Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jazzmaster eller Jaguar eller kanskje Jagstang......


Dodraugen

Anbefalte innlegg

Det finnes jo utallige modeller av disse her; Jaguar er vel kanskje kjent for P90 pickups, mens Jazzmaster har vibarm. Formen er jo ganske så lik, så her går det nok på personlige meninger. Hva er du ute etter sånn lydmessig? Uansett går du jo ikke feil her, det er flotte gitarer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo utallige modeller av disse her; Jaguar er vel kanskje kjent for P90 pickups, mens Jazzmaster har vibarm. Formen er jo ganske så lik, så her går det nok på personlige meninger. Hva er du ute etter sånn lydmessig? Uansett går du jo ikke feil her, det er flotte gitarer

Her snubler du litt. :)

En Jaguar har ikke p90-mikrofoner. Du mener vel strengt tatt kanskje å skrive at en Jazzmaster har p90, men det stemmer heller ikke helt. En Jazzmaster-pickup er en Jazzmaster-pickup og ikke en p90.

Begge gitarer er bygd på noenlunde samme lest, men har ulik mensur og elektronikk. De låter også ganske vidt forskjellig og kan i mine ører vanskelig sammenlignes med noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine små meninger:

Jaguar, rocka som faen. Låter fett og rocka som bare det med humbuckers, og fyldig med singlecoils

Jazzmaster låter varmt og latterlig behagelig på clean. Liker ikke helt lyden dens når man setter distortion på den (her er MANGE uenige med meg..)

Jagstang er en blanding mellom Mustang og Jaguar, designet av Kurt Cobain. Både singlecoil og humbucker her, stilig grunge gitar...

Men det viktigste er vel, Hvilken sjanger er det det går mest i hos deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jazzmaster: har 25,5" skala som en stratocaster. Den har Jazzmaster-pickups som har en klar og varm lyd (varmere en vanlige singlecoils hvertfall). Med vreng er den rå, sysn jeg. Det vanlige er å ha .010 eller .011 strenger. Den har en 3-veisbryter som pickupvelger. Mange sier at denne ikke kan brukes til Jazz fordi den ikke har mørk nok lyd eller noe sånt, men det kan med med litt justering på volum og tone.

Jaguar: er en shortscale-gitar. Den har 24" skala, og dermed litt kortere hals som gjør at den føles raskere å spille på enn en Jazzmaster. Fin skala for de av oss som ikke har giga-hender. Den har Jaguar-pickups, som er som singlecoils, men allikevel litt annerledes. Tynn og skarp lyd. Det er vanlig å ha .012 eller .013 strenger på disse gitarene. Denne har to 2-veisbrytere for å skru pickupene av/på. Jaguaren har også en "strangle-switch" som forandrer lyden, hvordan husker jeg ikke.

Jag-Stang: er egentlig en Mustang, med humbucker i brigden, som bare ser litt rar ut. Denne er også shortscale som jaguaren. Denne har to 3-veisbrytere. En til hver pickup. Folk kaller denne en grungegitar, men den kan brukes til mye annet. Jag-Stang'en har også Mustang-vibrato som man enten elsker eller hater. Jeg personlig elsker den.

Jeg anbefaler at du prøver å spille på en Jazzmaster, Jaguar og en Mustang (Med mindre du har muligheten til å prøvespille en Jag-Stang) og se/føle hvilken du liker best :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en Jag-Stang, og har nå en Mustang(japansk reissue), ganske stor forskjell på disse, bortsett fra det rent åpenbare med humbucker i bridge. Halsen på Jag-Stangen var en del tykkere, noe jeg likte bedre. Kroppen er også en del tykkere. Og de låter også veldig forskjellig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jazzmaster: har 25,5" skala som en stratocaster. Den har Jazzmaster-pickups som har en klar og varm lyd (varmere en vanlige singlecoils hvertfall). Med vreng er den rå, sysn jeg. Det vanlige er å ha .010 eller .011 strenger. Den har en 3-veisbryter som pickupvelger. Mange sier at denne ikke kan brukes til Jazz fordi den ikke har mørk nok lyd eller noe sånt, men det kan med med litt justering på volum og tone.

Jaguar: er en shortscale-gitar. Den har 24" skala, og dermed litt kortere hals som gjør at den føles raskere å spille på enn en Jazzmaster. Fin skala for de av oss som ikke har giga-hender. Den har Jaguar-pickups, som er som singlecoils, men allikevel litt annerledes. Tynn og skarp lyd. Det er vanlig å ha .012 eller .013 strenger på disse gitarene. Denne har to 2-veisbrytere for å skru pickupene av/på. Jaguaren har også en "strangle-switch" som forandrer lyden, hvordan husker jeg ikke.

Uten at jeg skal være alfor påståelig så er det strengetykkelse såpass individuelt at det å si at noe er mer vanlig enn annet ikke egentlig gir en veldig god pekepinn på hva man bør ha. Og sånn ellers, i den grad det finnes en standard så er vel det .09 på 25,5" og .10 på 24,75". 24" er jo litt uvanlig, men at en standard på disse skal være mer enn .11 synes jeg virker voldsomt. Min Jaguar kom satt opp med 10-46 fra fabrikk, og jeg bruker selv 10-52 på denne i likhet med alle andre gitarer jeg spiller på.

