Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nedstemming av gitar fra 7strenger


mistrih

Anbefalte innlegg

Nå er jeg ikke sikker på om denne tråden finnes, men kjører på.

Har tidligere spilt på 7-strenger, men tenker å gå over igjen på sekstrenger nå.

Vi tuner en halvtone opp fra Drop A på syvstrenger og lurer på om det er mulig å gjøre på en seks-strenger, eller om noen har noen erfaring fra det.

Når det gjelder strenger tenker jeg enten å bruke syvstrengersett på sekstrengeren, slik at det blir 59, 46,36 osv, men lurer også på å bruke sekstrengersett fra 56 og nedover.

Noen som har noen erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal gå helt fint, men det kommer litt an på hvilken gitar det er snakk om også.

hvis du ser på In Flames og mange andre band, så stemmer de ned 6-strengere til drop A#

Det du trenger er noe høyere skala på gitaren og tykke strenger, sikkert tykkere enn 56. Muligens 56 går greit også. Kommer som sagt an på gitaren. Pickups har ufattelig mye å si for hvor ren og definert lyden vil høres og føles.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første jeg kom på som bruker den tuningen du beskriver på en standard skala 6-strenger er han her. Hvis du ser fra ca 0.50 i denne videoen forklarer han hvilke strenger har bruker osv. Bare vær obs på at det der er åpen tuning, men du får jo en viss referanse.

Tror 56 vil være i slakkeste laget.

Endret av pkv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøvde vanlig 7-strengersett fra 59, 46,36. Kan konstatere med at det trengs en god del justering for å få den til å låte stemt i henhold med intonering. Men selve ildprøven blir på øving i kveld, da får vi se om det holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.