Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bias-guide?


Gjest Elma

Anbefalte innlegg

Nei, forskjellene kan en ikke utligne med felles bias, men dersom forskjellen ikke er så stor kan en sette bias midt mellom eller litt kaldt og en vil forhåpentligvis få grei lyd og ting fungerer. Er forskjellen for stor (men en justerer bias slik at det "varmeste" røret ikkje red-plater) så vil bølgene blandt annet få ulik kraft og/eller forvrengning på pluss og minussiden (i en klasse AB/push-pull)... blir litt som en slik sag der det trengst to personer til å sage. Hvis den ene er topptrent og råsterk og den andre er en utrent svekling så vil en ikke få jevn saging og sagen vil kanskje ikke bli dratt like langt ut til hver side, noe som igjen fører til mindre kraft til selve sagingen... og så risikerer en jo at sveklingen får krampe og kollapser og må til reparasjon ;-) ..hehe, litt dårlig sammenligning kanskje, jaja.

Når vi er inne på sammenligninger så kom jeg på en liten sak som kan lage et bilde av hvordan bias (eller negativ bias) fungerer i en vanlig klasse AB/push-pull. Sånn ca i alle fall. Se for deg at du har en kraftig brannslange. Dersom en setter på vannet på fullt trykk uten å holde igjen i enden så flyr nok slangen veggimellom og knuser ting og tang. Hvis brannmannen holder igjen i slangen kan dette sammenlignes med negativ bias. Jo høyere trykk i slangen dess hardere må brannmannen holde for at ting ikke skal gå adundas. --> Dvs. jo høyere spenning vi mater røret med dess mere negativ bias må kobles inn for at ikke røret skal komme i ubalanse og bli ødelagt. Hvis en da har to slanger (to rør) men bare en brannmann og vi ser for oss at brannmannen bare holde på en måte (med en kraft) selv om trykket i de to slangene er ulike. Dersom den ene slangen nesten ikke har trykk og det andre har masse trykk så kan en ende opp med å stoppe vannet i det ene mes det andre funker fint. Eller dersom en holder passe fast til den slangen med minst trykk kan en risikere at den andre flyr avsted på egenhånd… var dette noenlunde greit (og korrekt)?

Ok. Takk for oppklarende svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bias er hvor mye strøm det går i røret uten signal.

Et rør er en sak hvor det går strøm fra minus til pluss når det står høy spenning mellom anode og katode og katoden samtidig blir varmet opp. (gløding)

Et rør med 2 elektroder er en diode. Dette er en likeretter.

Ved å sette inn et gitter mellom anode og katode får en en triode. Setter en spenning på gitteret kan en styre strømmen gjennom røret.

Gitterspenningen vil ved små endringer regulere en stor strøm gjennom røret, en har fått en forsterker.

Da økingen av strøm gjennom røret ikke er lineær i forhold til spenningsøkingen på gitteret må vi gi røret en forspenning, gitterspenningen, som gir et område røret kan jobbe med. I forforsterkerrør er forspenningen slik at en får forsterking både av de negative og positive signalene. (klasse C)

Dette er ikke en spesielt effektiv måte å forsterke på slik at en deler signalet i en positiv og en negativ halvdel og sender dette til hvert sitt rør.(push/pull)

En må lage et arbeidspunkt for røret som setter hvilestrømmet til et nivå som gjør at forsterkingen er lineær, det vil si ikke forvrenger. Settingen av dette arbeidspunktet er biasjusteringen. Røret arbeider da i klasse AB

Dette arbeidspunktet bør justeres for begger rørene i utgangen, men det er sjelden det er mulig med mer enn en justering. Det benyttes derfor matchede rør, som gir lik strøm gjennom begger rørene.

Det er strømmen vi skal justere, men stort sett måler vi spenningen over en motstand som sitter i serie med katoden på rørene. Velges denne motstanden på 1 ohm vil spenningen i mV tilsvare strømmen i mA. (40mV målt gir 40mA strøm gjenom røret.)

Dette justeres etter produsentens anvisning.

mvh

Espen

Langt innlegg av en fersking. Jeg skal ikke gjøre dette til en vane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Svar til Æljen:

A/B er hvordan arbeidspunktet for sluttrørene er lagt.

En boutiqe amp. er en forsterker hvor vedkommende som har laget den har løst ting på sin (bedre) måte.

Sannsynligvis er utgangstrinnet i disse A/B da dette er det mest fornuftige.

Imidlertid er dette forsterkere hvor kvalitet kommer før kostnader slik at det kan benyttes bedre (les dyrere) komponenter for bedre lyd.

Mekaniske komponenter fra øverste hylle for lang holdbarhet og individuell oppjusterng for optimalt lydbilde er også en del av greia. (preamp-rør i klasse A har også en bias)

Svar til Audun:

Jeg kan prøve å bidra med det jeg kjenner litt til.

