Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Switch buffer?!


Anbefalte innlegg

Hei!

Har i det siste tenkt litt på hvordan en kan lage en switch med hjelp av transistorer og diverse komponenter for å kunne slå av og på effekter med momentate brytere? ala noe det Boss gjør..

Er mest bare for å lage litt gøy, jeg vet at 3PDT MYE enklere så spydige innslag er forbudt.

Tanken bak det var å kunne svitsje av og på effekten, med mulighet for LED. Her kommer vel bufrene inn? har lest at forskjellige transistorer og greier vil lage fine bufre som gjør signalet ditt videre høyt og fint og ikke "passivt" slik som med 3PDT'en.

-Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener en looper med et buffersteg hvor switchingen foregår med en impulsbryter?

Du kan se på skjemaet til TS808 - Her gjøres switchingen med en enkel impulsbryter og to FET transistorer som åpner eller lukker (en av de leder, den andre "lukker")

ts-808.jpg

Du får helt sikkert lignende funksjonalitet/logikk med en eller annen integrert-krets

Et buffer-trinn eller to, kan du jo bare lage av omtrent en hvilken som helst op-amp.

"Boutique" krets..

Buffer_clon.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Boutiqe" kretsen er bare en enkel buffer/linjedriver, dermed ingen lys eller bryter.

Styre/switche kretsen på TS808 er vel så enkelt, eller komplisert en slik krets blir omtrent, med mindre du introduserer integrert kretser og absolutt skal bruke en impulsbryter. Jeg for min del, synes egentlig kretsen er en ganske fiffig løsning og jeg mener jo ikke at du skal kopiere hele pedalen, men bare switche delen.

Jeg mener å huske at Boss pedaler har en ekte av/på bryter (men de er ikke nødvendigvis koblet som true-bypass) men det er mulig jeg husker feil. Digitech, Ibanez og Behringer har ofte slike impulsbrytere som på TS808

Vel, uansett. Jeg er ikke akkurat noen ekspert på området og elektronikk-kunnskapene mine er vel noe rustne. Men det var nå det jeg tenkte, når du spurte om det du spurte om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dr. scientist bruker en relé basert truebypass metode.

Tror denne også er relé basert: http://www.clicklesstruebypass.com/

ClicklessTrueBypass er et ferdig kort du kan kjøpe som kan gjøre om boss pedaler til true bypass uten modifikasjoner av boksen.

Skal du ha en av/på funksjon uten eller med buffer?

Endret av Loztboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mnja, noen andre finfine tegninger som er litt enklere med bare "bryter kretsen"? ser at det er merket der mellom bufrene og her kommer det mange feilmarginer inn ettersom jeg ikke har noen veldig stor kunnskap rundt dette :lol:

Vel, jeg er usikker på hva du egentlig spør om, hva du forstår og hva du ønsker deg. Det du jo etterspør er jo det "folk flest" gjerne beskriver som den største feilen med alle pedaler - aka "tonesuck" som det gjerne refereres til på nettet. Nå er ikke slike kretser i realiteten nødvendigvis noen "tonesuck" men true-bypass kan jo være en fin ting ofte.

Du kan jo kanskje forklare litt hva du er ute etter i detalj? og i alle fall svare eller bekrefte mine eller andre antagelser? Jeg synes du er rimelig gjerrig på informasjon her..

Her er en forenklet tegning som viser logikken på switche kretsen:

tpx1.jpg

Plasserer du et buffer på inngangen og utgangen, har du jo en dobbel-buffret loop e.l.

Funksjonen er jo at enten leder den lilla eller røde transistoren. Hvis den lilla leder (og den røde sperrer) blir signalet uforandret ledet til utgangen. Hvis den røde leder (og den lilla sperrer) vil signalet gå gjennom sløyfen/effekten og så ledes til utgangen. Det er vel slik det fungerer, om jeg ikke er alt for trøtt til å tenke klart da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mest mulig enkel av/på svitsj... dette kan vel ordnes av noen få komponenter uavhengig av brytere var det jeg var ute etter.

Denne typen korte svar med et minimum av informasjon er nettopp det jeg tenkte på når jeg snakket om at jeg synes du var "gjerrig på informasjon" - Når folk tar seg tid til å svare i det vide og brede er det nesten litt utidig altså.

En enklest mulig av/på bryter er nettopp det - en mekanisk bryter som enten leder eller sperrer, og altså uten noen form for elektronikk.

Hvis du derimot er på jakt etter en løsning for å kunne sjalte inn og ut en annen krets/effekt/pedal blir det ikke så fryktelig enkelt lenger (hvis du altså ikke vil benytte en flerpolet mekanisk bryter) Skal du benytte en impulsbryter blir elektronikken av naturlige grunner fort rimelig omfattende, og/eller du må benytte et relé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

korte svar begrunnes med mobilskriving...

Hva blir mulighetene om en velger en 2pdt?

Å utdype denne saken noe veldig mye har jeg ikke kompetanse til ettersom da hadde jeg gjort det allerede..

I prinsippe svitsje av og på en effekt ved hjelp av transistor styring og en eller annen mekanisk bryter, kanskje gi meg noen alternativ slik at jeg kan velge :lol:

.. buffere kan jeg plassere som jeg selv vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut av at det var likegreit! driver mye med relèer og pls'er på skolen så dette burde gå glatt!

Det eneste som er nytt her det med tanke på støy og klikking fra releene...

Takk for finfine linker :)

Ser på den nå og lurer på om det blir noe problem med å kjøre disse på 9v istedenfor 12v?

Hva brukes som "aktiveringssignal" til transistoren? føler ikke dette kom helt tydelig frem i forklaringen.. Om jeg forstår dette rett kan en bruke 12v til å aktivere transistoren? altså trenger bare en av/på bryter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo enten bruke en eller annen permanent bryter, eller benytte kretsen som er avbildet litt lenger ned, som lar deg benytte en enkel impuls-bryter slik jeg forstår det.

Angående 9V er vel det mulig sikkert, da rele'et sikkert switcher ved den spenningen, men du må vel justere komponentene litt, sånn ellers.

Hvis du er litt konkret på nøyaktig hva du ønsker deg angående funksjonalitet og legger litt arbeid i å forklare dette i detalj, kan du helt sikkert få langt mer kvalifisert hjelp til dette enn hva jeg kan gi deg med mine noe rustne elektronikk-kunnskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva mer skal jeg fortelle?!

ettersom det er nå, tenker jeg på å bruke et rele som dpdt og ha muligheten for LED i tilleg enklest mulig..

igjen spør jeg; linken du posta så er det bildet av en bryter er det 12v som er ment for å aktivisere?

tror jeg går for freestompboxes sin, den virker kurant og er ganske liten og hendig.. jeg forklarer og forklarer men til tydeligvis ingen nytte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.