Web Analytics
Jump to content

Hvilken type el-gitar blir brukt her? (Mirror's edge)

bolli
 Share

Recommended Posts

Jeg sitter og hører på soundtracket til Mirror's Edge (veldig bra spill forresten) og jeg liker gitarlyden i sangen "Still Alive", men jeg prøver å finne ut hvilken type gitar som brukes her.

Jeg tenker med en gang en fender-type gitar (kanskje Strat?), men jeg vet generelt lite om disse gitarene. Har selv en Les Paul og kan høre at det ikke noe sånt. Gitaren som blir brukt har en skarpere klang enn Les Paul.

Det er på 0:19 i sangen at gitaren kommer inn for første gang. Gitaren har litt lavt volum så man må lytte for å høre den. Den kommer bare av og til og slår en rask akkord før den forsvinner. Liker den crispy lyden som gir en fin vibe til resten av sangen.

Er det noen som vet sånn ca. gitartype/modell man trenger for å skape en slik sound? Og kanskje hvilken pickup-kombinasjon på gitaren som gir slik lyd?

Ole

Link til musikken:

Er nok en strat, ja. Har en med lønnehals og Wilkinson vintage pickups som høres slik ut, mye høy mellomtone og skarp diskant. Mulig superstraten min også kunne klart det.

Jeg satt og spilte inn her om dagen med strat, men fant liksom ikke stemninga. Når jeg bytta til en LP-type med mørkere klang falt det på plass. Så det er vel ikke tvil om at gitartypen har sin innvirkning på lydbildet. Hadde det vært en LP som ble brukt her ville den føyd seg mer inn i miksen.