Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med proff mastring? Anbefalinger?


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å levere fra meg stems til profesjonell mastring. Har i utganspunktet tenkt å levere en låt i første omgang for å se at jeg blir fornøyd med resultatet. Er det noen som har erfaringer eller anbefalinger angående dette? Er det noen som kan anbefale spesifikke aktører?

Nå er ikke råmaterialet allverdens - og da tenker jeg mest på min egen miksing, men jeg har etter hvert en del års erfaring med miksing og rimelig bra utstyr så det hadde vært kjekt å sjekke hvor mye jeg kan tyne ut av arbeidet.

Jeg har dessverre ikke lyst til å legge ut materialet for øyeblikket. Men sjangeren det går mest i er vanlig rock-besetning med forholdsvis mye kompresjon og en del synther. Altså et et meget ordinært pop-rock lydbilde.

Endret av M55ikael
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg hadde nylig en låt til mastering hos www.masteringworld.com i England. Resultatet var ikke spektakulært men omtrent som forventet. Litt avrunding i bassen og mellomtonene samt høyere volum. Mange tror at mastering er en magisk prosess der middelmådig lyd blir gjort til gull. Det hender nok men jeg tror ikke det skjer så ofte.

Endringene som blir gjort i mastering er som oftest svært små da poenget med mastering ikke er å remikse låtene for artisten. Det handler mye om å slå en balanse mellom sporene på en skive. Altså ikke gjøre hver enkelt låt så stor og tøff som overhodet mulig men heller få låtene til å høres bra ut i sammen (matchende volum, ordne rekkefølge, justere mellomrom mellom låter etc).

Mastering fra stems er nok ikke så vanlig som du tror. De fleste foretrekker å få materialet som enkelt-spor. Stems brukes som regel når materialet er svært svakt og man vil forsøke å fikse ting som egentlig burde vært gjort i miksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg hadde nylig en låt til mastering hos www.masteringworld.com i England. Resultatet var ikke spektakulært men omtrent som forventet. Litt avrunding i bassen og mellomtonene samt høyere volum. Mange tror at mastering er en magisk prosess der middelmådig lyd blir gjort til gull. Det hender nok men jeg tror ikke det skjer så ofte.

Endringene som blir gjort i mastering er som oftest svært små da poenget med mastering ikke er å remikse låtene for artisten. Det handler mye om å slå en balanse mellom sporene på en skive. Altså ikke gjøre hver enkelt låt så stor og tøff som overhodet mulig men heller få låtene til å høres bra ut i sammen (matchende volum, ordne rekkefølge, justere mellomrom mellom låter etc).

Mastering fra stems er nok ikke så vanlig som du tror. De fleste foretrekker å få materialet som enkelt-spor. Stems brukes som regel når materialet er svært svakt og man vil forsøke å fikse ting som egentlig burde vært gjort i miksen.

Vel, jeg tror heller ikke at det er vanlig. I utgangspunktet er jeg ute etter pre-mastering samt mastering slik som nå nedlagte Masterhuset drev på med. Forventer heller ikke mirakler, men det kan virke som om du har et noe snevert og gammeldags syn på mastering som jeg kjenner igjen fra de proffeste aktørene. Er dermed ute etter noen som retter seg mer mot min målgruppe. Her er poenget nettopp å få mest mulig ut av denne enkeltsangen, ikke å gi ut et album.

Takk for link forresten!.

Endret av M55ikael
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, jag är inte professionell (och har inga ambitioner om att bli det) men jag mastrar en del bara för att jag är intresserad av det. Om du skickar låten till mig så kan jag mastra det gratis. Blir du inte nöjd så är det bara att inte använda resultatet, inte värre än så :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er miksen som er problemet burde du vel heller få noen til å mikse det skikkelig?

Eller blir det også litt gammeldags og snevert?

Synes du er litt urimelig. Nå er det selvfølgelig vanskelig å komme utenfra uten å ha hørt hva jeg lager og gi råd, men jeg er som sagt på leting etter noen som kan gjøre pre-master om nødvendig ettersom jeg ikke er hundre prosent selvsikker hva gjelder mine egne mikser. Det betyr ikke at jeg ikke har lyst til å mikse selv, ei heller at de nødvendigvis er på bærtur. Jeg driver med miksing på hobbybasis og vil som sagt se hvor mye en kan få tynet ut av stemsene mine, intet mer eller mindre.

Tenker at det er et stort marked for slikt når man ser oppblomstringen av Urørt-artister kombinert med billig og habilt hjemmestudioutstyr.

Edit: Takk TUFF, tror jeg skal få sendt over noe etter hvert. Kan du ta imot en Pro Tools prosjektfil eller skal jeg bounce stemsene i wav?

Endret av M55ikael
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du er litt urimelig.

Nei

Nå er det selvfølgelig vanskelig å komme utenfra uten å ha hørt hva jeg lager og gi råd,

sant nok

men jeg er som sagt på leting etter noen som kan gjøre pre-master om nødvendig ettersom jeg ikke er hundre prosent selvsikker hva gjelder mine egne mikser.

Miksing handler om selvsikkerhet mer enn noe annet. En usikker miks er som oftest kjedelig

Hvis miksen ikke er ferdig er du ikke klar for mastering.

Det betyr ikke at jeg ikke har lyst til å mikse selv, ei heller at de nødvendigvis er på bærtur. Jeg driver med miksing på hobbybasis og vil som sagt se hvor mye en kan få tynet ut av stemsene mine, intet mer eller mindre.

Stems har egentlig ingenting med mastering å gjøre. Det er ikke masteringsfyrens oppgave å balansere de forskjellige instrumentene opp mot hverandre, det skal gjøres i miksen. Stems er for remixing og musikk til film. Ikke mastering.

Sender du stems til mastering gir du egentlig opp miksen. Man blir ikke flink av å gi opp.

Dessuten virker det utrolig meningsløst å sende vekk stems, den teite, begrensede mellomtingen mellom multisporsessionen din og ferdig miks når du heller kan sende alle sporene til noen som kan mikse det skikkelig.

Blir ikke noe dyrere heller.

Tenker at det er et stort marked for slikt når man ser oppblomstringen av Urørt-artister kombinert med billig og habilt hjemmestudioutstyr.

Nei, men et market for miksing av amatørinnspillinger tenker jeg vi sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hkh er ganske hard her, men jeg er svært enig. Det er mikseren som har den kreative kontakten med artisten som mikses, og det skal derfor ta de siste avgjørelsene. Å sende fra seg stems til et masteringstudio er en halvgardering. Det blir merarbeid for den som mastrer å sette seg inn i det kreative uttrykket til bandet, når mastering i bunn og grunn skal være en ferdigstillingsprosess. De gangene jeg selv har sendt låter til mastring så har jeg vært så innarbeidet i hvordan miksen låter at jeg føler kanskje mastringen har gjort i overkant mye, men når jeg får det på avstand og lytter på premaster vs master så har jeg slått meg til ro med at mastringen har gjort musikken nytte. Har mastret hos Nidaros Studio samt Neonmastering og vært veldig heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.