Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Solid state rectifier vs tube rectifier


johs

Anbefalte innlegg

Rectifier (likeretter på norsk) Tar et AC signal å gjør det om til DC.

En solidstate forsterker bruker da en transistor, mens en rør forsterker bruker et likeretter rør.

Jeg tar ikke å går noe nærmere inn på det, da det finnes sikkert over en billion forum tråder etc om du søker litt rundt på google som forklarer dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfra hva jeg vet, kan en ha en liketretter som er diode på en røramp også. Det er vel det Mesa´s MK-serie har. Det gir også noen lydforskjeller... På en av mine amper kan jeg velge om jeg vil bruke rør eller diode-likeretter :D

Whops, stemmer det!

Kan vel i grunn både ha transistorer av ymse slag, samt dioder av ymse slag :) Germanium eks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En diodelikeretter leverer mer strøm kjappere til utgangsrøra enn en rørlikeretter.

Med en rørlikeretter vil røramp rett og slett bli litt tregere ved høyt volum, og du vil få det som kalles "sag".

Det betyr at volumet øker litt etter anslaget fordi det tar litt tid før utgangsrøra får maksimalt med strøm.

Med diodelikeretter vil ampen være kjappere og tightere, og egne seg til f.eks. metal, eller annen kjapp og teknisk musikk.

Mykere lyd med "sag" er mer ønsket i f.eks. blues eller annen roligere musikk med mer "feeling".

Men, som med alt annet: "smak og behag".

Har akkurat fått meg en Black Cat hvor det går å velge mellom diodelikeretter og rørlikeretter.

Det valget er det også mange Mesa-modeller som har.

Samme modell med rørlikeretter vil som regel også yte litt færre watt enn med diodelikeretter.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.