Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gull eller gråstein?


Anbefalte innlegg

Halloen, jeg har fått meg en ny-gammel amp i hus uten noe særlig mer info enn at den er på 20W, så nå lurer jeg på om det finnes noen flinke elektro-giker her som ser om dette er shit eller shinola :D

Kanskje noen kjenner "konseptet" fra før og kan sette opp en slags spec-liste og/eller komme med noen forslag til modifiseringer(sålangt det lar seg gjøre ut ifra bildene)? Tar glatt noen flere om det trengs.

De to volum-pot'ene(helt uavhengige av hverandre)styrer hver sin kanal, der A er "normal"(snadder lyd)med et Hi og et Low-input, mens B er mer ullen og innestengt, og det er liten forskjell volummessig på når den brekker iforhold til den andre kanalen. Han jeg handlet med snakket noe om munnspill-inngang, men jeg vet da sytten jeg....den er ihvertfall helt ubrukelig til el-gitar.:huh:

Og hva er greia med fire forskjellige typer rør....kan jeg bruke noen Marshall 12AX7 og 6L6GC jeg har liggende istedet for noen av disse?

2x JJ 6v6-GT

1x JJ GZ 34 S

1stk Fender 12AY7.

1stk Sylvania JAN 12AX7

post-4412-0-14985400-1316901168_thumb.jppost-4412-0-99584000-1316907437_thumb.jppost-4412-0-81590300-1316901168_thumb.jppost-4412-0-40534000-1316901169_thumb.jppost-4412-0-13659700-1316901169_thumb.jp

P.S Jeg utelater navnet på produsenten med vilje enn sålenge....:D

Endret av Carpal67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm....har sett den skrifttypen der før....men nå står det helt stille. Det ringer heller ikke noen bjeller når du sier ullen munnspillinngang :(

Edit: Det er ikke en Ceriatone? Holy Grail kondiser er han som står bak Ceriatone sitt eget kondensatormerke tror jeg. Transformatoren er en Mercury Magnetics, som brukes i byggesett eller som oppgradering/erstatning.

Endret av basstom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser ut som noe jeg har hatt. I så tilfelle er det en Ceriatone 5E3 Tweed Deluxe bygget/modifisert av Dagfin Engelvold/Snolls.

PS: Sleng opp en patchkabel mellom kanalene og jobb med begge volumknottene. Den er ikke så ubrukelig som en skulle tro den der kanal nummer to :)

Endret av germaniumkid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kretsen ser kjent ut ;-) Mener jeg bygget en slik sak en del år tilbake. Hvis den er gjort som en blåkopi av originalen er det ganske vittig å skru på tone og volum-pot'ene, fordi alt henger sammen. (les interessant og til tider frustrerende). Synes til og med å huske at volum på kanal2 påvirker tone/volum på kanal 1 og omvendt, men det er mulig dette siste skjedde etter at jeg moddet litt på kretsen. Og jeg har hørt at Neil'ern likte å sette i en ekstra gitarkabel fra inngang på kanal 1 til inngang på kanal 2 for å kjøre de to kanalene i paralell. Jeg tipper det er en 5E3 kloning. Hvem som har laget ampen din har jeg ingen formening om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm....har sett den skrifttypen der før....men nå står det helt stille. Det ringer heller ikke noen bjeller når du sier ullen munnspillinngang :(

Edit: Det er ikke en Ceriatone? Holy Grail kondiser er han som står bak Ceriatone sitt eget kondensatormerke tror jeg. Transformatoren er en Mercury Magnetics, som brukes i byggesett eller som oppgradering/erstatning.

Hehe, akkurat det jeg visste....her har folk peiling. :D

Etter endel spaning på nett i natt fant jeg ut at den lignet veldig på et Ceriatrone 5E3 byggesett.

Dette ser ut som noe jeg har hatt. I så tilfelle er det en Ceriatone 5E3 Tweed Deluxe bygget/modifisert av Dagfin Engelvold/Snolls.

PS: Sleng opp en patchkabel mellom kanalene og jobb med begge volumknottene. Den er ikke så ubrukelig som en skulle tro den der kanal nummer to :)

Spot on....

