Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ledningsnettet i Les Paul


Blueser

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg fikk en gitarbutikk til å bytte elektronikken i min Epiphone Les Paul. Jeg bytta da mic'er, potmetere, switch og ledningsnett. Etter et uhell måtte jeg bytte switchen, og valgte å gjøre dette selv denne gangen for interessens skyld. Det som overrasket meg er hvor tynne ledningene mellom switch og mic/potmeterene er .- jeg lurer rett og slett på

1. Er det noen forskjell på ledningsnettet i en Epiphone og en Gibson Les Paul

2. I så fall er ledningene i en Gibson tykke = bedre?

3. Har jeg bli lurt til å tro at ledningsnettet er byttet i min gitar?

Takk for svar på et sikkert uvanlig spørsmål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uten å kjenne epiphone, så vil jeg gjette på at de ikke ikke har like "tykke ledninger" som gibsons. forskjellen i tykkelse kommer ikke bare av str på lederne, men at gibsons har bedre isolasjon (antar jeg), og er dermed tykkere.

gtrzn

Endret av gitarzan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt feil. Ikke noe poeng i å anta, når en person spør om noe mer konkret.

Ledningene i gitaren er bare ledere uten noe skjerming (bortsett fra de med metall rundt). Gibson eller Epiphone, det er samme greie.. Det som kan utgjøre en forskjell, er hvordan disse er loddet på osv mpt kvalitet. Men som sagt så har det ingenting/minimalt å si på tykkelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke tykke ledninger i Gibson heller. Lav spenning, tynne ledninger. Iflg. en elektriker jeg kjenner så er tynne ledninger best i slike oppsett. Uansett, google "gibson les paul wiring" og se på bildene :)

Tynne ledere tåler høy spenning, men lite strøm.. Bare se på høyspentnettet er ikke store kvadratene på 110kV linjene..

Kunne ikke holde meg :D

Ledningene inni gitaren har minimal påvrikning, jack kablene derimot....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas, hører du forskjell på forskjellige type jack- kabler?

Jepp! prøv deg med en 9m lang coil kabel vs en "high end" kabel, eller en med lav uF/m så hører en forskjell.. Om det er den store forskjellen i bandsammenheng så er svaret nei. Men det ER forskjell på kabler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! prøv deg med en 9m lang coil kabel vs en "high end" kabel, eller en med lav uF/m så hører en forskjell.. Om det er den store forskjellen i bandsammenheng så er svaret nei. Men det ER forskjell på kabler!

Da er vi to. Jeg tror jeg begynner å bli senil. Jeg klarte å lese innlegget ditt til at du hørte forskjell på jackplugger. Det tror jeg er vanskelig.

Gitarkabler derimot er det innimellom mulig å høre forskjell på. Så lenge trommisen ikke har kommet enda, og bassisten har forsovet seg som vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.