Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Koke bass-strenger?


Hjalmar Sæterstøl

Anbefalte innlegg

På et annet forum har jeg lest om en annen måte å "friske opp" strengene på, nemlig vaske dem med sprit. Det vedkommende gjorde var at han kjøpte en slange som var lang nok til at strengene kunne ligge i full lengde, og så korka han den ene enden igjen. Deretter tredde han inn strengene, og fylte slangen med teknisk sprit og korka den enden også. Lot det hele stå over natta, før han tok ut strengene, vaska og tørka dem godt, og satte dem på igjen. Spriten hadde løst opp mesteparten av dritten uten den ekstra påkjenningen kokinga gir. Spriten var helt grå og grumsete, så det var ingen tvil om at mye av håndfettet hadde sluppet taket. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan alltids koke strengene dine, men de blir dessverre aldri som nye igjen...  

Så det beste er å kjøpe  

nye strenger.

Hvis du koker strengene så betyr det jo at de synger på siste verset :( , og at å koke strenger er bare en liten livsforlengelse :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kokt bass-strenger, jeg jeg synes det funker helt fett. Har fortsatt på den ene strengen jeg kokte i dag 4 år senere eller noe. Ikk edet at den bassen har blitt hyppig brukt, men allikavel, absolutt noe å gjøre, uten å bekymre seg over store strengeutgifter i umiddelbar fremtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, hva med å helle i litt gelatin? Sånn nanoweb coating og slikt...

...dette må prøves, bassen min er perfekt testkanin, må bare få den hjem først :P

F*en at jeg ikke kom på det :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... et sett med bass-strenger kommer fort på 400 for et brukbart sett. De jeg bruker koster enda litt mer. Så joda, på et studentbudsjett kan det nok være trangt. Selv har jeg ikke kokt strenger på årevis.

Dessuten er ikke spriten brukbar til noe annet enn tekniske foremål uansett... ;) Man bruker ikke konjakk eller vodka, men teknisk sprit, selvsagt. Og bruker man en slange, så er det ikke store mengdene sprit som skal til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knall forslag det med spriten !

Selv når jeg spilte aktivt ute, så kokte jeg strengene før hver gig.

Kokingen i seg selv har ingen stor betydning for strengene, man fjerner fett og ulumskheter effektivt og strengen får tilbake den klangen den har som ny.

At strengen fortere blir dau etter koking er riktig.

Levetiden på kokte strenger har jeg aldri testet men, tidligere skiftet jeg strenger på bassene 1 gang i måneden. og kokte hver helg.

Nå skifter jeg strenger annenhver måned ....

Ellers så anbefaler jeg å kjøpe 10 strengesett i slengen fra strenger.no eller noe i den duren ..... blir mye mye billigere enn å kjøpe ett sett av gangen !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 years later...

Tar man av strengene, kan det ødelegge intonasjonen, spesielt hvis du får den slitte siden opp når du setter dem på igjen. Anbefaler vanlig strengerens og eventuelt Fastfret hvis du liker feelingen av den. Bare unngå å vaske hele gripebrettet med strengerens, det anbefales ikke. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.