Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sende gitar som gave...?


kis32

Anbefalte innlegg

Mornsann. Har tenkt på å bestille meg en aldri så liten gitar fra england rett fra produsent (En Eastwood hi.flyer) Gitaren i seg selv koster vel bare omkring 3000/3500 (uten frakt), men så er det jo denne idiotiske 200 kroners grensen som skal ha deg til å betale masse i toll.

Har sett i noen tråder at folk bestiller gitarer fra japan, og får dem som å sende den som en gave. Hvordan er det mulig da? Taper senderen/bedriften noe på å gjøre slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke tollavgift på musikkinstrumenter? Eller er det mva du tenker på?

Heh, mulig jeg blander ting her. Nå har jeg tastet inn en bestilling, og det er oppsummert en pris fra eastwood:

Total: £349.00

Det er inkludert 30 pund i frakt.

Når jeg da bestiller den her, så må jeg vel betale noe mva eller lignende? må jeg ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Musikkinstrumenter er det ikke toll på, men det er derimot merverdiavgift (moms).

Gaver kan du få tilsendt momsfritt inntil 1000,- NOK

Utenom det ligger grensen på 200,- NOK

Det mange gjør er at de får avsender til å merke pakken som en gave, og "senker" innholdets verdi til under 1000 kr. Nå funker ikke dette helt bra lenger, om pakken er blitt sendt ut fra en bedrift...da ender det som oftest opp med at tollerne åpner pakken og sjekker fakturaen.

Eventuelt så får mange avsender til å deklarere verdien til under 200 kr, og sender den som en normal pakke (ikke gave).

Men vær obs på at om du tukler med verdien, så får du bare igjen det beløpet som pakken er deklarert for.

edit: Det å tukle med verdien på en pakke er helt sikkert ikke lov, og er noe kjøper må vurdere selv...veldig ofte går ikke netbutikker med på dette.

Endret av Jonathan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh, mulig jeg blander ting her. Nå har jeg tastet inn en bestilling, og det er oppsummert en pris fra eastwood:

Total: £349.00

Det er inkludert 30 pund i frakt.

Når jeg da bestiller den her, så må jeg vel betale noe mva eller lignende? må jeg ikke?

Normalt må du betale 25% mva av totalsummen samt at posten (evt. annet fraktselskap som brukes) gjerne vil ha noen hundringser for fortollingen.

Endret av rocktrond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh, mulig jeg blander ting her. Nå har jeg tastet inn en bestilling, og det er oppsummert en pris fra eastwood:

Total: £349.00

Det er inkludert 30 pund i frakt.

Når jeg da bestiller den her, så må jeg vel betale noe mva eller lignende? må jeg ikke?

349£ = 3084 NOK

moms: 3084 * 1,25 = 3855 NOK

fortollingsavgiften til posten ligger på rundt 180 kr, så alt i alt kommer gitaren på rundt 4000-4100 kr. (beregnet uten frakt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

349£ = 3084 NOK

moms: 3084 * 1,25 = 3855 NOK

fortollingsavgiften til posten ligger på rundt 180 kr, så alt i alt kommer gitaren på rundt 4000-4100 kr. (beregnet uten frakt)

Ok, ikke helt på trynet det da. Synes bare vintageguitar.no sin pris på 6 laken blir litt i det største laget for en gitar som ikke er helt alverden.

Så hvis jeg da har 4500 liggende klart, så skal det holde uten at noen ekstra kostnader plutselig blir kastet på? Finner det småvanskelig å gjøre sånne handler, med tanke på at jeg ikke har en fast inntekt enda, så blir det mer enn det jeg har så har jeg plutselig et problem. :blush:

Takker for raske og informative svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt gitar til over 10k, fått sender til å skrive "gift" = 0,- MVA

Det var fra Japan da, vet ikke åssen det er med den selgeren du handler fra.

Men hva skjer så om pakken blir kontrollert, og det plutselig ligger en kvitering på at den kostet 10k?

Hvis man da får eastwood til å sende den som en gave, og mer om at alt av papirer skal leveres elektronisk og at esken ikke skal inneholde noen verdipapirer, vil det være en "Safe way to go" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4500 skal holde mer enn nok.

Om pakken blir kontrollert, og tollerne finner en faktura som sier 10k NOK, da må du betale moms på det...så enkelt er det.

Skulle det mangle faktura, så tror jeg tollerne bare pakker sammen og videresender, men med ekstra fortollingsavgift (for arbeidet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4500 skal holde mer enn nok.

Om pakken blir kontrollert, og tollerne finner en faktura som sier 10k NOK, da må du betale moms på det...så enkelt er det.

Skulle det mangle faktura, så tror jeg tollerne bare pakker sammen og videresender, men med ekstra fortollingsavgift (for arbeidet).

Det er nok ikke så enkelt. Fortollingsgebyret tar de uansett. Hvis de åpner pakken og det ikke følger en faktura eller kvittering. med, holder de igjen pakken til du har framskaffet kvittering på varen. Greier du ikke det, blir pakken returnert til avsender.

Som moderator vil jeg også få nevne at diskusjoner som oppfordrer til lovbrudd ikke er tillatt. Det er vel et par innlegg her som har kryssa den grensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nye varer fra England trekkes det fra 19%VAT som er den engelske mva. avgiften.

Så kommer det norsk 25% mva. på den summen + frakt, og et gebyr på 110kr for tollbehandling.

Dette er den lovlige og greie måten å handle nytt på fra England og er slett ikke så dyrt.

Men det blir adskillig dyrere hvis man handler brukt og ikke kan få trukket fra engelsk VAT.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som moderator vil jeg også få nevne at diskusjoner som oppfordrer til lovbrudd ikke er tillatt. Det er vel et par innlegg her som har kryssa den grensen.

Oisann, beklager.

På nye varer fra England trekkes det fra 19%VAT som er den engelske mva. avgiften.

Så kommer det norsk 25% mva. på den summen + frakt, og et gebyr på 110kr for tollbehandling.

Dette er den lovlige og greie måten å handle nytt på fra England og er slett ikke så dyrt.

Men det blir adskillig dyrere hvis man handler brukt og ikke kan få trukket fra engelsk VAT.

Så da blir ikke den totale summen på 4100 riktig likevell, eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det tilfellet, så blir vell regnestykket (( (349£ * 0,81) + (30£) )*1,25) + momsgebyr =

((( (3084 NOK * 0,81) + (267 NOK) ) *1,25) + 110 NOK) = 3566 NOK om man regner med at de ikke trekker 19% VAT av frakta.

Trekker de 19% VAT av frakta så blir det

(( ((3084 NOK + 267 NOK ) * 0,81) *1,25) + 110 NOK) = 3502 NOK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.