Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke rør burde jeg ha i min Bugera 6260?


RydEN

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en Bugera 6260 topp, med Harley benton2x12 kabinett -celestion 60w"

Jeg har jo nå:

4 x 6L6 rør

5 x 12ax7 rør

Og det er jo også mulig å konvertere til EL34 rør..

Det jeg lurer på da, har noen noe erfaring med forskjellen på 6L6 og EL34? hvilken vil gi best respons på de lave frekvensene? Hvilke vil ta gitar tonen maks ut?

Er det noe forskjell på hvordan midsa osv drar ut lyden? Vil EL34 rørene f.eks. gi mere mid tone så man hører tonene bedre? Slike ting?

Takker for seriøse svar.

Mvh RydEN :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei der...

6L6 vil gi deg mer bånndrag og lydbildet oppleves som bredbåndet, dvs du har et godt trøkk spredt over hele frekvensområdet. EL34 vil du oppleve som om du demper ned bassen og fremhever mids og topp. Du vil være nærmere lydbildet til Marshall ved EL34 på moderat gain, men ikke forvent at den låte Marshall av den grunn :D

Jeg har prøvd EL34, 6L6 og KT88 i en 6262, og liker vel egentlig EL34 best.. Men nå er jeg glad i The British Sound da...

Prøv selv, det koster deg ikke all verden av kroner :)

Kjøp samtidig et par 5751 rør, disse er samme type preamp rør som 12AX7 men med litt lavere gainfaktor. Du kan eksperimentere litt med plasseringen av disse, men prøv først å bytte ut V1 (første rør i kjeden, og plassert nærmest jack-inngangen) Denne vil "robbe" deg litt for gain, men kan igjen gjøre underverker for både lead og clean kanalen din. I utgangspunktet har du mer gain i denne ampen enn du behøver, så om du mister litt gjør dette ikke noe.

5751 er ikke samme rør som 12AT7, selv om de har lik gainfaktor og blir brukt mye om hverandre..

Det er langt mer morsomt å eksperimentere med pre-amp rør enn med utg.rør(av samme type). Langt større variasjon mellom rør, og du slipper å surre med bias justering..

Det er aldri feil å ha litt forskjellig type rør i roteskuffen til en regnværsdag, miks gjerne mellom forskjellig fabrikater også...

Endret av Neros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar Neros:)

Høres bra ut, har du et veldig bra eksempel på "The British Sound"? Jeg spiller i et melodisk death metal band, og lurer litt på hvordan det vil passe, i forhold til hvilken gitar jeg har osvosv.

Jeg tror selve gitaren min, og pickupsa fokuserer veldig på de lave frekvensene på en måte, så jeg føler hele tiden jeg trenger en boost i midsa på en måte, for selv om jeg har en bra eq, så vil den andre gitaristen i bandet på en måte flyte igjennom min lyd selv om min kan være høyere.

Endret av RydEN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar Neros:)

Høres bra ut, har du et veldig bra eksempel på "The British Sound"? Jeg spiller i et melodisk death metal band, og lurer litt på hvordan det vil passe, i forhold til hvilken gitar jeg har osvosv.

Jeg tror selve gitaren min, og pickupsa fokuserer veldig på de lave frekvensene på en måte, så jeg føler hele tiden jeg trenger en boost i midsa på en måte, for selv om jeg har en bra eq, så vil den andre gitaristen i bandet på en måte flyte igjennom min lyd selv om min kan være høyere.

Sjekk ut Britsh Steel plata til Judas Priest. Selv om dette er Marshall all the way, så har du lydbildet der..

Du sier du har en EQ, hvor bruker du den..? Før Preamp eller i loopen..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Britsh Steel plata til Judas Priest. Selv om dette er Marshall all the way, så har du lydbildet der..

Du sier du har en EQ, hvor bruker du den..? Før Preamp eller i loopen..?

Jeg har ikke EQ, tenker liksom at den er maksimalt EQ'a selve toppen, har liksom fått en god lydtekniker til å stille den så man skal få fram tonen godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke EQ, tenker liksom at den er maksimalt EQ'a selve toppen, har liksom fått en god lydtekniker til å stille den så man skal få fram tonen godt.

Oki... Kan anbefale at du skaffer deg en EQ pedal og så plasserer du denne i loopen. Tror du kommer til å smile fra øre-til-øre,,, Kost på deg en slik en :MXR 10 Blir du misfornøyd så kjøper jeg den av deg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En EQ er absolutt et bra verktøy.. For min del går det mest i sånne type effekter ala OD, EQ ol og mindre av tulleeffekter ala Phaser osv.. :lol:

EL34 vil ikke nødvendigvis gi deg The British tone da, hehe. Men jeg har spilt på amper med både 6L6 og JVMen min har EL34. Det er mange faktorer som spiller inn, men jeg syns at JVMen med EL34 låter mye mer klar og fin i vrengen samtidig som bunnen fortsatt er der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En EQ er absolutt et bra verktøy.. For min del går det mest i sånne type effekter ala OD, EQ ol og mindre av tulleeffekter ala Phaser osv.. :lol:

EL34 vil ikke nødvendigvis gi deg The British tone da, hehe. Men jeg har spilt på amper med både 6L6 og JVMen min har EL34. Det er mange faktorer som spiller inn, men jeg syns at JVMen med EL34 låter mye mer klar og fin i vrengen samtidig som bunnen fortsatt er der ;)

Enig med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.