Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Switch buffer?!


Anbefalte innlegg

Fint hvis du kan si litt mer om hva du prøver å oppnå, og hvilke komponenter du har tilgjengelig for å bruke :)

1. Skal du ha true bypass eller vil du bruke elektroniske bryterelementer som transistorer til lydsignalet?

True bypass kan du gjøre med mekanisk fotbryter eller relé. I gitarpedaler er det lurt å bruke låsende rele, så slipper du å bruke strøm for å holde effekten på, sånn som i kretsen til mictester som du fant på FSB. Elektroniske brytere er for eksempel transistorer, JFETs (som Boss/Ibanez), optokoblere/LDR, eller integrerte kretser som 4066 eller lignende.

2. Du trenger en form for fotbryter, for eksempel en momentan bryter eller en som låser i posisjon. Hva slags bryter bruker du?

Med momentan bryter trenger du en holde-krets, og en debounce-krets. Boss og Ibanez bruker en diskret transistor-flip-flop til å holde, sånn som Greener viser. Virkemåten til disse er forklart i detalj på denne nettsiden. Ellers kan du bruke en integrert krets som 4013. Debounce-kretsen er vanligvis et enkelt RC-filter.

Hvis du vil gjøre noe uvanlig uten at det er så vanskelig foreslår jeg Milennium Bypass, som gir true bypass samt LED-indikator ved hjelp av en DPDT mekanisk fotbryter. http://www.geofex.com/article_folders/millenium/millen.htm

Ellers er jo 3PDT en sikker vinner! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Releer er vel og bra, men vær klar over at disse kan ha en indre kapasitans. Dvs. en uønsket kondensatorvirkning mot jord.

Dette vil sammen med impedansen i gitar og kable lage et lavpassfilter, som igjen gjør at man mister diskanten dersom man bruker mange releer etter hverandre. Da må det en buffer til mellom gitaren og releene. Har tidligere målt kapasitans opp mot 2nF i hver rele.

Jeg ser også andre muligheter her: nemlig å bruke mosfet IC´er her.

4051, 4052 og 4053 er ferdige mosfet brytere som jeg har brukt med godt hell tidligere.

Og hvis man ønsker enkel momentanbryter vil det lett la seg ordne med en 4011 som en SR-vippe hvis jeg husker riktig.

Denne bør nok også bufres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar.. Tanken med dette var egentlig bare å eksperimentere med noe nytt..

Tror jeg går for releet først og prøver... True bypass er ikke noe jeg er så veldig fan av lenger, har skjønt at andre metoder med buffer kan være minst likebra om ikke bedre i noen tilfeller.

Ser også dere nevner flipflop kretsen aka SR-vippe så kan dette bli interessant ettersom det er noe vi har mye å gjøre med på skolen, da helst programmering av PLS'ene og ikke fysisk lage dem. så det kan bli kult!

EBT:

1. Er åpen for begge deler, som jeg nevner ovenfor er det bare for å prøve noe nytt. Tror jeg går for rele versjonen i første omgang. Men om du har noen enkle og greie transistorbrytere tar jeg det også!

2. Vil i utgangspunktet ha en momentan bryter.. bruker ikke noe nå, har få deler tilgjengelig men skal få bestilt opp..

I kretsen fra FSB, vil det fungere med en momentan bryter der?

Hank: om du har noen tegninger til mosfet IC'ene dine så del dem gjerne! SR-vippe også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google images etter "SR latch" så får du opp masse tilstandstabeller og eksempler.

Du trenger 2stk ICer ala en 7408 og en 7402 og koble dem om hverandre.

To stykk ICer gir deg 2 stk SR-låser.

Men.. Jeg tror ikke det er den beste måten å gjøre dette på.. :P

Hvis du bare vil ha et enkelt morro prosjekt, så kunne du f.eks laget en enkel velgerkrets med switch av en multiplekser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slutt med det arabiske og gi meg svart på hvitt schematics for ørtende gang!

tilstandstabeller har jeg laget meget av, men tror det blir releer i første omgang.. Hank hadde noen bra ideer med mosfet ic'ene som virker interessante?

*hinthinht* ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.