Ikke bare får jeg svar av folk med peil.....her kommer pigede også tidligere eier på banen. Smikk-kult :D

Det der med en patchkabel høres spennende ut....skal teste senere. Hvilke kab/elementer brukte du på denne?

Det fulgte med et Laney 2x10kab fra Asgaut'en, men de elementene må nok vike fortere enn svint. Testet med et Marshall/Celestion og det var som dag&natt.....veldig tight.

Egentlig en ganske fyrrig sak den der Snollen B)

Kretsen ser kjent ut ;-) Mener jeg bygget en slik sak en del år tilbake. Hvis den er gjort som en blåkopi av originalen er det ganske vittig å skru på tone og volum-pot'ene, fordi alt henger sammen. (les interessant og til tider frustrerende). Synes til og med å huske at volum på kanal2 påvirker tone/volum på kanal 1 og omvendt, men det er mulig dette siste skjedde etter at jeg moddet litt på kretsen. Og jeg har hørt at Neil'ern likte å sette i en ekstra gitarkabel fra inngang på kanal 1 til inngang på kanal 2 for å kjøre de to kanalene i paralell. Jeg tipper det er en 5E3 kloning. Hvem som har laget ampen din har jeg ingen formening om.

Stemmer på en prikk.....de blør ut i hverandre med fullt pådrag :(

Du tippet rett som du ser av svarene over.....forsterkeren kalles Snolls 5B3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt det der Carpal :)

Jeg hadde ikke gjettet svaret. Jeg hadde sett at det var DIY, men ikke at det var Ceriatone, og ikke 5E3.

Men jeg vil gjerne kommentere overskriften din: "Gull eller gråstein".

Avhengig av hva du skal bruke den til, om du bruker 10" eller 12" høyttalere og hvilke pedaler du bruker,

så heller jeg uansett klart over mot Gull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er kone og barn utav huset, og wow .....:D

Kabel-trikset gjorde susen, så takk skal dere ha...nå strammet den seg opp og "trykker på" som et uvær. Føles nesten som om det står på en compressor/booster.

Dette er første gang jeg får testet med skikkelig volum, og det der med ubrukelig og ullen kanal var bare tøys....det er tydeligvis Laney og billig-elementene som er synderen her (2x10 Celestion Rocket 50).

Nå kjører jeg den gjennom kab'et til JTM'en(1x12 Celestion GH) og "blåserekka" består av noe gammelt rask fra Ibanez.....Overdrive II, Ge-601 EQ, og en UE-405 multieffekt.

Hva med rørene....kan jeg bytte 6v6'ene med 6L6, og 12AY7 med et 12AX7, eller er det helt på joggetur?

Endret av Carpal67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være skadelig med å prøve å bytte ut 12AY7'en med et 12AX7 rør. 12ax7'en har en forsterking på 100 mens 12AY7'en har en forsterking på rundt 40. Om det vil være en forbedring eller ikke er ikke godt å si.

Jeg ville vært mer forsiktig med å bytte ut 6V6'ene med 6L6 rør. Pin-out'en er forsåvidt den samme så vidt jeg kan se, MEN 6L6'ene trekker dobbelt så mye strøm på glødingen (0,9A vs 0,45A) - Det er ikke sikkert strømforsyningen takler dette. Dessutene er selve forsterkerdelen av røret kraftigere, det er ikke sikkert strømforsyningen og utgangstranformatoren takler dette. Litt avhengig av spec på strømforsyningen og utgangstransformatoren så risikerer du da å ødelegge (dyre) deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er kone og barn utav huset, og wow .....:D

Kabel-trikset gjorde susen, så takk skal dere ha...nå strammet den seg opp og "trykker på" som et uvær. Føles nesten som om det står på en compressor/booster.

Dette er første gang jeg får testet med skikkelig volum, og det der med ubrukelig og ullen kanal var bare tøys....det er tydeligvis Laney og billig-elementene som er synderen her (2x10 Celestion Rocket 50).

Nå kjører jeg den gjennom kab'et til JTM'en(1x12 Celestion GH) og "blåserekka" består av noe gammelt rask fra Ibanez.....Overdrive II, Ge-601 EQ, og en UE-405 multieffekt.

Hva med rørene....kan jeg bytte 6v6'ene med 6L6, og 12AY7 med et 12AX7, eller er det helt på joggetur?

