Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Byttet til SJBJ-1B på Strat'en, uten forventet positiv effekt på lyd


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nettopp byttet ut min orginale Fender single coil med en SJBJ-1B http://www.seymourduncan.com/products/electric/stratocaster/high-output/jb_jr_sjbj1/ i bridge posisjon. Ser ut til at den fungerer fint, men synes i grunn den lyder litt mindre fet enn jeg hadde trodd. Når jeg spiller med clean lyd låter den egentlig litt skarp og puslete, og volumet er noe lavere enn de andre mikrofonene. Så hvis jeg spiller en akkord, og switcher fra denne mikrofonen til f.eks. den i midten, får jeg plutselig et lite volum boost. Kan ha noe med at singlecoil'ene har mer bass eller noe i seg, som gjør at den høres høyere ut. Er dette forventet oppførsel?

Har prøvd å variere litt på mikrofonhøyden for å se om den kan matche de orginale singlecoilene som er igjen på gitaren, men uten hell. Hadde i grunn trodd at SJBJ-1 skulle låte litt varmere og kraftigere enn single-coilene, men opplever det ikke sånn (i alle fall med forsterkeren og effektene jeg pleier å spille på).

Er mikrofoner som SJBJ-1 svakere volummessig enn Fender orginale singlecoil'er?

Når jeg spiller med vreng synes jeg i grunn ikke SJBJ-1'en låter særlig annerledes enn singlecoil'en i midten. Skal prøve gitaren på en annen forsterker i morgen, og se om det låter mer annerledes da.

Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Her tipper jeg du har koblet pickupen feil gitt. Det er nok bare den ene spolen som er i funksjon - altså fungerer pickupen som en litt kjip singelcoil pickup.

Dette er en pickup med masse output og spesielt med vreng burde du merke en veldig stor forskjell mellom eksisterende singelcoils og den nye pickupen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tipper jeg du har koblet pickupen feil gitt. Det er nok bare den ene spolen som er i funksjon - altså fungerer pickupen som en litt kjip singelcoil pickup.

Dette er en pickup med masse output og spesielt med vreng burde du merke en veldig stor forskjell mellom eksisterende singelcoils og den nye pickupen.

Ah, tror faktisk du har rett i at kun den ene spolen er i funksjon. Så en bug i kablinga mi jeg skal fikse i morgen, og se om det gjør susen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underlig, det fungerer fremdeles ikke riktig. Jeg har fulgt instruksjonene som vist til under "wiring instructions" på http://www.seymourduncan.com/products/electric/stratocaster/high-output/jb_jr_sjbj1/, og tatt hensyn til at jeg bruker pickup'en sammen med orginale Fender pickups (ref "If you’re combining your Seymour Duncan pickup(s) with Fender® pickup(s) in the same guitar, you’ll need to reverse the black and green wires on the Seymour Duncan. In other words, solder the black wire to ground and the green wire to the selector switch"). Har derfor koblet grønn kabel mot switch'en, sort og bar kabel mot "ground", mens hvit og rød er loddet sammen og tapet igjen.

Noen som har forslag til hva som kan være galt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg målt motstanden i pickupen slik den er koblet. Dette er fast prosedyre for å sjekke at ting er riktig koblet. Det du trenger er altså et multimeter som måler motstand (ohm)

Takk for tipset. Tror jeg kanskje velger å levere gitaren inn til en proff.... Skal høre på forumet her om noen kjenner til steder som er bra. Men skal se om jeg får tak i et multimeter, og feilsøkt litt på egenhånd allikevel just in case det lar seg fikse ganske enkelt. Hvor bør jeg i tilfelle måle motstanden?

Endret av kenneho
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett inn en kabel i gitaren og mål mellom tuppen og kraven på pluggen f.eks.

Med volum og tonekontrollene på 10/full bør du måle x antall Kohm (1Kohm = 1000ohm) når pickupbryteren står i den posisjonen som gir deg den aktuelle pickupen alene.

En ganske hot stack/bridge pickup måler typisk 15Kohm +/- (eksakt verdi finner du på SD sine sider) Er bare den ene spolen aktiv måler du ganske nøyaktig halvparten.

