Web Analytics
Jump to content

Jazzmaster eller Jaguar eller kanskje Jagstang......


Dodraugen
 Share

Recommended Posts

Det finnes jo utallige modeller av disse her; Jaguar er vel kanskje kjent for P90 pickups, mens Jazzmaster har vibarm. Formen er jo ganske så lik, så her går det nok på personlige meninger. Hva er du ute etter sånn lydmessig? Uansett går du jo ikke feil her, det er flotte gitarer :)

Link to comment
Share on other sites

Det finnes jo utallige modeller av disse her; Jaguar er vel kanskje kjent for P90 pickups, mens Jazzmaster har vibarm. Formen er jo ganske så lik, så her går det nok på personlige meninger. Hva er du ute etter sånn lydmessig? Uansett går du jo ikke feil her, det er flotte gitarer

Her snubler du litt. :)

En Jaguar har ikke p90-mikrofoner. Du mener vel strengt tatt kanskje å skrive at en Jazzmaster har p90, men det stemmer heller ikke helt. En Jazzmaster-pickup er en Jazzmaster-pickup og ikke en p90.

Begge gitarer er bygd på noenlunde samme lest, men har ulik mensur og elektronikk. De låter også ganske vidt forskjellig og kan i mine ører vanskelig sammenlignes med noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Mine små meninger:

Jaguar, rocka som faen. Låter fett og rocka som bare det med humbuckers, og fyldig med singlecoils

Jazzmaster låter varmt og latterlig behagelig på clean. Liker ikke helt lyden dens når man setter distortion på den (her er MANGE uenige med meg..)

Jagstang er en blanding mellom Mustang og Jaguar, designet av Kurt Cobain. Både singlecoil og humbucker her, stilig grunge gitar...

Men det viktigste er vel, Hvilken sjanger er det det går mest i hos deg?

Link to comment
Share on other sites

Jazzmaster: har 25,5" skala som en stratocaster. Den har Jazzmaster-pickups som har en klar og varm lyd (varmere en vanlige singlecoils hvertfall). Med vreng er den rå, sysn jeg. Det vanlige er å ha .010 eller .011 strenger. Den har en 3-veisbryter som pickupvelger. Mange sier at denne ikke kan brukes til Jazz fordi den ikke har mørk nok lyd eller noe sånt, men det kan med med litt justering på volum og tone.

Jaguar: er en shortscale-gitar. Den har 24" skala, og dermed litt kortere hals som gjør at den føles raskere å spille på enn en Jazzmaster. Fin skala for de av oss som ikke har giga-hender. Den har Jaguar-pickups, som er som singlecoils, men allikevel litt annerledes. Tynn og skarp lyd. Det er vanlig å ha .012 eller .013 strenger på disse gitarene. Denne har to 2-veisbrytere for å skru pickupene av/på. Jaguaren har også en "strangle-switch" som forandrer lyden, hvordan husker jeg ikke.

Jag-Stang: er egentlig en Mustang, med humbucker i brigden, som bare ser litt rar ut. Denne er også shortscale som jaguaren. Denne har to 3-veisbrytere. En til hver pickup. Folk kaller denne en grungegitar, men den kan brukes til mye annet. Jag-Stang'en har også Mustang-vibrato som man enten elsker eller hater. Jeg personlig elsker den.

Jeg anbefaler at du prøver å spille på en Jazzmaster, Jaguar og en Mustang (Med mindre du har muligheten til å prøvespille en Jag-Stang) og se/føle hvilken du liker best :D

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en Jag-Stang, og har nå en Mustang(japansk reissue), ganske stor forskjell på disse, bortsett fra det rent åpenbare med humbucker i bridge. Halsen på Jag-Stangen var en del tykkere, noe jeg likte bedre. Kroppen er også en del tykkere. Og de låter også veldig forskjellig

Link to comment
Share on other sites

Jazzmaster: har 25,5" skala som en stratocaster. Den har Jazzmaster-pickups som har en klar og varm lyd (varmere en vanlige singlecoils hvertfall). Med vreng er den rå, sysn jeg. Det vanlige er å ha .010 eller .011 strenger. Den har en 3-veisbryter som pickupvelger. Mange sier at denne ikke kan brukes til Jazz fordi den ikke har mørk nok lyd eller noe sånt, men det kan med med litt justering på volum og tone.

Jaguar: er en shortscale-gitar. Den har 24" skala, og dermed litt kortere hals som gjør at den føles raskere å spille på enn en Jazzmaster. Fin skala for de av oss som ikke har giga-hender. Den har Jaguar-pickups, som er som singlecoils, men allikevel litt annerledes. Tynn og skarp lyd. Det er vanlig å ha .012 eller .013 strenger på disse gitarene. Denne har to 2-veisbrytere for å skru pickupene av/på. Jaguaren har også en "strangle-switch" som forandrer lyden, hvordan husker jeg ikke.

Uten at jeg skal være alfor påståelig så er det strengetykkelse såpass individuelt at det å si at noe er mer vanlig enn annet ikke egentlig gir en veldig god pekepinn på hva man bør ha. Og sånn ellers, i den grad det finnes en standard så er vel det .09 på 25,5" og .10 på 24,75". 24" er jo litt uvanlig, men at en standard på disse skal være mer enn .11 synes jeg virker voldsomt. Min Jaguar kom satt opp med 10-46 fra fabrikk, og jeg bruker selv 10-52 på denne i likhet med alle andre gitarer jeg spiller på.

