Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruke en Strat bridge-PU i Telecaster?


Duckling

Anbefalte innlegg

Er dette mulig? Har en Texas Special for strat som jeg hadde tenkt å sette i bridge på en telecaster, men når jeg ser på telecasterpickups på nett nå så har jo disse en annen innfesting?

Regner da med at jeg må ha tele-pickup i tele, men tenkte bare forsikre meg om det før jeg kjøper noe jeg ikke trenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett noe lignende tidligere og tror du vil få problemer med det. En strat-pickup har jo festene på 'kortsidene', mens en tele-pickup har festene på 'langsidene'. Uten at jeg har målt så vil jeg tro at en stratpickup vil få problemer med å passe inn i pickupcavityen til en telebridgepickup. Da må du i så fall frese ut større plass og få lagd til en spesialstol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette mulig? Har en Texas Special for strat som jeg hadde tenkt å sette i bridge på en telecaster, men når jeg ser på telecasterpickups på nett nå så har jo disse en annen innfesting?

Regner da med at jeg må ha tele-pickup i tele, men tenkte bare forsikre meg om det før jeg kjøper noe jeg ikke trenger :)

Er litt annerledes form ja, en telepickup er litt større (trekant ish) kan jo hende du får nedi en strat pickup, men usikkert, det går ikke å sette telepickup i en strat vertfall (uten å frese)

En annen sak er jo at det er nettopp bridge pickup i samsvar med neck pickup i en tele som gjør at det blir en telecaster da! :D Twang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det jeg tenkte meg ja. Texas Special er jo en ganske bright pickup, så tenkte at den rent lydmessig kunne fungert godt i en Tele, men om den ikke passer så blir det jo mye pes, så da får jeg heller få tak i en bridgepickup til tele også. Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det går jo, men ikke uten modifikasjoner av noe slag. Stratpickups er jo festet i plekterbrett på kortsidene, som jo blir nevnt, mens Tele-bru-pickup er festet i forlengelse av bru-plata med tre skruer. Når det er sagt, finnes det jo Texas Specials for Tele også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har liksom aldri tenkt over festepunktene i bridge på tele. Har alltid tenkt at singlecoil er singlecoil, og at det bare er voicinga som er forskjellig på om de er designet for strat eller tele.

Men har ingen planer om å modifisere gitaren for dette, så det blir å skaffe en ålreit, billig pickup av riktig type. Texas Special er nok utenfor prisklasse da det meste nok er bedre enn det gamle EMG-greiene som sitter i fra før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.