Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Furch


zed

Anbefalte innlegg

Det som interesserer meg er forummedlemers mening om Furch gitarer. Jeg har nemlig prøvd 2 av dem og blitt mektig imponert.

Må bare si at jeg liker den klangen og lyden og vurderer seriøst å skafe meg en eller kanskje to av dem.

Min problem er at det er vanskelig å teste dem i Trondheim. Der på Tre45 er utstilt kun en og jeg er ikke interessert i akkuratt den.

Ønsker gjerne flere komentarer og ikke minst hele review om noen gidder.

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvilket lydbilde er du ute etter? Fürch er fantastiske gitarer, og jeg gjetter på at de du har prøvd er ceder-lokk-modellene? Tar ihvertfall utgangspunkt i det denne posten, for det er de som ofte sanker flest lovord. De har jo en veldig dyp, mørk og varm klang. Cederlokket sørger for at du får mye volum ved svakt anslag og forsterker opp disse, mens ved harde anslag endrer karakteristikken seg og du får en slags kompresjonseffekt. Når det gjelder hvor "bra" de er så er det litt vanskelig å definere, for de er ikke så vanvittig bra objektivt sett (f.eks hvis man sammenligner granlokk-modellene med andre tilsvarende gitarer til ca samme pris, men de har en klangfarge og en karakteristikk som man finner få andre steder, ogner det det man ser etter er det jo bare å løpe og kjøpe. :-) Seagull, Art & Lutherie, Simon & Patrick, samt Taylor lager alle noen modeller som har lignende karakteristikk og klangfarge fra 3.500kr opp til 30.000kr i standardutvalget. Har du mulighet til å prøve disse og sammenligne? Hvilke modeller har du prøvd og hvilke er interessante?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ut etter en krisp, varm og godt balansert lydbilde. Ønsker meg mye volum og mye klang. Noe som kan være delvis i retning av Martin D-15, eller kanskje Martin D-18 men med litt mer krutt,....men ikke Martin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ut etter en krisp, varm og godt balansert lydbilde. Ønsker meg mye volum og mye klang. Noe som kan være delvis i retning av Martin D-15, eller kanskje Martin D-18 men med litt mer krutt,....men ikke Martin.

Litt mystisk det du ser etter, men skal prøve å svare allikevel, selv om halvparten av det blir nye spørsmål. ;-)

Fürch-gitarene har en karakteristikk som gjør at de forsterker opp svakere anslag og får dem til å høres ut som du har mer volum, men de har generelt sett ikke mye volum ved hard strumming. De fleste modellene har gjerne et sweet-spot ved medium strumming der de har en veldig fin lyd, men de sprekker opp litt ved hardere anslag. Hvilke modeller var det du har testet? Det er jo en veldig stor forskjell på modellene, og den mest volumsterke fürch-gitaren er D24-SR.

De to Martin-modellene du har listet opp er jo Mahogany-modeller. Har du prøvd D-28 og sammenlignet den med D-18? Den er jo identisk i konstruksjon på alle måter bortsett fra treverket. Likte du den bedre eller dårligere enn D-18? Hvis du foretrekker D-18 ville jeg undersøkt Fürch D22-SR, Taylor 510ce, Gibson J-45 eller Guild DV4 / D40. Hvis du foretrekker D-28 ville jeg prøvd flere Rosewood-modeller, F.eks Fürch D24-SR og en haug fra merkene nevnt over. Alt dette avhenger selvfølgelig av pris. Hvis du er på leting etter noe i samme prisområde som de rimeligste fürchene, men vil ha litt anderledes karakteristikk har du et par seagull-modeller. Et siste spørsmål: Hvorfor ikke Martin? Kjekt å få svar på for å vite hvilken vei man skal bevege seg ut fra det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten,..hjertelig takk for kjapp og veldig interessant komentar.

Jeg vil ikke ha Martin fordi i min spillestil er mye bending. Jeg tror også at jeg holder meg med mahogany gitarer og kommer sikert til å prøve Furch D22,....selv om J-45 er veldig interessant og frister noe voldsomt. :D

Endret av zed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten,..hjertelig takk for kjapp og veldig interessant komentar.

Jeg vil ikke ha Martin fordi i min spillestil er mye bending. Jeg tror også at jeg holder meg med mahogany gitarer og kommer sikert til å prøve Furch D22,....selv om J-45 er veldig interessant og frister noe voldsomt. :D

Der mistet du meg. Hva er det med Martin-gitarer som gjør at man ikke kan bende? (Generelt er vel det uansett noe vanskeligere på kassegitarer da de ofte har tjukkere strenger enn el-gitarer, og vanligvis spunnet G-streng som el-gitarene vanligvis ikke har.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller det også inn at Martin Dreadnoughts leveres med .013-strenger? Men det gjør jo de fleste andre dreadnoughts også. Et lite strengeskift fikser ofte det, men på dreadnoughts med f.eks .011-strenger mister man noe volum og krutt fordi det ikke er nok masse til å "pushe" lokket skikkelig. Furch bruker jo også elixir-strenger, noe som sørger for mye mindre friksjon enn Martin sine lifespans.