Du kan også kakke på polene på pickupene med et skrujern e.l. for å konstantere at de riktige pickupene er aktive i forhold til hvordan bryteren står osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett inn en kabel i gitaren og mål mellom tuppen og kraven på pluggen f.eks.

Med volum og tonekontrollene på 10/full bør du måle x antall Kohm (1Kohm = 1000ohm) når pickupbryteren står i den posisjonen som gir deg den aktuelle pickupen alene.

En ganske hot stack/bridge pickup måler typisk 15Kohm +/- (eksakt verdi finner du på SD sine sider) Er bare den ene spolen aktiv måler du ganske nøyaktig halvparten.

Du kan også kakke på polene på pickupene med et skrujern e.l. for å konstantere at de riktige pickupene er aktive i forhold til hvordan bryteren står osv.

Takk for bra howto. Skal se om jeg får tak i multimeter og kan sjekke motstanden. Men jeg testet dette med å kakke på polene på pickup'en, og det kom et klunk fra hver av de tolv polene så vidt jeg kunne høre. Underlig at det kommer klunk fra alle, men at jeg allikevel bare får singlecoil type lyd ut av den.

Tenkte skru opp i morgen og sjekke hvordan kablene ligger. Da jeg festet pickup'en bare det en gul, rød, grønn og en sort kabel, samt en kabel uten isolasjon ("bare wire"). Tenkte sjekke den sistnevnte spesielt, for å sjekke om denne kanskje ligger inntil annen elektronikk (f.eks. pickup'en selv). I og med at denne ikke er isolert vil det vel være godt mulig at den ligger inntil noe elektronikk. Men på den andre siden, er det grunn til å tro at dette skulle være noe problem? Litt underlig at den ikke har isolasjon dersom den ikke bør komme i kontakt med noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den uisolerte kabelen er vel skjermen i pickupen og så lenge den er koblet til jord vil den kunne kortslutte andre ting, men det skal jo ærlig talt noe til og resultatet vil normalt sett være at pickupen ikke avgir noen lyd.

Å kakke på begge rekkene er ingen pålitelig sjekk, da polene "smitter" over på hverandre da spolene ligger tett på hverandre. Men det er normalt sett en fin sjekk på at bryteren er koblet riktig osv. Altså at riktig pickup er aktiv osv.

Men som nevnt tidligere er en måling av resistans (ohm) den mest pålitelige metoden for å finne ut om en pickup er koblet riktig. Da kan du regne deg frem til et forventet resultat for alle pickupkombinasjoner osv.

Jeg anbefaler forøvrig at du splitter rails/humbuckeren når bryteren står i posisjon 2 slik at du får en mer singelcoil aktig lyd i denne posisjonen.

se f.eks dette skjemaet: http://www.seymourdu..._2s_1v_2t_5w_as

Å regne ut (forventet) resistansen for ulike bryerposisjoner er relativt enkelt

eks:

Bridge: Humbucker 15Kohm

Middle: Singelcoil 7Kohm

Neck: Singelcoil 5Kohm

Bryterposisjon 1 : 15K (angitt resistans for bridge pickup)

Bryterposisjon 2 : 4,77K (15k og 7k i parallell) (1/15 + 1/7 = 4,7727)

Bryterposisjon 3 : 7K (angitt resistans for middle pickup)

Bryterposisjon 4 : 2.91K (7k og 5k i parallell) (1/7 + 1/5 = 2.9166)

Bryterposisjon 5 : 5K (angitt resistans for neck pickup)

På en "scientific" kalkulator (du har en på pc'en) taster du typisk (for eksempel 2) 15 og så 1/x knappen + 7 og så 1/x knappen = gir deg svaret, tast så 1/x knappen igjen.

Håper dette gir deg en pekepinn. Et enkelt multimeter får du forøvrig for en hundrelapp eller to (og kanskje mindre) på f.eks biltema.

