Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe forsterker...


Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg er en gutt på 15 år som spiller i et band som begynner å bli ganske profft. Har lyst til å kjøpe meg en god forsterker jeg kan bruke på mindre spillejobber som ikke skaffer utstyr, og til spilling hjemme C: På øvingslokalet bruker vi roland cube 80xl forsterkere. Jeg bruker den på DlxCombo(clean) med en boss ds1 distortion pedal. Får en veldig fin og kraftig lyd(type GreenDay) med denne, men jeg syns den er litt vel bråkete til tider. Derfor har jeg ikke lyst på en roland forsterker... Lyden er fin, men ikke konge... Jeg trenger en forsterker med fin clean lyd, som jeg kan koble en dist pedal til for å få vreng(bytter veldig mye mellom clean og vreng). Tenkte noe i duren av marshall :) Noen forslag?? (Gitar: Har en gibson les paul jr med bare 1 kanal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal bruke så mye på en forsterker, kan du jaggu meg kjøpe en som har vrenglyden du er ute etter i tillegg. En distortion-pedal kan i mine ører ikke konkurerre med ordenlig vreng fra en rørforsterker.

Endret av Mortius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er veldig glad i clean-lyd er Fender veien å gå - den nevnte twin reverb er kongen av alle clean forsterkere og gir deg en uendelighet av godlyd kombinert med de riktige pedalene. Vox lager jo også forsterkere med bra clean og mye clean headroom (AC-30/AC-15) men disse låter litt annerledes. Ta deg en runde og test litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de sier...er cleanlyden hovedgreia, så er Fender en finfin ting å teste ut. Skal du ha en forsterker med tøff rockevreng og bra cleanlyd i tillegg, kunne kanskje en Marshall JCM800 være noe å prøve ut? Det er iallefall en rockeklassiker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir mange merker å holde styr på her nå :-)

Men om du leter litt på bruktmarkedet også, så ville jeg på det varmeste sjekket ut MESA.....

Brukt mesa i årevis, har prøvd andre ting, men havner alltid tilbake til triaxis/2:90 oppsettet ( Dog det er fryktelig harry i manges øyne pr dags dato ;-)

Som tidligere nevnt så får du tidenes beste cleanlyd i overnevnte Twin Reverb, men hvis du i hovedsak skal bruke vreng ville jeg nok testet ut litt andre ting også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Takk for alle svar :) Sett at jeg bruker mye vreng lyd er det vel best å gå for en Jcm 800 tipper jeg :)

Du kommer nok ikke til å angre på det! Personlig syntes jeg den har knall cleanlyd og, men er veldig glad i marshall-clean. Når det gjelder kabinett ville jeg valgt greenbacks til 4x12 og g12t-75 til 2x12. Syntes v30 blir litt kantete og spisst på de fleste marshall-amper, men det er mange som er uenige i det. Beste er vel å prøve selv! Om du får tak i ampen først kan du jo bare ta den med i musikkforretningen og prøve den på forskjellige kabinetter.

Er også en fin oversikt over hvordan de forskjellige elementene låter her:

Endret av orsvend
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.