Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

OHM; 2 Elementer seriekoblet i en kombo, hva skal jeg sette ampen på?


Stiankarlsen

Anbefalte innlegg

Dag Blix: Det var ikke bare ditt innlegg jeg refererte til da jeg sa "mye rart".

Man har aldri "forsvinnende lav ohm", siden elementene har en resistiv komponent som gjerne ligger på rundt 80% (grovt anslag) av nominell impedans.

Jeg må presisere at jeg ikke har ment at et høyttalerelement ikke trenger kabinett, men poenget mitt er at elementene i kabinettet påvirker hverandre svært lite akustisk sett når de sitter i et open back kabinett.

Jeg har aldri påstått at dynamiske høyttalerelementer har konstant eller lineær impedans, men så lenge den nominelle er den som er kjent, så er det denne man rent pragmatisk forholder seg til.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående "kabinett"- Skal man se veldig grovt på det, er det vel slik at et høyttalerelement vil låte bedre og sterkere hvis det er montert inn i en eller annen form for plate,eller enda mer avansert, et kabinett.

Grunnen er ganske enkel- høyttaleren klarer ikke lenger å "spise opp sin egen lyd", som jo er variasjoner i trykk i luften rundt høyttaleren, fordi disse variasjonene får lenger vei å gå. før de klarer å utligne trykkforskjellene på den andre siden av membranen.

Det å få maks ut av elementet er noe helt annet enn å slenge det inn i en rest av sponplaten som ble til overs etter at man pusset opp en vegg i gangen. Men det er fortsatt en forbedring.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi alle er ca enige her. Bra liten diskusjon.Sarge, jeg skjønte at du ikke mente bare meg, så hårsår er jeg ikke. Jeg har lyst til å gå hjem og sette bakvegg på comboene mine nå for å se om det blir litt mere trøkk. Jeg har sånn misisippi marshall, rørcombo fra peavey da de lagde skikkelige saker, men den er litt tynn i bånn for å si det sånn med sine ekstremt kortslående elementer.

For de som lurer mer på impedanse i gitarkabinetter:

http://www.amplifiedparts.com/tech_corner/speaker_impedance_power_handling_and_wiring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.