Web Analytics
Jump to content

Bassrefleks, eller ikke?


Recommended Posts

Jeg har snekret litt i sommer. Jeg hadde noen platerester etter at jeg lagde hjemmekino i kjelleren, og noen 6x9 bilelementer kjøpt på netthandelen, da jeg trodde noen av avkommet skulle ha russebil, men nå er alle ferdige med videregående, så det ble ikke bruk for dem.

Derfor har jeg satt sammen fire kasser, ca 40x30x30 cm, altså rundt 25 liter på grunn av "monitorfasongen", slik at jeg kan bruke dem som scenemonitorer. Forsterker har jeg.

Jeg er klar over at dette i beste fall blir "bedre enn ingenting". Dårlig mobilbilde:

IMAG0110.jpg

Så ble jeg stående og lure her- hva blir "best" av "dårlig", tror dere?

1. Trykk- kammer. Da bør jeg nok gå over med noe silikon, men det har jeg stående.

2. Bassport?

3. Det som er mest fristende- kappe rundt 1,5 cm på hver side af frontplaten, og la det være "bassporter", altså to ganske smale, en på hver side?

Eller spiller det rett og slett ikke noen rolle i det hele tatt i dette tilfellet?

Meninger, gjerne lett kvalifiserte tas i mot med takk. Konstruksjonsmessig er scenario 3 enklest, så hvis forskjellen trolig er minimal, noe jeg heller til å mene, går jeg for det.

Link to comment
Share on other sites

typiske 6x9 bil-elementer av rimelig type har relativt høy Q-faktor og vil dermed kreve meget store kabinetter for å kunne spille noenlunde rettlinjet i bassområdet, samtidig har de ikke membranvandring nok (effekt-tålighet) til å kunne spille særlig høyt i bass-registeret. Ellers er Fs gjerne ganske høy og dermed vil prestasjonene i dyp-bassen uansett ikke imponere. Elementene er med andre ord optimert for å stå i "uendelig store kasser" og samtidig tåle brukbart med effekt.

Konklusjonen? Med mindre du kan utmåle Vas, Qts og Fs får du ikke beregnet et fornuftig bass-refleks kabinett uansett og "prøve seg frem metoden" er sjelden særlig vellykket med denne typen elementer.

Trykk-kammer, transmission-line eller horn er i realiteten dine eneste valg.

Hvis du opplever at høyttalerne blir veldig "boomy" kan du lage et kort bassrefleks-rør eller lignende som du stapper fullt av dempemateriale, slik at denne ventilen fungerer som en "kontrollert lekkasje" - dette i kombinasjon med en del dempemateriale inni kassa gjør at elementet "ser" en 25-50% større kasse enn hva realiteten er.

Det er forøvrig like viktig med en tett kasse selv om den lages som bass-refleks

Å kappe av sidene på forntplaten vil etter all sannsynlighet forøvrig gi en alt for kort port i forhold til arealet på åpningen og dermed ikke fungere etter hensikten.

Link to comment
Share on other sites

Det står mye gøy her: http://en.wikipedia.org/wiki/Bass_reflex

Mange gitarhøytalere har jo bassporter, men der er jo høytalerelementene veldig smale i mellomtoneskiktet, hvis du har en hifi-høytaler i monitoren blir det jo litt anderledes. Skal de brukes på en scene vil jo lydteknikkere prøve å dempe lave frekvenser på scenen så mye som mulig, så å ha masse bass i en scenemonitor er kanskje ikke så gunstig.

Link to comment
Share on other sites

Det siste er jeg egentlig klar over.

Det du sier, er vel

- Jeg bør ha dempemateriale i kassa?

- Tett kassa, og prøv med trykk- kammer først?

Kjempebass er vel i første rekke ikke det jeg er ute etter, heller, jeg blir fornøyd hvis det blir litt lettere å høre sin egen vokal med dette opplegget enn helt uten monitorer i det hele tatt, noe som for tiden er alternativet.

Forøvrig skal disse elementene i følge den anerkjente produsenten "US Carvor" tåle hele 250 watt, så det skal det ikke stå på! :blink:

(Jada, jeg tror på julenissen, også).

