Traditional også. Den har enda en variant av vektredusering kalt modern weight relief, men har noen av '08 Std specs, og noen mer tradisjonelle:

http://www2.gibson.c...dard/Specs.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg prøvde en Traditional så var Traditionalen merkbart tyngre enn min Standard i allefall. Ellers ganske lik. Jeg synes ikke Traditionalen hadde noe bedre lyd eller noe bedre sustain eller noe av det. Jeg ville i så måte ha valgt Standarden siden jeg synes den Traditionalen var veldig ubalansert. Dersom jeg prøvde å sitte med den i fanget så måtte jeg bruke alt for mye på å holde den på plass. Har prøvd eldre tunge Les Pauler også uten at disse hadde samme problemet.

Kan kanskje være noe med hvordan denne var hullet ut eller noe? Jeg vet ikke... jeg vet heller ikke om det er tilfelle med alle Traditionaler men kanskje noe du kan kjenne etter selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta varierer på alle LP'er uavhengig av hvilken vektredusering eller ikke vektredusering. Dessuten er det heller ikke noen vitenskapelige bevis for at tunge LP'er har lengre sustain, lette LP'er låter bedre osv.

Det som er selvsagt, er at en chambered vil være lettere enn en tradisjonelt vektredusert, og det vil jo også være en viss forskjell i lyd, men hva som låter best? Det blir subjektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha nevnt det så ligger min gamle Les Paul Standard fra -92 til salgs for 12000,- hos Vintagegitar, de har nettop lagt ut en del bilder av den. Den låter som ei kule og er nesten ubrukt de 18 årene den har vært i mitt eie. Den har for tykk hals for mine hender, det er årsaken. Den er relativt tung, men det kunne jeg levd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.