En humbuckerpickup er forøvrig ganske enkel elektronikk. Den består av to spoler (eller du kan velge å se de som motstander) som er koblet i serie med hverandre. Man kan si at grønn ledning er starten/inngangen på spole 1 og rød ledning er utgangen/enden på den samme spolen. På samme måte er Sort ledning starten på spole 2 og hvit ledning enden/utgangen på spole 2. Rød og hvit koblet sammen slik at spolene er koblet i serie med hverandre - strømmen går gjennom den ene spolen, så den andre og den totale motstanden blir spole 1 + spole 2

Det er derfor rimelig å anta at motstanden i den ene spolen er ca total oppgitt resistans/2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den uisolerte kabelen er vel skjermen i pickupen og så lenge den er koblet til jord vil den kunne kortslutte andre ting, men det skal jo ærlig talt noe til og resultatet vil normalt sett være at pickupen ikke avgir noen lyd.

Å kakke på begge rekkene er ingen pålitelig sjekk, da polene "smitter" over på hverandre da spolene ligger tett på hverandre. Men det er normalt sett en fin sjekk på at bryteren er koblet riktig osv. Altså at riktig pickup er aktiv osv.

Men som nevnt tidligere er en måling av resistans (ohm) den mest pålitelige metoden for å finne ut om en pickup er koblet riktig. Da kan du regne deg frem til et forventet resultat for alle pickupkombinasjoner osv.

Jeg anbefaler forøvrig at du splitter rails/humbuckeren når bryteren står i posisjon 2 slik at du får en mer singelcoil aktig lyd i denne posisjonen.

se f.eks dette skjemaet: http://www.seymourdu..._2s_1v_2t_5w_as

Å regne ut (forventet) resistansen for ulike bryerposisjoner er relativt enkelt

eks:

Bridge: Humbucker 15Kohm

Middle: Singelcoil 7Kohm

Neck: Singelcoil 5Kohm

Bryterposisjon 1 : 15K (angitt resistans for bridge pickup)

Bryterposisjon 2 : 4,77K (15k og 7k i parallell) (1/15 + 1/7 = 4,7727)

Bryterposisjon 3 : 7K (angitt resistans for middle pickup)

Bryterposisjon 4 : 2.91K (7k og 5k i parallell) (1/7 + 1/5 = 2.9166)

Bryterposisjon 5 : 5K (angitt resistans for neck pickup)

På en "scientific" kalkulator (du har en på pc'en) taster du typisk (for eksempel 2) 15 og så 1/x knappen + 7 og så 1/x knappen = gir deg svaret, tast så 1/x knappen igjen.

Håper dette gir deg en pekepinn. Et enkelt multimeter får du forøvrig for en hundrelapp eller to (og kanskje mindre) på f.eks biltema.

En humbuckerpickup er forøvrig ganske enkel elektronikk. Den består av to spoler (eller du kan velge å se de som motstander) som er koblet i serie med hverandre. Man kan si at grønn ledning er starten/inngangen på spole 1 og rød ledning er utgangen/enden på den samme spolen. På samme måte er Sort ledning starten på spole 2 og hvit ledning enden/utgangen på spole 2. Rød og hvit koblet sammen slik at spolene er koblet i serie med hverandre - strømmen går gjennom den ene spolen, så den andre og den totale motstanden blir spole 1 + spole 2

Det er derfor rimelig å anta at motstanden i den ene spolen er ca total oppgitt resistans/2

Takk for svært god innføring og oppfølging. Jeg har kjøpt meg multimeter og målt litt. Men først og fremst, la meg få oppklart hva du mente med å måle mellom tuppen og krave: Har brukt en liten patchekabel, hvor pluggen ligner endel på denne: http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=659646&artno=111076, og her har vi en plastkrave. Hvor foreslår du da å måle?

Men jeg har målt på to ulike måter:

1) På pluggen som ikke står i gitaren har jeg målt fra tuppen til øverst mot kraven (altså øverst mot plasten). Snakk om 4-5 cm

2) Målt fra tuppen av pluggen som ikke står i gitaren, til mutteren som omgir jack-inngangen på gitaren.

Begge målingene har gitt ganske likt resultat i grunn, og ser at bryterposisjon 3 og 5 måler ca 5 begge to, 2 og 4 måler noe lavere (ca de tallene du oppga), mens bryterposisjon måler mellom ca 4,5 og 6 et sted. Sistnevnte burde vært rundt 15 som du skriver, også i følge http://www.seymourduncan.com/comparetones/view/195.

