Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Innbytte av gitar ved kjøp av ny


Igniten

Anbefalte innlegg

Hei! Du bør klare å få byttet inn denne hos forhandler, men jeg vil anbefale deg å selge den privat. En Martin HD-28 er ikke lett å komme over i god stand på bruktmarkedet. Selv var jeg heldig og kom over en i vår, og tipper at du kan forvente å få igjen 13-15000 for din på privatmarkedet. En forhandler må legge på mva. når han selger gitaren din igjen brukt og jeg tipper at inbytteprisen din blir vesentlig lavere enn hva du vil få på et privatsalg. Spør hva du vil få igjen på ett inbytte, og gi en tilbakemelding på dette da jeg er nyskjerrig på det selv.

Det skal bare betales MOMS på en vare en gang, så det er bare tull at det må momses en gang til hver gang en butikk tar inn noe brukt.

.....men det er jo et fint argument for butikkene å bruke for å forsvare elendige innbyttepriser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal bare betales MOMS på en vare en gang, så det er bare tull at det må momses en gang til hver gang en butikk tar inn noe brukt.

.....men det er jo et fint argument for butikkene å bruke for å forsvare elendige innbyttepriser.

Da har de holdt på å lure meg ett par ganger ja! Takk for informasjonen, skal definitivt huske på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal bare betales MOMS på en vare en gang, så det er bare tull at det må momses en gang til hver gang en butikk tar inn noe brukt.

.....men det er jo et fint argument for butikkene å bruke for å forsvare elendige innbyttepriser.

Er du helt sikker? Prøver å finne noe lovverk som underbygger det du sier, men ikke funnet noe enda (sitter dog og knoter på telefonen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt sikker? Prøver å finne noe lovverk som underbygger det du sier, men ikke funnet noe enda (sitter dog og knoter på telefonen).

Jeg er rimelig sikker på at det er moms på fortjenesten uansett.....

Edit: Javisst B)

§ 4-5. Videresalg av brukte varer mv. – enkeltstående kjøp og salg (1)

Når brukte varer, kunstverk, samleobjekter eller antikviteter er kjøpt for videresalg, herunder salg i kommisjon eller ved auksjon, kan beregningsgrunnlaget ved videresalget settes til differansen mellom innkjøpsprisen og salgsprisen for den enkelte varen. Det er et vilkår at varen er kjøpt fra en selger som ikke skal beregne merverdiavgift av salget eller som ikke oppgir merverdiavgift i salgsdokumentet etter bestemmelser gitt i eller i medhold av bokføringsloven.

http://www.lovdata.no/all/tl-20090619-058-008.html

Endret av Carpal67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortjeneste skal selvfølgelig skattelegges på diverse måter i Norge.

Men prinsippet er at verdien av en vare bare skal momses en gang.

§ 4-5. Videresalg av brukte varer mv. – enkeltstående kjøp og salg

(1) Når brukte varer, kunstverk, samleobjekter eller antikviteter er kjøpt for videresalg, herunder salg i kommisjon eller ved auksjon, kan beregningsgrunnlaget ved videresalget settes til differansen mellom innkjøpsprisen og salgsprisen for den enkelte varen. Det er et vilkår at varen er kjøpt fra en selger som ikke skal beregne merverdiavgift av salget eller som ikke oppgir merverdiavgift i salgsdokumentet etter bestemmelser gitt i eller i medhold av bokføringsloven.

(2) Når kunstverk, samleobjekter eller antikviteter er innført for videresalg, kan beregningsgrunnlaget ved videresalget settes til differansen mellom beregningsgrunnlaget fastsatt etter § 4-11 første ledd og salgsprisen for den enkelte vare.

(3) Dersom innkjøpsprisen etter første eller annet ledd overstiger salgsprisen, kan differansen ikke trekkes fra i beregningsgrunnlaget for andre salg.

§ 4-6. Videresalg av brukte varer mv. – samlet kjøp og salg

Dersom kjøpet eller videresalget som nevnt i § 4-5 skjer samlet og prisen på den enkelte varen ikke er kjent, er beregningsgrunnlaget ved videresalget differansen mellom innkjøpsprisen og salgsprisen for varene samlet for hele terminen. Dersom slike kjøp eller salg utgjør mer enn 80 prosent av kjøp eller salg i terminen, kan avansen for andre brukte varer mv., der salgsprisen overstiger innkjøpsprisen, også beregnes samlet og terminvis. Overstiger verdien av kjøp verdien av salg i en termin, kan det overskytende beløpet regnes med i verdien av de samlede kjøpene i etterfølgende terminer.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med en som heter Arne og som også driver gitarbutikk i Kristiansund.

Det kunne jeg gjort. Etter at jeg startet i eget lokale og er alene om å betjene butikken så får jeg desverre liten tid til å ta en kopp kaffe og prate med gutta nede på Vintage. Men synes jo det er greit å vite lovteksten da - selv om regnskapsføreren min helt sikkert hjelper meg den dagen jeg selger brukte ting. Jeg kunne jo bare ventet til jeg kom meg foran en pc og funnet det selv da, men kastet ut spørsmålet fra tlf....

Fortjeneste skal selvfølgelig skattelegges på diverse måter i Norge.

Men prinsippet er at verdien av en vare bare skal momses en gang.

§ 4-5. Videresalg av brukte varer mv. – enkeltstående kjøp og salg

(1) Når brukte varer, kunstverk, samleobjekter eller antikviteter er kjøpt for videresalg, herunder salg i kommisjon eller ved auksjon, kan beregningsgrunnlaget ved videresalget settes til differansen mellom innkjøpsprisen og salgsprisen for den enkelte varen. Det er et vilkår at varen er kjøpt fra en selger som ikke skal beregne merverdiavgift av salget eller som ikke oppgir merverdiavgift i salgsdokumentet etter bestemmelser gitt i eller i medhold av bokføringsloven.

(2) Når kunstverk, samleobjekter eller antikviteter er innført for videresalg, kan beregningsgrunnlaget ved videresalget settes til differansen mellom beregningsgrunnlaget fastsatt etter § 4-11 første ledd og salgsprisen for den enkelte vare.

(3) Dersom innkjøpsprisen etter første eller annet ledd overstiger salgsprisen, kan differansen ikke trekkes fra i beregningsgrunnlaget for andre salg.

§ 4-6. Videresalg av brukte varer mv. – samlet kjøp og salg

Dersom kjøpet eller videresalget som nevnt i § 4-5 skjer samlet og prisen på den enkelte varen ikke er kjent, er beregningsgrunnlaget ved videresalget differansen mellom innkjøpsprisen og salgsprisen for varene samlet for hele terminen. Dersom slike kjøp eller salg utgjør mer enn 80 prosent av kjøp eller salg i terminen, kan avansen for andre brukte varer mv., der salgsprisen overstiger innkjøpsprisen, også beregnes samlet og terminvis. Overstiger verdien av kjøp verdien av salg i en termin, kan det overskytende beløpet regnes med i verdien av de samlede kjøpene i etterfølgende terminer.

Og der var den. Tusen takk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.