Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Open VS closed back?


LTBR

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et marshall 1936 2x12 kab som jeg ikke får helt dreisen på. Det er en ulyd/vibrasjon et sted som jeg ikke klarer å lokalisere. Kjøpte nye høytalere da jeg trodde det var noe med de, men fortsatt samme (u)lyd:( Lurer på om jeg skal lage et open back bare for å se om det blir noe bedre. Problemet er at kabinettet vibrerer mye på visse noter, når det står nedpå gulvet så "danser" det bortover, og hadde jeg vært kvinne så hadde det gitt meg orgasmer om jeg satte meg på kabinettet og dratt en G-akkord:)). Tenkte at det kanskje blir bedre om jeg gir lyden noen andre veier å komme seg ut på, hehe.

Noen som kan si noe om forskjellen på et åpent vs lukket bakpanel på kabinett?

PS: alle marshall comboer jeg har hatt har vært med delvis åpen bakplate, og de har jo virket bra.

Link til annen post ang dette kabinettet:

Endret av www.dynamite.name
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare å skru av bakplata og teste.

Har også Marshall 8222 2x12 kab som jeg har av og på plata alt etter musikk (og humør :rolleyes: )

For å si det enkelt. Med bakplate=mere basstoner. Uten bakplate=mere høyere toner.

(Har du harde plast, eller myke gummiknotter under?)

Endret av hkurt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde jeg vært kvinne så hadde det gitt meg orgasmer om jeg satte meg på kabinettet og dratt en G-akkord:)).

Du er sikker på at det ikke sitter ei dame på cabbet og lager disse .... ehhh "ulydene" :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å skru ned bassen eller slutte å bruke den/de effektene som tilfører så mye lave frekvenser? Et gitarkabinett vil normalt ikke vibrere så mye at det flytter seg på gulvet med mindre du spiller høyere enn et jetfly eller forsøker å skyver masse lave frekvenser gjennom kabinettet. Det er jo ikke bass du spiller :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å skru ned bassen eller slutte å bruke den/de effektene som tilfører så mye lave frekvenser? Et gitarkabinett vil normalt ikke vibrere så mye at det flytter seg på gulvet med mindre du spiller høyere enn et jetfly eller forsøker å skyver masse lave frekvenser gjennom kabinettet. Det er jo ikke bass du spiller :D

Har vi en spøkefugl på morgenkvisten ja, hehe:) Bruker ingen effekter, høyt til tider ja, men ingen effekter. Gitar rett i amp, for tiden en ceriatone 2204 eller en marshall super pa.

Endret av www.dynamite.name
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være kabinettresonnanser. Skru av bakplata først og se hvordan det låter. Om det låter bedre uten, så tipper jeg også at det blir mindre vibrasjoner i kabinettet.

En annen mulighet er å fylle kabinettet med dempemateriale og/eller øke tyngden på det. Sjekk også hvor god tettingen rundt kanten av bakplata er. Kan det være her det vibrerer og slår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.