Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Inspilling med microkorg?


Esp_ltd@95

Anbefalte innlegg

Har prøvd meg litt merd midi keyboard, og har hatt problemer. Vanskligeste er nokk å få noko som helst til å fungere, dessuten har eg ikkje plass til ein haug med vst på maskinen.

Derfor bestemte eg meg for å muligens få ett keyboard/synth/(ikkje midi, men slik med ekte lyd)

Tenkte litt på microkorg, er det noko måte eg kan inspille til pc med den, utenatt det blir midi filer? Altså bruke lyder fra selve keyboardet? Har gitt opp tanken på midi, ettersom det er så vansklig, og att du heile tida må vere knytta til pc.

Foresten er eg ikkje noko keyboard massebruker, skal berre bruke litt på låter eg skal spille inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd meg litt merd midi keyboard, og har hatt problemer. Vanskligeste er nokk å få noko som helst til å fungere, dessuten har eg ikkje plass til ein haug med vst på maskinen.

Derfor bestemte eg meg for å muligens få ett keyboard/synth/(ikkje midi, men slik med ekte lyd)

Tenkte litt på microkorg, er det noko måte eg kan inspille til pc med den, utenatt det blir midi filer? Altså bruke lyder fra selve keyboardet? Har gitt opp tanken på midi, ettersom det er så vansklig, og att du heile tida må vere knytta til pc.

Foresten er eg ikkje noko keyboard massebruker, skal berre bruke litt på låter eg skal spille inn.

MicroKorg er vel mest velegnet til Electronica o.l.

Korg Microstation har mer "allround" lyder som passer til det meste. Bra sequencer også, slik at du er fri PCn helt om du vil. Veldig bra komponeringsverktøy.

Når det gjelder "en haug med VSTer" så trenger du egentlig bare 1: Steinberg Halion Sonic

Den har alle lydene man noensinne vil trenge :-)

Ikke spesielt vanskeligere å bruke enn å ta opp en ekstern synth, men du må selv finne hvilken arbeidsmåte du liker best!

Endret av wossname
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MicroKorg er et greit nok keyboard/synth. Den inneholder samme synthmotoren som MS2000 modellen og låter ganske bra (har selv en MS2000R). MS2000 er en digital gjenskapning av den gamle 100% analoge semi-modulære MS-20 (en fantastisk liten sak). Jeg liker MS2000 ganske godt men hadde en gang i tiden en MS-20 til låns på ubestemt tid men måtte levere den tilbake da eier ble far. Jeg ville på flekken ha byttet den nye mot den gamle om jeg fikk sjangsen, men 2000-modellen har uansett mye bra for seg.

Når det er sagt så er ikke MicroKorg/MS2000 noen all-arounder hvis det er hva du hadde sett for deg. De er hovedsaklig myntet på leads og lydeffekter (tenk bleeps, sirerner, whoosh etc), mao. en electronica synth. Desutten har de bare 4 polyfonier så du får ikke spilt mer en 4 toner samtidig. MicroKorgen mangler også alle knottene og knappene MS2000 har så jeg vil gjette på at editering av patchene, hvis mulig, i beste fall blir knotete. Dog har de en brukbar vocoder tatt i betraktning at den er innebygd i et keyboard.

Begge variantene kan skape gode lyder men begge heller mer mot det sære og egner seg best som supplement til andre mer konservative synther man eventuelt har fra før. Var jeg deg ville jeg heller sett meg om etter en Roland SH-201 som er Rolands tilsvarende nyutgave av Roland JP-8000 fra samme era som Korg MS2000. Denne har langt flere muligheter med masse knotter og spaker for editering og programmering samt en steintøff D-BEAM kontroller, fler tangenter og Super-Saw waveform :)

Verdt å merke seg er at disse synthene dukket opp på midten/slutten av 90-tallet og gjorde for analoge synther hva Line6 POD gjorde for gitarforsterkere. De er med andre ord digitalt modelerte analoge synther. Heldigvis lar synther seg modelere lettere enn gitarforsterkere så de har lydmessig holdt seg langt bedre en POD'en har gjort. De fire store modelerings-synthene fra 90tallet er Yamaha An1x, Clavia NordLead, Roland JP-8000 og Korg MS2000. Faktisk har jeg alle sammen og selv om de er gamle og ikke analoge er de som klassikere å regne og jeg elsker dem alle sammen. Dog må jeg si at Korg'en er den jeg liker minst selv om den er den som er i stand til å lage de særeste lydene av de fire (den har i motsetting til de andre wavetable-syntese). Yamaha, Roland og NordLead'en er imidlertid helt glimrende og utmerker seg hver på sitt område. Yamaha'en har særdeles gode tangenter og fungerer utmerket som master keyboard og midi-kontroller i studio mitt.

Et annet alternativ kan være en Waldorf Blofeld. Desktop-varianten får du for litt over 3 lapper hvis du leter litt. Her er det hundrevis av gode lyder som dekkker de fleste behov og den har wavetable-syntese i tillegg til vanlig cookie-cutter modelert analog syntese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.