Jeg har nå tro på at de er bedre enn ingenting, noe jeg i og for seg er vant til å spille med. Kostnad for disse fire kassene, sånn materialmessig er vel en hundrings per kasse, siden de stort sett er laget av rester som de fleste ville anse som søppel.

Link to comment
Share on other sites

Hadde utvilsomt gått for trykk kammer på disse. En del pga den uvisse kvaliteten pluss at du skal ha bassrefleks rør som er utregnet på grunnlag av noen tall som skal følge med spesifikasjonene til elementene som skal regnes ut i forhold til volumet på kassa. dette er strengt tatt litt viktigere når du kommer litt opp i størrelse på elementene og skal finjustere det området (Hz) bassen skal spille i.

Vel sånn cirka noenlunde i den duren, er noen år etterhvert siden jeg holdt på med det.

edit: ser andre kom i forkjøpet med bedre svar... :blush:

Edited by hkurt
Link to comment
Share on other sites

Haha, høres bra ut! Jeg tenkte vel noe mer i retning av trykkammer heller enn subwoofer ja. Men det kommer jo ann på mye annet rart og, hvis resultatet blir bra med lufttett kasse så er det jo bare å gå for det :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville gått for lukket. Det er en ganske tilgivende konstruksjon. Skulle det mot formodning gi tendens til booming/one note bass, så tyder det på at kabinettet er ALT for lite for elementet (noe jeg egentlig tviler på... 25 liter er en fin størrelse, skulle jeg tro). Da ville jeg forsøkt å lage en såkalt "aperiodic vent", som er en slags port, men uten noen resonnansfrekvens. Dette gjøres ved å lage den vid og kort (gjerne bare tykkelsen av kassematerialet) og fylle den med dempemateriale med stor tetthet. Det blir en slags mellomting mellom lukket kasse og open back.

EDIT: Ser nå at Greener har kommet meg i forkjøpet for lenge siden.

Jeg vil også legge til at man ved trykkammerkonstruksjon også gjerne kan fylle kassen godt opp med dempemateriale. I motsetning til hva man skulle tro, så fungerer dette slik at elementet oppfører seg som kassa er en tanke større, og det motvirker stående bølger og resonnanser inne i kassa.

Jeg ville UANSETT ikke laget bassrefleks på disse dersom de skal brukes som scenemonitorer. Problemet er at bassrefleks under avstemmingsfrekvensen for bassporten gir elementet liten eller ingen motstand å jobbe mot, og da vil man ved kraftige lavfrekvente utladninger kunne få store utslag i elementet som i verste fall kan gjøre at talespolen bunner. Nå er riktignok slike bilelementer konstruert for å sitte i store volumer, men likevel er de IKKE laget for å takle utladningene fra live instrumenter. Gå for lukket kasse.

Edited by sarge
Link to comment
Share on other sites

Vi får se. I følge det minimale data-arket, skal de spille ned til 59 Hz, noe jeg tipper er like optimistisk oppgitt som tallet for hvor mye effekt de skal tåle. Det er kanskje like lurt å sørge for at basselementet ikke får svinge fritt, ja.

Jeg får ferdigstille en kasse og høre hvordan den låter.

Menatte- fireveis, da dere! :lol: Jeg må jo kunne spiller for flaggermus!

Link to comment
Share on other sites

Det du sier, er vel

- Jeg bør ha dempemateriale i kassa?

- Tett kassa, og prøv med trykk- kammer først?

Kjempebass er vel i første rekke ikke det jeg er ute etter, heller, jeg blir fornøyd hvis det blir litt lettere å høre sin egen vokal med dette opplegget enn helt uten monitorer i det hele tatt, noe som for tiden er alternativet.

Jeg har nå tro på at de er bedre enn ingenting, noe jeg i og for seg er vant til å spille med. Kostnad for disse fire kassene, sånn materialmessig er vel en hundrings per kasse, siden de stort sett er laget av rester som de fleste ville anse som søppel.