Så det tyder vel på at det er noe galt med kablinga, men jeg er usikker på hva disse målingene sier meg i forhold til hvor jeg skal begynne å feilsøke. Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge måtene du måler på er riktige og fører til det samme resultatet.

Resultatmessig virker jo alt riktig bortsett fra den nye pickupen da. Jeg vil egentlig foreslå at du lodder løs ledningene til pickupen igjen og måler en gang for alle, direkte på pickupledningene for å sjekke at denne pickupen fungerer og er ok.

Mål først fra sort til grønn ledning (15k) så måler du hvit/rød til henholdsvis grønn og sort. Begge disse målingene bør gi deg ca 7K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei,

har vært syk pluss unngått å mekke på gitaren pga en spillejobb, så har ikke fått gjort noe mer med dette før nå. Loddet løs pickup'en, og målte rett på kablene. Fikk resultatene du antok jeg ville få, altså 15k mellom sort og grønn, og 7k mellom rød/hvit og henholdsvis grønn og sort.

Så da ser det vel ut til at selve pickup'en er i orden. Hmmm...forslag til neste steg i feilsøkingen?

Kenneth

Begge måtene du måler på er riktige og fører til det samme resultatet.

Resultatmessig virker jo alt riktig bortsett fra den nye pickupen da. Jeg vil egentlig foreslå at du lodder løs ledningene til pickupen igjen og måler en gang for alle, direkte på pickupledningene for å sjekke at denne pickupen fungerer og er ok.

Mål først fra sort til grønn ledning (15k) så måler du hvit/rød til henholdsvis grønn og sort. Begge disse målingene bør gi deg ca 7K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å lodde inn pickupen igjen - Sett i en jack kabel, og mål mellom tuppen på pluggen og de ulike pickuptilkoblingspunktene på bryteren. Du skal nå måle nesten 0 ohm hvis bryteren står i riktig posisjon i forhold til pickup og omtrent uendelig ellers.

Altså når du måler på første bryterpunkt (merket "bridge black" på SD sitt skjema)

skal du måle:

Bryteren i posisjon 1: 0 ohm

Bryteren i posisjon 2: 0 ohm

Bryteren i posisjon 3: nesten uendelig motstand

Bryteren i posisjon 4: nesten uendelig motstand

Bryteren i posisjon 5: nesten uendelig motstand

Måler du på punktet for "middle black" på bryteren skal du måle:

Bryteren i posisjon 1: nesten uendelig motstand

Bryteren i posisjon 2: 0 ohm

Bryteren i posisjon 3: 0 ohm

Bryteren i posisjon 4: 0 ohm

Bryteren i posisjon 5: nesten uendelig motstand

Måler du på punktet for "neck black" på bryteren skal du måle:

Bryteren i posisjon 1: nesten uendelig motstand

Bryteren i posisjon 2: nesten uendelig motstand

Bryteren i posisjon 3: nesten uendelig motstand

Bryteren i posisjon 4: 0 ohm

Bryteren i posisjon 5: 0 ohm

Start med dette.

Husk at volumkontrollen må stå på 10/full smekk for at du skal måle riktige verdier. Er forøvrig originalpickupene loddet som originalt, eller har du re-loddet disse igjen i prosessen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler forøvrig at du splitter rails/humbuckeren når bryteren står i posisjon 2 slik at du får en mer singelcoil aktig lyd i denne posisjonen.

se f.eks dette skjemaet: http://www.seymourdu..._2s_1v_2t_5w_as

Forresten, utfra tegningen er det vanskelig å se hvilken kabel som er hvit og hvilken som er bar. Er det hvit og rød som er loddet på switchen sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvit og rød er loddet sammen på bryteren. "bare" går alltid til jord uansett.

Du må forøvrig antageligvis igjen altså bytte om på grønn og sort for å få den nye pickupen til å være i fase med eksisterende Fender pickup's. hvit/rød og "bare" er uforandret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.