Til gjengjeld har jeg ikke snøring på hva slags treverk som bør benyttes hvor i hvilke gitarer eller hvordan en xxxskala virker.

Men det er vel hele grunnen til forumet?

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å skrive en sånn guide er at man på mange amper må åpne ampen for å stille bias. Der inne er det høy nok spenning til å ta livet av deg. Det er fint og greit å fortelle hvordan man gjør det men i det øyeblikket den første fjortisen svir av seg armen og biasguiden din ligger ved siden av den åpnede 100W toppen, oh well............. Tror jeg har vært for mye i statene, men better safe than sorry.

Anyho, girlieampene mine har piaspot oppå chassis og målepunkter bak, da er det relativt for gjordt og safe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å skrive en sånn guide er at man på mange amper må åpne ampen for å stille bias. Der inne er det høy nok spenning til å ta livet av deg. Det er fint og greit å fortelle hvordan man gjør det men i det øyeblikket den første fjortisen svir av seg armen og biasguiden din ligger ved siden av den åpnede 100W toppen, oh well............. Tror jeg har vært for mye i statene, men better safe than sorry.

Anyho, girlieampene mine har piaspot oppå chassis og målepunkter bak, da er det relativt for gjordt og safe.

Det er nok et godt poeng, og det er også derfor jeg alltid setter bort ampen til en proff ved bytte av utgangsrør og justering av bias.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok et godt poeng, og det er også derfor jeg alltid setter bort ampen til en proff ved bytte av utgangsrør og justering av bias.

Vi diskuterte modding av OD-100 når vi var hos Suhr og så sto det en åpna amp inne på kontoret hans. Jeg begynte jo seff å peke oppi ampen på de forskjellige delene vi snakket om da han pent tok meg i armen min og sa "Dude, It's ON". Ha ha ha, irrettesatt av John Suhr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den Gluke men det er noen av oss som er over fjorten her inne og veit at strøm er farlig men ikke veit fra hvilke punkter det skal måles.

Et vilket som helst bias justeringskit sett ordner det. Jeg har TAD sitt. Bare setter det under rørerne i rørsokklene. Men så skal du begynne å fikle inni chassis for å justere bias pot'en........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Jeg har problemer med min Line 6 Relay G70 live. Den har fungert bra i mange år, men det har blitt mer ustabilt de siste årene. Til info så bruker de andre i bandet G30 fra Line 6. På soundchecks så funker alt fint. Jeg kan gå rundt hele scenen og mister ikke lyden. Men under konserten, med folk (og mobiltelefoner) i salen, så kan jeg knapt bevege meg bort fra mottakeren uten av jeg mister signalet.. Er det noe jeg kan gjøre for å løse dette eller er hele oppsettet utdatert? Det merkelige er riktignok at G30, som er en dårligere og eldre modell, funker helt fint for de andre i bandet.. 
    • Söker rockprojekt att vara med i Norge, med fokus på live-gig. Jag är öppen för alla typer av rock/metal och ser fram emot att få spela med likasinnade musiker. Har erfarenhet av både studioarbete och liveframträdanden, och är redo att bidra med både energi och kreativitet.
    • Bildet er tatt i dag. Min Tele Deluxe
    • I fjor bygde jeg en Telecaster Deluxe. Det er den beste gitaren jeg noen gang har hatt, selv om jeg har kjøpt giterer til 6000kr i butikk før Gitaren består hovedsaklig av deler fra Guitarfetish, feks kropp og pickups, mens halsen, som måtte ha CBS hode, kommer fra en Squire Stratocaster Affinity. Kroppen er i Or, og halsen i lønn med rosentre gripebrett. Eletronikken har jeg bygget selv jeg kjøpte deler lokalt i nederland, og det er koblet på samme måte som på en moderene Les Paul. Gitaren har Push pull potmeterer for coilsplit og alle pots er som allitd på mine bygg - CTS. Gitaren har ikke antydning til pickupsus for jeg har skjermet den profesjonellt. Dette er alså ikke en Fender Telecaster så jeg gav den en egen logo på halsen der det står "Helge Tele Deluxe". Halsen hadde jo originalt en stratocaster logo. Jeg syntes gitaren har nydelig klang og jeg har aldri hatt noen bedre gitar. Hvis dere vil se byggeprosessen så klikk på denne linken: https://www.youtube.com/watch?v=HtBjxB9VAYk&t=42s  
    • Har en slik miksepult som jeg vurderer å selge. Ser at andre selger selger pre amp stripene, og kompressorene separat. Noen som har tanker om pris evt? Selges med alt utstyr, kabler, strømforsyning osv. Har tidligere vært eid av NRK.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.