Jepp, prøv med helt lukket kasse først og bruk helst løst dempemateriale (dynefyll-aktig) som du fordeler jevn i hele kassen. Et mer kompakt dempe materiale som rockwool kan legges mot bakplaten/e - men kombinasjonen er det beste. Hvis lyden blir ekstremt anemisk, kan du fjerne litt dempemateriale. Blir den "boomy" og grøtet, kan du fylle på mer dempemateriale og/eller prøve å lage en slik "ventil" jeg beskrev.

Her er en slik ventil som er ferdiglaget:

http://www.scan-speak.dk/flow.htm

flow1.jpg

290578929964.jpg

Det er ganske enkelt bare en "rist" med litt sammenpresset dempemateriale mellom to lag med "netting"

Dette prosjektet kommer helt sikkert til å fungere fint vil jeg tro - du går jo fra 0 til noe :) Angående bass blir det neppe noe særlig under ca 60-70hz men du kan altså oppleve en litt sånn "one-note" buldre bass med små kabinetter.

Link to comment
Share on other sites

Her er en slik ventil som er ferdiglaget:

http://www.scan-speak.dk/flow.htm

flow1.jpg

290578929964.jpg

Det er ganske enkelt bare en "rist" med litt sammenpresset dempemateriale mellom to lag med "netting"

Disse kan lages i flere størrelser. Eltek/Dynabel laget i sin tid en DIY subwoofer der hele bakveggen var en slik ventil, og kalte det prinsippet "infinite box":

http://www.mamut.net/dynabel/subdet164.htm

Link to comment
Share on other sites

Disse greiene ser jo ut som noen filtre jeg har liggende til en pustemaske som er ganske morken. Trykk- kammer blir nok første forsøk. Test- CD med "sweep" fra 20 Hz til 20 KHz har jeg, så da er det jo bare å lage en ferdig kasse og prøve.

Jeg er jo ikke helt blank, og grunnen til at jeg spør er jo at jeg vil forsøke å unngå en sånn egensvignings- basstone et eller annet sted i spekteret. Men siden jeg nå velger å bruke disse "gratishøyttalerene", så sier det seg selv at det blir oppunder umulig å beregne eller å planlegge seg ut av problemet, så da er det jo greit å engasjere andre i synsingen. Har fått masse nyttig input!

Jeg spiller så lite at det å kjøpe brukbare elementer ikke er et alternativ. Slik sett ville det blitt mission impossible uansett, fordi da måtte jeg ha laget kassene større, og da hadde denne stabelen med veggplaterester blitt for små, og så videre. Da hadde kostnaden blitt en helt annen.

Jeg må innrømme at jeg koser meg når jeg kan forsøke å lage noe brukbart ut av søppel, og det er en vesentlig del av motivasjonen i dette tilfellet. Jeg har ikke laget pluggdeksler enda, men jeg har noen stubber med sånne veggskinner for datakabler som nok blir lekre plastdeksler man kan montere pluggene i.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg ferdigstilt den første kassen, og må bare innrømme at hvis jeg hadde gjort det før jeg spurte, så kunne jeg egentlig ha spart meg spørsmålet.

Jeg har latt utfresingen til jackpluggene stå åpen som en "bassport", og tettet og åpnet for å sjekke hva som skjer. Etter å ha sjekket opp disse elementene litt nærmere, så viser det seg at basselementet er laget av plast. Ikke så uventet, men de oppgitte tallene om at de spiller ned til nesten 50 Hz er nok klekket ut tidlig på morgenen på firmaets julebord, der promillen på samtlige deltagere i "spec- teamet overstiger PI.

