Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

En del spørsmål angående lydkort/lite hjemmestudio (nybegynner)


Martyz

Anbefalte innlegg

Heisann! jeg har lenge hatt lyst å kunne ta opp hjemme og produsere eget materiale. (hovedsakelig elgitar)

Så i år tenkte jeg å ønske meg lydkort til jul, jeg har sett på mange, men lurer mest på Focusrite Scarlett 18i6, http://www.4sound.no...53&artno=294455 (Edit: Saffire pro 40*)

(Jeg er ganske nybegynner når det kommer til studio gear osv.. men har noe erfaring og har lest meg opp til en del!)

Lurer på: Hvis jeg skulle tatt opp trommer i fremtiden, kunne jeg koblet til de 6 analoge inngangene + de 2 preamp forran? eller måtte jeg kjøpt en preamp med flere innganger og koblet til med adat?

+ kommer de analoge og de preamp'ene til å låte likt?

Eller kan noen anbefale et annet lydkort? mellom 2000 - 3000, med adat/optical inngang, usb 2 eller 3, (og hvis det over stemmer) mer enn 4 xlr/jack innganger.

I og med at jeg bestemte meg for Saffire pro 40 i stedet, er alt over irrelevant nå..

Det med monitorer under har jeg også fått oppklart..

Når det kommer til utganger, er det kjekt å ha flere enn 2? har sett de gangene jeg har vært i ordentlig studio at de har flere monitorer på rekke, men jeg tror ikke jeg kommer til å ha flere enn 2 på en god stund.

Jeg må starte med de Logitech pc høytalerne/ headset jeg har, ikke spesielt billig med studio monitorer.

Har sett litt på http://www.sound1.no...Produkt_ID=4024 disse, anbefale noe annet?

Kommer mest sannsynlig til å kjøpe i januar/februar, må spare opp :P

Jeg spiller gitar og keyboard(hovedsakelig gitar), og ble anbefalt Shure SM57, jeg tenkte å mic'e opp min Engl Fireball 100.

Eller anbefaler noen en annen mic?

Er nok en del dumme spørsmål, men man må starte et sted, må man ikke :P

Endret av Martyz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ikke feil med å kjøpe en SM57. Mest brukte mikken til gitarforsterkere, i tillegg til skarptromme + masse andre ting. Er også mulig å bruke til vokal. Skulle du senere kjøpe en annen mikk, er det alltid greit å ha en SM57 liggende. Sjekk litt på finn.no, og kjøp en brukt en til ca 500,- :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SM57 går, som basstom sir, å bruke til det meste !

Og/hvis du vil spille in kassegitar eller andre akustiske instrumenter så kan jag anbefale en Behringer B-5 ! Billig, liten og bra nokk før "hjemmestudiobruk" !

Bruker selv Behringer B-5 før å mikke opp gitaramp på "stuevolum".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du sett siden her : http://www.focusrite.../setup_diagram/

Så, hvis du skall spille in med flere enn to mikrofoner må du ha egne preamper før 'inputs 3-8'.

F.eks en Focusrite Octopre, eller en mikser, typ Yamaha MG-ett eller ant ... Men då blir det fort dyrere enn 3000,- ... *

Ett (rimeligere) alternativ : http://www.m-audio.c...ackUltra8R.html

Ellers syns jag den Scarlett 18i6 boksen ser helt topp ut !

Og utfra noe av det man kan lese om den så virker den jo bra også !

F.eks : http://magazine.dv24...terface-review/

Hadde kanskje vart en ide å kjøpe det nu, og så bygge på med en sån Octopre då/hvis du får behov før fler enn to mikkpreamper ! ?

/J

*)

Jag hadde en Presonus Firebox som har omtrent samme I/O konfiguration som Focusrite Scarlett 18i6.

Jag endte opp med med en Tapco Mix 120 mikser som jag koblet til Line Input på baksiden. Fikk då totalt 6 "mikk inganger" (2 på Fireboxen + 4 på mikseren) ... Men det blev jo en del mer "kabelspagetti" enn det hadde blitt med ett lydkort med fler inganger ...

(PS. anbefaler IKKE Tapco ... )

Endret av juzzizhow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan eventuelt utvide med en Behringer ADA-8000. Til Behringer å være skal de visst være en helt grei løsning. Jeg har en selv som jeg bruker for å få ekstra innganger til synthene mine så jeg slipper å plugge om hele tiden. Aner ikke hvor bra eller dårlig mic-pre'ene er men det er i allefall en rimelig løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@juzzuzhow

Mange gode råd her! takk for det!

Fast track ultra 8R så ikke så dårlig ut det! også med bare 100kr forskjell!

Er ikke så flink på specs enda, hva er +/- med det i forhold til Focusrite lydkortet?

Jeg ser mange flere preamp inngange som er helt klart +, men ingen ADAT inngang..

