Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Byttet til SJBJ-1B på Strat'en, uten forventet positiv effekt på lyd


Anbefalte innlegg

Vær også oppmerksom på at du med det samme kan vurdere å endre tonekontrollen slik at du enten har en enkelt tonekontroll som fungerer på alle pickupene samtidig, eller å flytte om på hvor tonekontrollene er tilkoblet på bryteren slik at den ene også fungerer på bridge pickup - kun ha tonekontroll på bridge pickup - kun på bridge og mid? - her må man bare velge det man synes er mest hensiktsmessig.

Jeg liker en enkelt tonekontroll for alle pickups best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takk. Nå som jeg har målt at pickup'en i seg selv fungerer fint er det sannsynlig at det er kablinga eller switch'en det er noe galt med. Virker for meg mest sannsynlig at det kan være switch'en egentlig, for jeg føler meg ganske sikker på at jeg har kablet i henhold til kablingsdiagrammet som følger med pickup'en (grønn til switchen, sort og "bare" til volumkontrollen, og hvit/rød loddet sammen og tapet igjen).

Håper jeg får tid i dag til å sjekke motstanden på måte du beskrev for et par dager siden, ved å sjekke motstand når switch'en står i ulike stillinger. Når jeg først er inne og mekker skal jeg vurdere å lodde rød/hvit på switch'en slik diagrammet du linket til viser. Eneste forskjellen fra diagrammet som følger med pickup'en og diagrammet du linket til er vel bare dette. Når bryteren står i posisjon 2 vil kun den ene coil'en i SD-pickup'en jobbe sammen med middle Fender pickup'en, fremfor at begge coil'ene i SD'en jobber sammen med Fender-pickup'en (altså tre stk coil'er), ikke sant?

Kenneth

Ja, hvit og rød er loddet sammen på bryteren. "bare" går alltid til jord uansett.

Du må forøvrig antageligvis igjen altså bytte om på grønn og sort for å få den nye pickupen til å være i fase med eksisterende Fender pickup's. hvit/rød og "bare" er uforandret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å lodde inn pickupen igjen - Sett i en jack kabel, og mål mellom tuppen på pluggen og de ulike pickuptilkoblingspunktene på bryteren. Du skal nå måle nesten 0 ohm hvis bryteren står i riktig posisjon i forhold til pickup og omtrent uendelig ellers. Altså når du måler på første bryterpunkt (merket "bridge black" på SD sitt skjema) skal du måle: Bryteren i posisjon 1: 0 ohm Bryteren i posisjon 2: 0 ohm Bryteren i posisjon 3: nesten uendelig motstand Bryteren i posisjon 4: nesten uendelig motstand Bryteren i posisjon 5: nesten uendelig motstand Måler du på punktet for "middle black" på bryteren skal du måle: Bryteren i posisjon 1: nesten uendelig motstand Bryteren i posisjon 2: 0 ohm Bryteren i posisjon 3: 0 ohm Bryteren i posisjon 4: 0 ohm Bryteren i posisjon 5: nesten uendelig motstand Måler du på punktet for "neck black" på bryteren skal du måle: Bryteren i posisjon 1: nesten uendelig motstand Bryteren i posisjon 2: nesten uendelig motstand Bryteren i posisjon 3: nesten uendelig motstand Bryteren i posisjon 4: 0 ohm Bryteren i posisjon 5: 0 ohm Start med dette. Husk at volumkontrollen må stå på 10/full smekk for at du skal måle riktige verdier. Er forøvrig originalpickupene loddet som originalt, eller har du re-loddet disse igjen i prosessen?

Da har jeg målt som du foreslo, men sitter igjen med flere spørsmål enn svar. Først, resultatene:

Punktet for "bridge black" på bryteren:

Bryteren i posisjon 1: 0 ohm

Bryteren i posisjon 2: 0 ohm

Bryteren i posisjon 3: nesten uendelig motstand

Bryteren i posisjon 4: 18 K

Bryteren i posisjon 5: nesten uendelig motstand

Punktet for "middle black" på bryteren:

Bryteren i posisjon 1: 0 ohm

Bryteren i posisjon 2: 0 ohm

Bryteren i posisjon 3: 0 ohm

Bryteren i posisjon 4: 0 ohm

Bryteren i posisjon 5: 11k

Punktet for "neck black" på bryteren:

Bryteren i posisjon 1: 10k

Bryteren i posisjon 2: 10k

Bryteren i posisjon 3: 11k

Bryteren i posisjon 4: 0 ohm

Bryteren i posisjon 5: 0 ohm

Vet ikke om det har noe å si, men fra Fender-pickup'ene jeg har i neck og middle posisjon er den den hvite på begge pickup'ene som går til switch'en, mens den fargede (blå på den den ene, rød på den andre) går til volumkontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har mulighet til det er det alltid greit å ta et par bilder og legge ut. Jeg tipper det er en enkel filleting som er feil, snarere enn pickupswitchen. Men klart man vet jo aldri.