Noe annet du kan vurdere er en short-scale-gitar hvis du vil ha noe optimalisert for bending. Et par av mine desiderte favoritter til det formålet er Taylor sine GC3e, GC5e, 312ce og 512ce. Hvis du ikke har prøvd noen av de bør de testes ut. Det fine med de mtp en bending er at de har en relief cut langs lokket som gjør at de er optimalisert for det spennet du får med .011-strenger, og dermed er det disse strengene som gir mest volum, og ikke tykkere. Med tykkere strenger vil du faktisk ha lokket i spenn utover, noe som reduserer både volum og respons. Si ifra hvis du vil høre mer om de modellene og lydmessige likheter og forskjeller Zed. Særlig 512ce er et stilig valg med engleman-gran i lokket som gir en veldig "moden" lyd. Ellers er Guild sine small bodied gitarer optimalisert for .012-strenger så det er jo overkommelig. Der er F140 og F40 veldig gode valg. Eller er det helst større kasse du ønsker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør du teste ut Taylor, som er nevnt tidligere. Jeg har tidligere hatt hd-28. God lyd, men jeg ble aldri helt komfortabel med den. Kan være en kombinasjon av størrelsen og nut-bredden.

Taylor er bare helt rå på lyd, men dette er jo bare min mening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med OP om Furch. Den billigste modellen må være tidens kjøp av akkustiske gitarer. Virkelig god gitar. Har spilt på fem seks stykker, og alle resonerer så man kjenner det i magen. Sjeldent på relativt rimelige gitarer. En annen prisverdig egenskap med disse modellene, er at man kan spille hardt på de uten at lyden komprimerer seg flat, slik som på alle andre gitarer i samme prisklasse. Og det dobbelte, forsåvidt. Samtidig liker jeg at halsene deres er litt breiere enn vanlig, god plass mellom strengene. Ulempen er for noen er den tynne lakken. Ved veldig aktiv bruk, blir det fort merker og hakk på den. På ei annen side, får gitaren (ved aktivt bruk) et fint 'relic' utseende. Har samme erfaring med de dyrere modellene, bortsett fra at lakken er mer motstandsdyktig mot hakk og riper osv. Kom over en jumbo i flammelønn med cederlokk lakkert i sunburst i Sverige, og den låt og spilte utrolig bra. En av de beste akkustiske gitarer jeg har spilt på, og jeg har spilt på mange dyre akkustiske gitarer.

Ett merke som til stadighet skuffer, er Martin. Har ikke tall på hvor mange dyre Martin jeg har spilt på som faller igjennom. Spesielt til prisen. Her har jeg mye bedre erfaringer med Taylor, men til relativt dyrere pris enn Furch. Et annet bra akkustisk merke, er Larrivée. Det er det merke jeg har mest erfaring med. Har spillt på alle som kom til Norge for noen år siden. Innimellom var de fabrikk-stemt. Utrolig sjelden kost å oppleve. Det var alltid julekveld når det kom 8-10 Larrivé inn døren. Kan ikke lovprise disse gitarene nok. De er litt 'snillere' i lydbildet enn en Furch, veldig jevn i frekvensene, og de passer utrolig fint til opptak. En gitarist som ikke spiller veldig hardt, er Furch flotte til opptak. Jenter, her har dere fine opptaksgitarer!

Er det noen som skal ha en akkustisk gitar uten å ha mulighet til å spilleteste den først, er Furch å anbefale. Har aldri spilt på en dårlig Furch. Det er morsomt å gå inn på en gitarbutikk som har dyre akkustiske gitarer og den billigste Furch modellen. Nesten naturstridig at en gitar til 5500,- leker med gitarer til 20 000,-. Var så heldig å spille på alle modellene (utenom toppmodellen) i Budapest. Ei sjappe hadde 15-20 stykker på utstilling, og kvaliteten var påfallende konsis. Forøvrig virker det som Furch er laget med tanke på åpne stemminger. Der låter de virkelig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Furch OM-34SR og er svært fornøyd. Veldig fin klang i den, med strengene jeg har nå får jeg en veldig ... myk og behagelig lyd i gitaren og den passer utmerket til akkorder og strumming og fingerspill. Jeg kjøpte den brukt for 5500kr forsåvidt grei pris det på en gitar uten hakk eller skader!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har væert et par runder på Finn.no, og set på brukte gitarer. Det kan være bare meg, men for meg det ser ut at det er liten forskjel i pris mellom brukte og nye kvalitetsgitarer.

Folk eier ikke skam, og forsøker seg alltid vet du :) Bruker som oftest å hjelpe å realitetsorientere dem om dagens nypris (pass på at prisen du opererer med er den butikkene faktisk seller gitaren for, og ikke listepris). I min bok vil en brukt gitar i god stand være verdt rundt 70% av reell nypris. +/- 10% avhengig av, slitasje, alder og evt garanti/reklamasjonstid igjen. I ekstreme tilfeller, feks en high end gitar som såvidt har vært innenfor døra hos selger, så ville jeg nok kunne gå høyere. Men da gjelder det å finne ut hvorfor den selges så raskt...

Pass også på å få dokumentasjon på at den er kjøpt i Norge, dersom det er en relativt ny gitar. Ser en del gitarer på Finn som jeg mistenker er importert av privatperson kun med tanke på å selge videre til en liten fortjeneste. Greit nok det, og man kan gjøre greie kjøp og slippe importen selv, men dette må reflekteres i prisen. Dette vil påvirke punktet om resttid av garanti og reklamasjonsrett som nevnt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Nå har ikke jeg all verdens peiling på akustiske gitarer, men jeg har en Furch Dreadnaught som låter helt usaklig bra i mine ører.

Som sagt, til å være en gitar til 5500,- er dette et røverkjøp av dimensjoner (fikk den for 4000,- av en kompis, nesten ubrukt også!).

Litt uvanlig i starten at den er tilnærmet ulakkert, men mistenker at det er med på å gi den den "crispe" sounden den har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.