Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Byttet til SJBJ-1B på Strat'en, uten forventet positiv effekt på lyd


Anbefalte innlegg

Har hatt det litt travelt noen dager - skal se på saken i dag jeg.

Hvilken gitar er det helt eksakt forresten? Altså modellbetegnelse.

forøvrig har jeg aldri sett en speilvendt pickupvelger, men de asiatiske boksevelgerne er jo koblet annerledes. Men det du har er en standard Fender/CRL/OAK type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ikke mening å mase - setter pris på hjelpen, bare lurte på om jeg hadde falt ut av radaren. :)

Jeg har en amerikansk Fender Standard Strat 96-modell. Var det presist nok? Kan evt poste serienummeret hvis det hjelper. :)

Har hatt det litt travelt noen dager - skal se på saken i dag jeg.

Hvilken gitar er det helt eksakt forresten? Altså modellbetegnelse.

forøvrig har jeg aldri sett en speilvendt pickupvelger, men de asiatiske boksevelgerne er jo koblet annerledes. Men det du har er en standard Fender/CRL/OAK type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt tyder på at pickup'en i seg selv fungerer, men ett eller annet sted utenfor pickup'en feiler det. Jeg antar at det går en type strømkrets fra jack-pluggen, inn til volumknappen, videre inn i pickup'en, til switch'en, og deretter ut til jack'en igjen (evt via tonekontrolleren). Fra volumknappen til switch'en ser ting bra ut, men hvordan går jeg frem for å feilsøke kretsen som er utenfor akkurat dette området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du faktisk ikke har gjort noe annet med koblinger enn å sette i den nye pickupen, og at alt set ut til å stemme ift koblingskjema så ville jeg satt i den gamle pickupen bare for å teste om gitaren funker som den skal.

Litt kjipt men virker for meg å være en enken måte å teste om det faktisk er noe feil med pickup eller om det er koblingene som tuller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du faktisk ikke har gjort noe annet med koblinger enn å sette i den nye pickupen, og at alt set ut til å stemme ift koblingskjema så ville jeg satt i den gamle pickupen bare for å teste om gitaren funker som den skal.

Litt kjipt men virker for meg å være en enken måte å teste om det faktisk er noe feil med pickup eller om det er koblingene som tuller...

God forslag, jeg skal sterkt vurdere det. Men problemet er at jeg tror ledningene fra denne pickup'en er for korte til å kunne koble den til igjen sånn den er nå. Fikk ikke loddet de helt løse, så måtte klippe litt.

Pickup'en har jeg forsåvidt testet tidligere, og den fungerte fint. Så så vidt jeg kan forstå er det enten kablinga eller noen av komponenten (bortsett fra pickup'en) som er gåen. Går det kanskje an å bypass alle komponentene (switch, volum, etc) på en enkel måte, og teste kun pickup'en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo bare koble den direkte til jacken.

Skru ut jack'en (den ligger vel i eget hulrom på gitaren), og koble både sort og grønn kabel direkte på den? Blir det noe av samme effekten å koble begge disse kablene direkte på volumkontrollen (hvor sort ledning allerede er koblet på)? Da får jeg ikke utelukket feil med volumkontrollen, men i tilfelle utelukke feil med switch'en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant observasjon: Merket først nå at når switch'en står i bridge only posisjon, kommer det lyd fra både middle pickup'en og bridge pickup'en samtidig. Merker dette når jeg forsiktig dunker borti pickup'ene med en skrutrekker. Aner dere hva dette kan komme av, og hvor jeg kan lete etter feil? Vil kanskje tro det har med switch'en å gjøre, men kan ikke se noen feil selv i alle fall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet begge single coils på en HSS uten å røre koblingene på humbuckeren. Single coilsa (fra en Fender Japan) blei montert med rød til rød og svart til svart til originalpinsa. Etterpå var lyden tynn og pinglete fra humbuckeren. Byttet bare om på polledningene til humbuckeren og alt ordnet seg.

Endret av Ichi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bingo! Viser seg at det var en ørliten tråd mellom "lug"-en som JB jr pickupen var koblet til på switch'en, og en av de andre "lug"-ene. Dette må ha vært sånn fra fabrikken, for jeg har aldri kablet noe mellom disse. Men av en eller annen grunn har feil blitt trigget først nå når jeg byttet pickup.

Nå høres pickup'en bedre ut, men synes egentlig ikke det har vært så veldig stor forskjell som jeg kanskje trodde på forhånd. Så det jeg lurer på er naturligvis om den ikke er 100% nå, eller om det er jeg som har hatt for høye ønsker. JB jr har nå en motstand på 13.9 K, som er ganske nært opptil 15 K som er forventet verdi. I tillegg er det noe støy fra mikrofonen, og faktisk mer støy i posisjon 1 (kun bridge'en JB jr) enn i posisjon 2. Til slutt opplever jeg at pickupen ikke fungerer når jeg skrifter til posisjon 1, noe som kan tyde på at det er løs kontakt et eller annet sted.

Så spørsmålet er først og fremst om pickup'en fungerer optimalt, eller om jeg har hatt for store krav. Utfra motstanden jeg har målt skulle jeg tro at den fungere som forventet. Noe input til dette?

Neste spørsmål: Hvor bør jeg begynne å feilsøke for å finne ut hvorfor den støyer, og hvorfor lyden faller ut nå og da? Kanskje dette er to sider av samme sak...

Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.