Ift elektronikken på Jaguar så kan jo denne være litt forvirrende. Den har en switch som bytter mellom rythm- og lead-circuit. I Rythm-posisjon er det kun neck-pickup som er koblet til, og du har da egen volum- og tonekontroll til denne. Dette er de hjula som sitter over strengene når du har gitaren rundt halsen. Setter du den i lead så bytter du til elektronikken under strengene. Her er det tre brytere, de to nærmest halsen er av og på for hhv neck- pg bridge-pickup. Den nederste aktiverer et høypassfilter som stenger for de laveste frekvensene og skaper en lysere tone. Personlig synes jeg det er ganske liten forskjell i lyd, men det kan jo komme av resten av utstyret jeg spiller på. De normal-plasserte potsa er volum og tone for lead-kretsen.

I disse dager har det jo kommet en del hybrider mellom Jazzmaster og Jaguar, altså jaguargitarer med mye enklere elektronikk (bare PU-switch og volum/tone), og jeg synes dette er en glimrende løsning, men det kommer jo an på hva man ønsker. Personlig har jeg beholdt Jaguaren min fremfor å bytte i en Jazzmaster fordi jeg digger den korte halsen, men elektronikken brukes sjeldent. Jeg har teipa fast kretsvelgeren til å alltid stå i lead, og har teipet fast bridge og hipass-filteret til å alltid være på. Den eneste bryteren som da er brukbar er for å skru neck-pickup av og på, for jeg bruker sjeldent kun neck-pu. Jaguar har vel også tradisjonelt vibarm, selv om det har kommet en del jaguarer med fast bro de siste årene, f.eks blacktop fra Mexico (fåes både med humbuckere og P90) eller Special Edition fra Japan (som jeg har selv).

Link to comment
Share on other sites

Om Jaguaren låter tynt eller fyldig kommer, etter hva jeg har lest, mye an på hvilken type det er. De japanske er tynnere i lyden enn de amerikanske.

Ut fra 2 dagers erfaring med Jaguar kan jeg si at lyden er alt annet enn spinkel. Min er en "Crafted in Japan" fra 2005/2006 med amerikanske AVRI pickuper. (Kommer tråd senere!)

Det er stor lydforskjell på de 2 stillingene på høypassfilterbryteren.

Etter hva jeg har lest tror jeg det er rimelig vanlig med .12 strenger på Jaguarene, noe også min er strenget opp med.

Jeg er dritfornøyd. :)

Link to comment
Share on other sites

Noen av innleggene mine (en god del av de faktisk) må tas med en aldri så liten klype salt. :)

En Fender Jaguar, den originale utgaven med Jaguar-pickups og ikke humbuckere eller P90s, låter 'tynt', slik en Jaguar skal låte. Nå sammenligner jeg med andre lignende typer elgitarer med single coils, f.eks Strat, Tele og Jazzmaster, og sammenlignet med disse syns jeg Jaguaren låter 'tynt'. 'Tynt' er ikke ensbetydende med 'dårlig' eller 'bedritent', men altså en lyd-karakteristikk som jeg velger å omtale som 'tynn' i mangel på andre passende ord. Den låter ikke mindre enn for eksempel en strat med pickups med ditto output, men oppleves for meg som en 'tynnere' gitar. Mulig dette blir litt vel tynt skrevet, men det får så være... :D

Når det gjelder AVRI-pickups kontra de japanske så er det helt klart forskjell. Min Jaguar er en MIJ fra 2010 med AVRI i bridge. Bra og rimelig oppgradering. Jeg liker godt den originale neckpickupen, men bridgepickupen ble litt i det (her kommer det igjen) tynneste laget.

Jeg har forresten aldri vært noe gedigen fan av filterbryteren på 'treble'-delen av Jaguar-wiring, men sverger heller til den på 'rythm'-delen (hva kaller man egentlig de to forskjellige innstillingene - øvre og nedre wiring?). Litt omvendt av hva jeg opplever andre mener om disse to forskjellige wiringene....

Det skal også nevnes at min Jaguar har blitt oppgradert med en Mastery Bridge, noe som burde være noe av det første en Jaguar/Jazzmaster-eier bytter ut på instrumentet sitt hvis en ikke er gnien og går for Mustang-bridge.

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg skal være alfor påståelig så er det strengetykkelse såpass individuelt at det å si at noe er mer vanlig enn annet ikke egentlig gir en veldig god pekepinn på hva man bør ha. Og sånn ellers, i den grad det finnes en standard så er vel det .09 på 25,5" og .10 på 24,75". 24" er jo litt uvanlig, men at en standard på disse skal være mer enn .11 synes jeg virker voldsomt. Min Jaguar kom satt opp med 10-46 fra fabrikk, og jeg bruker selv 10-52 på denne i likhet med alle andre gitarer jeg spiller på.

Bruker man vibrato/tremolo mye så er det lurt å ha .012 på 24", da holder den stemmingen bedre. Og da føles ikke strengen så slappe ut heller.

Jeg har .011 på jazzmasteren min, og de føles som .010 gjør på en Strat. Tror det har med avstanden mellom tremoloen og broa :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Godt tenkt! Ofte fint å bli kvitt en del ting "rimelig" så lenge andre kan gi det et nytt liv  
    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.