Jeg lurte på å slå til på http://www.sound1.com/portal/asp/produktdetalj1.asp?Produkt_ID=4023 dette tilbudet(1600,- inkl frakt), eller kan noen anbefale noe annet?

(Beklager litt mange spørsmål..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+ med Focusrite kortet er at det låter veldig bra. Jeg har et Liquid 56 kort og jeg tipper de låter likt. Har en stund jobbet på et Echo AudioFire4 kort fordi Focusrite kortet har vært i studio. Gjorde ferdig en miks jeg sendte til mastering på Echo-kortet og hentet Focusriteen dagen etter, deretter sparket jeg meg selv hardt i leggen for å ha vært så dum å mikse på Echo-kortet. Focusrite-kortet låter bare så utrolig mye bedre. Pre-ampene låter svært godt på disse kortene og du har gode routing-muligheter (bruker mitt som linjemikser i tillegg til de vanlige audio-funksjonene. Driverene er også upåklagelige.

Det som er negativt med Scarlett-kortet du kikker på er at du må ha adat-preamper i tillegg om du skal bruker mer en 2 mic'er om gangen. Egentlig ikke noe problem det men man kan da like gjerne kjøpe et kort med flere innganger til å begynne med. Focusrite Pro 40 kort vil nok komme billigere ut enn en Scarlett og en adat-pre. Dog må du bruker firewire isteden.

Pro 40 til god pris http://www.gjovikmus...t-8-mic-preamps

Kjenner ikke til de monitorene du linker til så det kan jeg ikke svare på. Til den prisen må alternativet i såfall være et par brukte KRK Rokit5 eller noe. Gå forresten heller for kvalitet enn størrelse. Har i det siste jobbet nesten utelukkende på 4" monitorer med glimrende resultater. De gir en mer kompakt opplevelse og kan brukes på lavere nivå en de store monitorene mine. Ørene holder mye lenger og gubben blir ikke gal av å høre den samme låta time etter time på høyt volum :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saffire pro 40 var så å si perfekt for meg, men da må jeg hvertfall inn med egne penger, i og med at det skal være en julegave er det jo en grense for hvor mye de vil ut med.. (men som du sa Stjerneskruen, er nok Pro 40 billigere enn 18i6 + en adat-preamp, så tror det det blir Pro 40 jeg ender opp med!)

En firewire inngang til pc'en er jo ikke dyre greiene på komplett, så det skal jeg klare..

Og når det kommer til monitorer venter jeg litt, kan heller kjøpe noe mer ordentlig i jan/feb når jeg har spart opp litt.

KRK har jeg sett noe på, hvis jeg finner noen ikke så alt for dyre slår jeg til :)

M-audio BX8a deluxe så ikke så dårlige ut de heller :) begge er notert!

Takk for alle svar, det hjelper masse! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser i min lokale musikkbutikk etter pris på Pro40 på mandag! (får ofte endel rabatt der!) Hvis det er stor forskjell i pris blir det gjovikmusikk.no :)

Vil ikke ha jul i fjor i reprise, da jeg fikk min komplett pc i starten av februar, selv om vi bestilte 10 desember..

Edit: 2 musikkbutikker*: 5250,- i den ene og får pris i morgen på den andre, men de er veldig stive på prisene, så blir nok gjovikmusikk, får bestille i løpet av noen dager..

Endret av Martyz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da var lydkortet i hus! :D

Dette høres nok helt idiotisk ut, men kan man få med lydene fra pc'en (feks. når man ser på film) ut fra lykortet også? eller bare lydene fra inngangene? (hele den setningen høres helt .. ut)

Jeg skjønner ikke så mye av Saffire mixcontroll enda, men skal finne ut av det innen morgendagen!

For å spare tid, kan noen si fort hvordan man får en stereo mix av alt, ut av headset utgangene? (i Saffire Mixcontroll)

Har midlertidig bare logitech pc høytalerne mine.. jeg får jeg stereo ut av de? selv om det bare er èn utgang.

(som sagt, skal kjøpe ordentlige i jan/feb)

(Det ser jo ut som en dass av tekst, men det får gå!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan høre på alt annet gjennom lydkortet også. Bare sett Pro 40 som playback-device.

For å få lyd i headset stiller du inn som på bildet under (med forbehold om at mitt er Liquid 56):

post-3876-0-08763500-1324772405_thumb.jp

For å få knappene 7, 8, 9 og 10 sølvfargete holder du Shift inne når du klikekr på dem. På den måten gjør du headset utgangene uavhening av Monitor Volum-knotten.

Lykke til, og skulle det være noe mer så bare spør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Stjerneskruen!

Har spilt inn stort sett fra 1 til 6 i dag, og litt nå også.

Det er gøy med hjemmestudio altså! Mye enklere å bygge/komponere sanger er det også!

Lurte på å kjøpe Reaper i morgen, likte det bedre enn Live lite 8 (som fulgte med lydkortet)..

Setter pris på svarene! det blir nok flere spørsmål etterhvert! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.