Done! :) Lastet opp bilder hit for noen dager siden: http://www.flickr.com/photos/74116670@N04/

Gi beskjed om det er andre bilder som bør lastes opp også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vanskelig å se noe spesielt, annet enn at det ser ut til at du har en ekstra sort ledning på pickupvelgeren som ikke stå på skjema til

sd (den lille på 1-2 cm).

Aner ikke om det stemmer men lufter en ide om at den kobler til den midtre pickupen og at du har reversert den nye SD pickupen fra første stund slik at midtre og SD står i motfase til hverandre i pos bridge og bridge/mid på pickupvelgeren.

Ok, forstod nesten ikke selv hva jeg har skrevet... Men dersom det stemmer så må grønn og sort byttes om evt fjerne den korte ledningen.

Hva mener andre, er jeg på bærtur her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitaren har en såkalt TBX tonekontroll - derav det doble tonepotensiometeret osv. Det kan jo være grunnen til at du måler litt "utradisjonelt" - men jeg skal se litt på saken litt senere i kveld. Har ikke tid akkurat nå.

Ta gjerne et par gode bilder av nettopp den andre doble tonekontrollen. Jeg er spesielt interessert i å se tilkoblingspunktene og hvordan de to komponentene (originalt en liten motstand (sylinder) og en kondensator (den brune pakken) ) er koblet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne også tenke litt på om hva du ønsker av tonekontroller, og hvordan de skal fungere.

1 enkelt tonekontroll

1 for neck, 1 for mid

1 for mid, 1 for bridge

osv - hvis du egentlig aldri benytter tonekontroll, så sier du det.

Dette må nemlig endres uansett fra slik det er nå, grunnet at vi må bruke den siden av bryteren til å få splittet humbuckeren når du velger posisjon 2 på velgeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok noen nye bilder i går, og har lastet de opp hit: http://www.flickr.com/photos/74116670@N04/sets/72157628892392129/

Håper det er gode nok bilder.

Gitaren har en såkalt TBX tonekontroll - derav det doble tonepotensiometeret osv. Det kan jo være grunnen til at du måler litt "utradisjonelt" - men jeg skal se litt på saken litt senere i kveld. Har ikke tid akkurat nå.

Ta gjerne et par gode bilder av nettopp den andre doble tonekontrollen. Jeg er spesielt interessert i å se tilkoblingspunktene og hvordan de to komponentene (originalt en liten motstand (sylinder) og en kondensator (den brune pakken) ) er koblet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne også tenke litt på om hva du ønsker av tonekontroller, og hvordan de skal fungere.

1 enkelt tonekontroll

1 for neck, 1 for mid

1 for mid, 1 for bridge

osv - hvis du egentlig aldri benytter tonekontroll, så sier du det.

Dette må nemlig endres uansett fra slik det er nå, grunnet at vi må bruke den siden av bryteren til å få splittet humbuckeren når du velger posisjon 2 på velgeren.

Jeg ønsker å kunne justere tone på alle pickup'ene, og gjerne beholde samme opplegg som orginalt hvor jeg har èn tonekontroll for neck og èn for middle og bridge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kanskje ikke så mye å si nå, men dersom du kun har tatt ut originalpickupen og satt inn denne så er det veldig lite som tilsier at du skulle få dette problemet.

Og egentlig så skal det bare være å koble etter skjemaet du har.

Men nårr det er sagt så har jeg vært borti noen av disse som har en litt anderledes (på en måte speilvendt) pkckupvelger på koblingskjemaet .

Og endte opp med å måtte koble etter øynene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kanskje ikke så mye å si nå, men dersom du kun har tatt ut originalpickupen og satt inn denne så er det veldig lite som tilsier at du skulle få dette problemet.

Og egentlig så skal det bare være å koble etter skjemaet du har.

Men nårr det er sagt så har jeg vært borti noen av disse som har en litt anderledes (på en måte speilvendt) pkckupvelger på koblingskjemaet .

Og endte opp med å måtte koble etter øynene...

Det eneste som er gjort med det elektriske på denne gitaren er det jeg har gjort ifm denne nye pickup'en. Ble byttet tremolo-system for mange års siden, men tror neppe det elektriske ble rørt den gang.. Men jeg kan jo sammenligne koblingsskjema og reell kobling, og se hvilke ulikheter jeg finner. Takker for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.