Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Veldig merkelig problem med strengebytte


Alfi27

Anbefalte innlegg

God aften!

I kveld bestemte jeg meg for å bytte strenger på gitaren min. Alt gikk vel og bra, helt til jeg skulle stramme den lyse E-strengen. Når jeg nådde D#, hørtes det ut som et eller annet som røk, og den gikk nedover i pitch selv om jeg strammet. Dette skjedde flere ganger, og til slutt røk den, der kulen spratt ut. Jeg ble steinforbanna, og åpnet et nytt strengesett og satte på E-strengen fra det settet. Der skjedde nøyaktig det samme, og kula spratt ut igjen. Hva i all verden kan være galt? Jeg satte på den gamle strengen, og det gikk helt smertefritt. Kan jeg ha vært så utrolig heldig at jeg har fått to sett med "defekte" E-strenger?

Jeg bruker Ernie Ball Skinny Top Heavy Bottom forresten

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke helt ut som problemet, men sjekk at den er riktig låst oppe på tuneren og at den ikke glepper når du tuner..

Da kommer det stygge hakkelyder som nok ikke er helt sunt, sjekk forskjellige videoer på youtube..

Jeg pleier å ta en tvinning over og resten under... Minst 3 runder under på de "glatte" strengene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt lignende problem en gang. Når jeg i tillegg hadde flere nye strengesett som manglet tynneste streng, så endte jeg med å bestille et par pakker med .010 strenger. Kjekt å ha.

Løs kule/skjør ny streng har skjedd meg med både Ernie Ball, ghs og d'Addario.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte tre nye E-strenger i dag, og det gikk helt problemfritt å sette på. Må nok ha vært to dårlige eksemplarer jeg fikk i pakkene..

Og locking tuners er langt fra noe drit, gjør strengeskifte MYE lettere, og holder bedre på stemmingen.

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder stemmingen bedre? når ble dette bevist?

Bare vent et par år når de begynner å gi etter :)

Hvet ikke hva slags locking-tuners du har hatt, men har ikke hatt annet enn god erfaring med mine, og jeg har Schaller, Sperzel og planet wawes.

At de holder stemming bedre er i mitt hode logisk da det er mindre bevegelig del av strengene som står i spenn og krussedull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.