Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stewmac Pickup Kit


Anbefalte innlegg

Bestilte noen verktøy fra Stewmac, og hiver bestandig noe artig nips ilag med bestillingen. Har lenge lurt på pickup kit, men glemt det av ved tidligere bestillinger. Denne gangen husket jeg det, og den ankom i går. Jeg bestilte zebrabucker-kittet.

Førsteinntrykket er svært bra. Plastdelene holder Duncankvalitet og metalldelene like så. Det medfølger en Alnico 5 magnet. Baseplaten er ikke-magnetisk, noe som gjør monteringen enklere. Jeg prøvemonterte den i går, og alt er til gibson-spec hva størrelser angår.

Jeg vil prøve å unngå wax-potting, grunnet alt det krever med tanke på at jeg lager bare én i første omgang. Jeg skal derimot prøve meg på en trade secret fra stewmac som visstnok skal gjøre jobben tilsvarende greit uten alt griset :)

Bilder av stegene kommer !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter på bilder :)

Tenkte å kjøpe meg P-90 kit fra stewmac, men var vist utsolgt nå...

Er det så stress med wax-potting?? Er det ikke bare å varme opp 80% parafin og 20% bievoks og hive pickups oppi?

Er vell kanskje litt mer jobb enn det :P Men ikke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har en egen maskin til det på stewmac, men den koster litt, og er visst ikke så bra. Sett mange som bruker drill, tror selv jeg vil prøve å bygge om en symaskin. Litt greit å kunne justere fart med pedalen. Skal prøve å få til en teller også, så jeg kan se hvor mange runder jeg tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

vel, jobben er gjort.

Jeg måtte testmontere samme kveld jeg fikk kit`et.

IMG_1142.jpg

Jiggen laget jeg av en bit hobbyplate, og en skrimaskin. Jeg måtte ordne telleverk med en kalkulator hvis =knapp ble kortsluttet for hver omdreining. Regnestykket 1+1 gjorde resten av jobben.

IMG_1143.jpg

Litt av trikset er å prøve å la lederen dra seg selv av spindelen uten at den roterer for den vil ryke fort da. Samtidig må ikke lederen komme utenfor et gitt område for da vil man lett få en løs spole...

Det tar på konsentrasjonen dette her... Å kunne spole uten noen guider er tungvint, og jeg kommer nok til å lage en ordning på det om jeg gjør dette igjen.

Her er ca 500 revs inn i spolingen.

IMG_1144.jpg

IMG_1145.jpg

IMG_1146.jpg

Bildene ble tatt når jeg måtte ha en pause. Uten egnet bort ble jeg sittende i en foroverlent stilling som virkelig er tung å sitte i.

Det tok et par forsøk før jeg kom over 50 revs uten av lederen røk, men man får taket på det etter hvert.

Personlig fikk jeg ikke mye feel over det hele med elektrisk spoling. Ser det finnes 4-5 pickup-spolere på markedet, men om jeg skal lage flere vil jeg nok kjøpe meg en manuell spoler.

Det vanskeligste var likevel det å skulle avslutte spolingen. I veiledningen står det av man skal dytte vindingene bak for å komme til et hull, hvor en tykkere leder skal loddes til og deretter til pushback/ 4-leder osv. Dette gjorde jeg på første spole. Det var sykt vanskelig, og jeg var i konstant frykt for å ødelegge spolen. På den andre (hvite) utvidet jeg hullet, samt at jeg laget ett hull på hver kortside av spolen slik at det ble bedre plass og jeg får start og slutt på forskjellige ender av spolen. En mye bedre, dog uklassisk vending på et relativt lite problem.

Jeg valgte å endre spolingen på 4000 revs på hver av spolene. Dette fordi jeg ikke hadde spunnet dem tight nok og fordi jeg begynte å miste konsentrasjonen helt og ikke vikke risikere å ødelegge spolen. Dette er vanligvis 1000 for lite minst, og det er ikke noen høy output på den. Den låter derimot svært bra, og jeg er veldig fornøyd med arbeidet selv med en drit jig, og lite tålmodighet. Det gav mersmak, og det er vanskelig å gjøre noe feil. Er det motstand, blir det lyd. Er det ingen motstand må man gjøre det på nytt :D

Og så, det med å waxpotte eller ikke. Jeg valgte å ikke gjøre det, fordi det er brannfarlig, sølete, krever godt med forarbeid og er ikke alltid nødvendig.

Det jeg gjorde var å smelte litt stearin og blande med litt vaselin. Det må blandes godt, og blit passe stivt når det kjøles. Dette påføres bare med en tynn malepensel i oppvarmet tilstand rundt hele spolen hver 1000 rev ca. Teorien er at blandingen skal trekke inn i spolen og forhindre bevegelse. Jeg tror ikke jeg gjorde det riktig, men pickupen er ikke mikrofonisk (på feil måte). Dette kan selvfølgelig aldri erstatte waxpotting, fordi spolen ikke er det eneste "bevegelige" i en pickup, men det gjør hverfall selve spolen ubevegelig.

Noe jeg heller ikke har er papirtape, denne svarte tapen som går rundt mikken, men jeg leste på stewmac at koppertape kan brukes... Det ser bare ikke så bra ut, og den beskytter ikke like godt. Ferdig ble jeg likevell, og dette gav mersmak. Kanskje jeg lager et sett til min jazzgitar-spillende bror til jul :D

IMG_1148.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.