Ift elektronikken på Jaguar så kan jo denne være litt forvirrende. Den har en switch som bytter mellom rythm- og lead-circuit. I Rythm-posisjon er det kun neck-pickup som er koblet til, og du har da egen volum- og tonekontroll til denne. Dette er de hjula som sitter over strengene når du har gitaren rundt halsen. Setter du den i lead så bytter du til elektronikken under strengene. Her er det tre brytere, de to nærmest halsen er av og på for hhv neck- pg bridge-pickup. Den nederste aktiverer et høypassfilter som stenger for de laveste frekvensene og skaper en lysere tone. Personlig synes jeg det er ganske liten forskjell i lyd, men det kan jo komme av resten av utstyret jeg spiller på. De normal-plasserte potsa er volum og tone for lead-kretsen.

I disse dager har det jo kommet en del hybrider mellom Jazzmaster og Jaguar, altså jaguargitarer med mye enklere elektronikk (bare PU-switch og volum/tone), og jeg synes dette er en glimrende løsning, men det kommer jo an på hva man ønsker. Personlig har jeg beholdt Jaguaren min fremfor å bytte i en Jazzmaster fordi jeg digger den korte halsen, men elektronikken brukes sjeldent. Jeg har teipa fast kretsvelgeren til å alltid stå i lead, og har teipet fast bridge og hipass-filteret til å alltid være på. Den eneste bryteren som da er brukbar er for å skru neck-pickup av og på, for jeg bruker sjeldent kun neck-pu. Jaguar har vel også tradisjonelt vibarm, selv om det har kommet en del jaguarer med fast bro de siste årene, f.eks blacktop fra Mexico (fåes både med humbuckere og P90) eller Special Edition fra Japan (som jeg har selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Jaguaren låter tynt eller fyldig kommer, etter hva jeg har lest, mye an på hvilken type det er. De japanske er tynnere i lyden enn de amerikanske.

Ut fra 2 dagers erfaring med Jaguar kan jeg si at lyden er alt annet enn spinkel. Min er en "Crafted in Japan" fra 2005/2006 med amerikanske AVRI pickuper. (Kommer tråd senere!)

Det er stor lydforskjell på de 2 stillingene på høypassfilterbryteren.

Etter hva jeg har lest tror jeg det er rimelig vanlig med .12 strenger på Jaguarene, noe også min er strenget opp med.

Jeg er dritfornøyd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av innleggene mine (en god del av de faktisk) må tas med en aldri så liten klype salt. :)

En Fender Jaguar, den originale utgaven med Jaguar-pickups og ikke humbuckere eller P90s, låter 'tynt', slik en Jaguar skal låte. Nå sammenligner jeg med andre lignende typer elgitarer med single coils, f.eks Strat, Tele og Jazzmaster, og sammenlignet med disse syns jeg Jaguaren låter 'tynt'. 'Tynt' er ikke ensbetydende med 'dårlig' eller 'bedritent', men altså en lyd-karakteristikk som jeg velger å omtale som 'tynn' i mangel på andre passende ord. Den låter ikke mindre enn for eksempel en strat med pickups med ditto output, men oppleves for meg som en 'tynnere' gitar. Mulig dette blir litt vel tynt skrevet, men det får så være... :D

Når det gjelder AVRI-pickups kontra de japanske så er det helt klart forskjell. Min Jaguar er en MIJ fra 2010 med AVRI i bridge. Bra og rimelig oppgradering. Jeg liker godt den originale neckpickupen, men bridgepickupen ble litt i det (her kommer det igjen) tynneste laget.

Jeg har forresten aldri vært noe gedigen fan av filterbryteren på 'treble'-delen av Jaguar-wiring, men sverger heller til den på 'rythm'-delen (hva kaller man egentlig de to forskjellige innstillingene - øvre og nedre wiring?). Litt omvendt av hva jeg opplever andre mener om disse to forskjellige wiringene....

Det skal også nevnes at min Jaguar har blitt oppgradert med en Mastery Bridge, noe som burde være noe av det første en Jaguar/Jazzmaster-eier bytter ut på instrumentet sitt hvis en ikke er gnien og går for Mustang-bridge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg skal være alfor påståelig så er det strengetykkelse såpass individuelt at det å si at noe er mer vanlig enn annet ikke egentlig gir en veldig god pekepinn på hva man bør ha. Og sånn ellers, i den grad det finnes en standard så er vel det .09 på 25,5" og .10 på 24,75". 24" er jo litt uvanlig, men at en standard på disse skal være mer enn .11 synes jeg virker voldsomt. Min Jaguar kom satt opp med 10-46 fra fabrikk, og jeg bruker selv 10-52 på denne i likhet med alle andre gitarer jeg spiller på.

Bruker man vibrato/tremolo mye så er det lurt å ha .012 på 24", da holder den stemmingen bedre. Og da føles ikke strengen så slappe ut heller.

Jeg har .011 på jazzmasteren min, og de føles som .010 gjør på en Strat. Tror det har med avstanden mellom tremoloen og broa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.