Ikke sånn uten videre så vidt jeg vet. Hvorfor vil du det, forresten? 6V6 er krem! Når det gjelder preamp-rørene, er det vel bare å prøve. 12AX7 gir vel antageligvis mer gain.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sånn uten videre så vidt jeg vet. Hvorfor vil du det, forresten? 6V6 er krem! Når det gjelder preamp-rørene, er det vel bare å prøve. 12AX7 gir vel antageligvis mer gain.

Bare av ren nyskjerrighet.....6V6'ene høres ikke feil ut i det hele tatt.

Testet med et AX istedenfor AY nå og du har helt rett....det ble en hel del mer gain, men jeg kan ikke si at det låt dårligere av den grunn ^_^

Det virker som om denne ampen er lett å håndtere/kontrollere fra volumet på gitaren og at den takler boostere veldig greit, så jeg fant frem en gammel øks med aktive mikker. Ganske riktig...denne gitaren har aldri kommet til sin rett før nå.

Det som i utgangspunktet virket til å være en litt kjedelig og ensporet amp fremstår nå som litt mer spennende....tror den vil passe godt til JTM'en i stereo-oppsett. Har bestilt ny utgangstrafo til den forresten.

Du, en annen ting.....fikk du hørt med kompisen din med den JTM'en som fjusket?

Ikke det at jeg har behov for flere amp'er, men eh.....:D

Endret av Carpal67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare av ren nyskjerrighet.....6V6'ene høres ikke feil ut i det hele tatt.

Testet med et AX istedenfor AY nå og du har helt rett....det ble en hel del mer gain, men jeg kan ikke si at det låt dårligere av den grunn ^_^

Det virker som om denne ampen er lett å håndtere/kontrollere fra volumet på gitaren og at den takler boostere veldig greit, så jeg fant frem en gammel øks med aktive mikker. Ganske riktig...denne gitaren har aldri kommet til sin rett før nå.

Det som i utgangspunktet virket til å være en litt kjedelig og ensporet amp fremstår nå som litt mer spennende....tror den vil passe godt til JTM'en i stereo-oppsett. Har bestilt ny utgangstrafo til den forresten.

Du, en annen ting.....fikk du hørt med kompisen din med den JTM'en som fjusket?

Ikke det at jeg har behov for flere amp'er, men eh.....:D

Ja, han hadde ikke noen planer om å gjøre seg av med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han hadde ikke noen planer om å gjøre seg av med den.

Jaja, kanskje like greit med én fristelse mindre dinglende under nesen :D

Jeg måtte forresten bytte tilbake til 12AY7...det ble for hot, og den mistet mye av allsidigheten. Vanskelig å få clean.

Jeg blir bare mer og mer begeistret for denne lille rakkeren.

Et lite problem er at Marshall-elementet er på 16ohm, mens amp'en har 8ohm's utgang....har det så mye å si når det er fra 8 til 16ohm. Det er vel verre med omvendt...16->8?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være skadelig med å prøve å bytte ut 12AY7'en med et 12AX7 rør. 12ax7'en har en forsterking på 100 mens 12AY7'en har en forsterking på rundt 40. Om det vil være en forbedring eller ikke er ikke godt å si.

Jeg ville vært mer forsiktig med å bytte ut 6V6'ene med 6L6 rør. Pin-out'en er forsåvidt den samme så vidt jeg kan se, MEN 6L6'ene trekker dobbelt så mye strøm på glødingen (0,9A vs 0,45A) - Det er ikke sikkert strømforsyningen takler dette. Dessutene er selve forsterkerdelen av røret kraftigere, det er ikke sikkert strømforsyningen og utgangstranformatoren takler dette. Litt avhengig av spec på strømforsyningen og utgangstransformatoren så risikerer du da å ødelegge (dyre) deler.

Hey, la ikke merke til svaret ditt før nå

Jeg tror jeg skal la rørene være helt som de er for nå:unsure: De originale passer sikkert bra til denne amp'en, og når du skriver det du skriver skal jeg ihverfall la de tre store stå helt i fred.

Hva gjør forresten det GZ43S-røret...er det en slags likeretter?

Som dere sikkert skjønner er jeg ikke så bevandret i rør-verdenen :blush:, men er ikke heeelt fortapt bak en loddebolt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.