Dette låter helt greit ellers, for all del, positivt overrasket der, og det kommer nok til å fungere som monitorer slik jeg har sett for meg. Bassproblematikk får jeg ikke, fordi den rett og slett glimrer med sitt fravær uansett. Jeg har forsøkt å legge på enorme mengder bass-eq, og det eneste som skjer er at den stakars plastposen mister kontrollen over lyden totalt. Det låter ikke mer bass, bare mer udefinert. Jeg er ikke ukjent med 6x9", men da har det vært elementer fra for JBL og Jensen, og riktig montert har jo de spilt så sidespeilene har vært uklare hvis de fikk sine 30 watt. :)

Jeg har blant annet testet med en av de "bassnirvanasangene" jeg vet om, merkelig nok er det "Mirror, mirror" med M2M. (Er du ikke klar over det, så sjekk ut, der er det så mye fin dypbass at en gammel bassist får ståpels av lyden. Så får det være at det ikke akkurat er yndlingsmusikken, det er som sagt lydbildet som teller i dette tilfellet.)

Bassen er rett og slett borte. Uansett, dette blir kastet sammen og testet ut den siste helgen i august. Så får vi satse på at ingen ber om "mer bass i monitor". Takk for innspill!

Link to comment
Share on other sites

Har en bass kasse til bil med et par 10" eller 12" basser du kan få dersom du vil mot betaling av frakt. (er ikke så veldig mye bass i de heller :lol: )

Tenkte om de kanskje vil passe sammen med disse.

Fant et elendig bilde også.

post-6011-0-43619500-1311890050_thumb.jp

Edited by hkurt
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Selger en vintage (jepp, den er over 30 år gammel...) 1990 Greco "Firebird". Made in Japan!!! Denne gruser alt jeg har prøvd av moderne Gibsons. Den låter mye bedre, er bedre å spille på, og ser mye bedre ut. Dessuten er den MYE lettere. Vekta er i underkant av 3 kg, og den er er ekstremt resonant akustisk. Tailpiece og bridge er byttet til lightweight og aged Faber som jo også Gibson-mafia-gutta oppgraderer sine såkalte Customshops med. Pickups er vintage voicet og låter helt likt som de ekte Firebirdene fra '60-tallet, og selvsagt mye bedre enn de fæle keramiske pickupene Gibson leverte på sine triste reinkarnasjoner av Firebirden i nyere tid. Denne fantastiske gitaren gjennomgikk en service med båndfiling og polering samt ny nut i bein hos guitarwizard Geir Falck for ca. 3 år siden. Gitaren er naturlig aget pga. av at den er brukt mye (og det er ikke så rart, så bra som den er...) og den har tidligere tilhørt prominente gitarister her i Norge. Den ble importert fra Japan av ingen ringere enn @Hanspanzerher på forumet i sin tid. Tipper han herja vilt med gitaren før den ble solgt videre til en annen, ikke ubetydelig, norsk gitarist som høyst sannsynlig brukte den på plateinnspillinger som du garantert har hørt. Jeg kjøpte den av han rundt 2011, og som dere ser, har jeg gjort en del med den etter det, som gjør den til et enda bedre instrument enn det var! Gitaren leveres med original gigbag i ekte skai, som er mye mer slitesterkt enn det der nylon-greiene som Gibson leverer. Gitaren befinner seg i Ørland, men kan sendes pr. post i en Epiphone-pappeske mot at kjøper returnerer eska og pakkematerialer for selgers regning. Forumpris: 6500,- inkl. porto. (For en mer edruelig og realistisk annonse: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=240605842 )
    • Det står listet at den har Probuckers FB720 på nettsida til Epiphone. Tipper det er så enkelt som en minihumbucker-versjon av Probuckeren uten pole-pieces ja. Jeg synes de låter bra, og føler ikke et umiddelbart behov for å bytte de ut, slik jeg ofte har gjort med andre Epis. Tok kontakt med posten pr. telefon, og fikk en epost rett etterpå med skadenr og beskjed om å sende bilder av skaden og emballasjen. Avventer svar på det før jeg vurderer hva jeg gjør. Er det så enkelt som å innhente pris på reparasjon fra en gitarfikler, er det jo greit. 😊
    • Det holder vel å få et skriftlig prisoverslag fra en gitartekniker? Interresant gitar,visste ikke at den hadde minihumbuckere.Nice playin'
    • En liten lydtest-video av gitaren:  
    • Er ute etter en HX Stomp. Plukker opp i området rundt Os/Bergen eller betaler frakt.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.