Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

CrackBoost


Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere laget meg en TheHardOne fra musikding.

Denne er ikke helt tro til orginalen, og lager en del støy uten om det vanlige "crackle OK" når man skrur på potmeteret.

Så jeg har gjort litt research og endte opp med å lage meg en stripboard-versjon. (den opprinnelige Zvex SuperHardOn er laget på stripboard)

Jeg baserte meg på dette layoutet (6x6 versjonen)

Eneste endringen er at jeg har bytta ut r4 med 100k

Navnet CrackBoost er en blanding av "Crackle OK" og at SHO er like vanedannende som Crack.

Denne låter klarere og har ikke noe mystisk støy slik musikding sin foruten det obligatoriske "crackle OK" støyet når man justerer potmeteret.

Bilder:

cb1.jpg

cb2.jpgcb3.jpg

Endret av Loztboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha...jeg har laga den i fra musikding, og har endel støy når jeg skrur på pot'en. Det høres akkurat ut som om potmeteret trenger rensing, så jeg bestilte et nytt potmeter (ikke verdt arbeidet å plukke det fra hverandre for å rense når det ikke koster noe for et nytt. Tok det bare med i en annen sending derfra). Men...det var bortkasta da :( Ganske irriterende den sprakinga, særlig hvis en prøver å skru litt når det er koblet til en svær røramp på full guffe.

Anbefaler heller en Alembic Strat-O-Blaster fra generalguitargadgets.com. Har laga den, og A/B testa med HardOn. Strat-O-Blaster'n har endel mindre gain, men mer enn nok til å dra en røramp "over toppen". Lydmessig er den veldig nøytral. Den feter opp lyden litt, det låter littegrann "bredere" og med mer punch. Men den legger ikke til noe ekstra i mellomtone eller diskant, låter veldig nøytralt. Og så spraker den ikke når du skrur på den ;)

Lånte bort Alembic pedalen til Aphelion når de skulle gjøre en gig i Drammen, fordi han sleit med den gamle boostpedalen sin i kombinasjon med Gretch'en...det bare feeda. Har fortsatt ikke fått tilbake pedalen... Han spurte pent, og jaggu blei den ikke med hjem til Gjøvik :D

Endret av basstom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Basstom

Støyen som kommer når man skrur på potten skal være der. Det er derfot det står Crackle OK på orginalen og alle andre pedaler fra Zvex som bruker denne kretsen.

Det går an å modifisere den til å ikke "skurre" med det går på bekostning av lyden.

Det er et resultat av designet og plager meg ikke, ettersom knotten står i samme posisjon hele tiden.

Det var støy når jeg ikke skrudde på poten som irriterte meg.

Nå kommer det flaue :blush: jeg åpnet nettopp musikding-boksen min og fant ut at jeg hadde brukt antistatisk isolasjon på undersiden av PCB som faktisk var ledende :)

Jeg er altså kvitt støyen på musikding hardingen :D

Jeg A/B testa de to litt nå og hører at kloningen min er brightere.

Jeg får teste de skikkelig på øving på torsdag.

Bortsett fra den "mystiske" støyen har jeg vert meget fornøyd med lyden av musikdings The HardOne.

Jeg lagde meg nylig en Jack Orman Mosfet Booster, jeg syntes den ble litt for "mørk", selv om den låt kult.

Echoplex input (EP booster variant) er neste prosjekt :)

Endret av Loztboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg veit. Men jeg har faktisk 500 spenn til 9 dager etter at UiO ikke har klart å betale lønna mi. Pensumbøker er dyrt :(

Forresten, er det noe sted i norge det er greit å få tak i den transistoren? Jeg har ikke funnet den på elfa, og jeg finner ikke noen ekvivalenstabell noe sted heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.