Web Analytics
Jump to content

gibson les paul


soundshot
 Share

Recommended Posts

Her er det sikkert noen som har peil :-) Jeg lurer på hva som er den store forskjellen på en gibson les paul standard 08 og en gibson les paul traditional. De ser jo dønn like ut, men skiller flere tusen kroner. jeg har hatt gibsongitarer som guttunge, men falt for fendere som voksen. Nå har 40 årskrisa tatt meg og jeg ønsker meg en skikkelig varm rocknroll lyd igjen. Jeg kjenner til les paul sine p 90 pickups fra før og har vært veldig fornøyd med de, men nå er altså valget mellom standard og trad. Noen gode tips????

Link to comment
Share on other sites

Hovedforskjellen mellom en standard 08 og en traditional er hvordan vektreduseringa er gjort. En '08 standard er på det vi på godt norsk kaller chambered, altså at det er uthula kammere inne i kroppen for å redusere vekta. En traditional bruker sveitserost-prinsippet, dvs at det er borra mange små hull i kroppen. De lærde strides om hva som er best, det finnes ingen fasit.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke mange tusen kroner mellom Standard og Traditional-modellene.

Nå er ikke Gibson-gitarer overpriset som de var før, nå får du både Standard 08- og Traditional-modeller for 15-16.000 kr.

Her kan du sjekke ut de norske Gibson-prisene fra importøren i Oslo:

http://www.luthman.no/Produkter/1000000/1025000/1025001/Solidbody#&&Group=-1&Manufacturer=28&Page=3

Link to comment
Share on other sites

Det er flere forskjeller enn det som blir nevnt. Halsprofil, elektronikk, pickups, mm. Traditional er mer lik Standarden slik den var før "oppgraderingen" i 2008 kom. Traditional har også '57 Classic pickupene som jeg personlig mener låter adskillig bedre enn Burstbucker Pro som sitter i '08 Standard. (Obs - Burstbucker Pro må ikke sammenlignes med Burstbucker 1 og 2 (evt.3) som sitter i Historicsene. Ellers var det kampanje på R7 (1957 Historic Re-issue) hos en del forhandlere nå nettopp. Det kan jo være noen igjen? Det anser jeg som et mye bedre kjøp enn de to overnevnte. Ellers dukker både R7 og R8 opp jevnlig på bruktmarkedet til omtrent samme pris som en ny Standard eller Traditional.

Edit: Nå er det jo forresten en annen Standard modell som ser ut for å være en mellomting mellom '08 Std. og Traditional også. Den har enda en variant av vektredusering kalt modern weight relief, men har noen av '08 Std specs, og noen mer tradisjonelle:

http://www2.gibson.c...dard/Specs.aspx

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg prøvde en Traditional så var Traditionalen merkbart tyngre enn min Standard i allefall. Ellers ganske lik. Jeg synes ikke Traditionalen hadde noe bedre lyd eller noe bedre sustain eller noe av det. Jeg ville i så måte ha valgt Standarden siden jeg synes den Traditionalen var veldig ubalansert. Dersom jeg prøvde å sitte med den i fanget så måtte jeg bruke alt for mye på å holde den på plass. Har prøvd eldre tunge Les Pauler også uten at disse hadde samme problemet.

Kan kanskje være noe med hvordan denne var hullet ut eller noe? Jeg vet ikke... jeg vet heller ikke om det er tilfelle med alle Traditionaler men kanskje noe du kan kjenne etter selv?

Link to comment
Share on other sites

Vekta varierer på alle LP'er uavhengig av hvilken vektredusering eller ikke vektredusering. Dessuten er det heller ikke noen vitenskapelige bevis for at tunge LP'er har lengre sustain, lette LP'er låter bedre osv.

Det som er selvsagt, er at en chambered vil være lettere enn en tradisjonelt vektredusert, og det vil jo også være en viss forskjell i lyd, men hva som låter best? Det blir subjektivt.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å ha nevnt det så ligger min gamle Les Paul Standard fra -92 til salgs for 12000,- hos Vintagegitar, de har nettop lagt ut en del bilder av den. Den låter som ei kule og er nesten ubrukt de 18 årene den har vært i mitt eie. Den har for tykk hals for mine hender, det er årsaken. Den er relativt tung, men det kunne jeg levd med.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Godt tenkt! Ofte fint å bli kvitt en del ting "rimelig" så lenge andre kan gi det et nytt liv  
    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.