Web Analytics
Jump to content

Les Paul


donald
 Share

Recommended Posts

Hei noen på forumet her som kan gi meg en liten innføring om de forskjellige les paul modellene?

Er på jakt etter en med lang sustain i og har hørt rykter om at noen av les paulene er "uthult" for og få ned vekten, vil ikke dette gå utover sustainen i gitaren?

Link to comment
Share on other sites

Det med uthuling er en smaksak...jeg personlig liker lyden bedre av en rimelig lett LP, i forhold til de mer massive.

Men etter erfaring(som med alle andre gitarer), er det lurest å prøve en gitar i stedet for å lese seg blind på specs. Har prøvd Norlin Gibson som både har spilt og låt bedre enn en Gibson Custom Shop, og omvendt.

Om du lurer på hva forskjellene på de forskjellige Gibson modellene er, så lurer jeg på om ikke det allerede finnes en Les Paul tråd...når det kommer til forskjell på Classic, Deluxe, Standard, Standard Plus, osv osv. er det vanligvis forskjellige topper, pickups og slikt det er snakk om.

Link to comment
Share on other sites

Hei noen på forumet her som kan gi meg en liten innføring om de forskjellige les paul modellene?

Er på jakt etter en med lang sustain i og har hørt rykter om at noen av les paulene er "uthult" for og få ned vekten, vil ikke dette gå utover sustainen i gitaren?

Det er nok litt vanskelig å generalisere hva angår ting som sustain e.l. Det er altså vanskelig å si så mye fornuftig om at modell A har bedre sustain enn model B osv. Fakta er det at eksemplarvariasjonen er ganske stor hva angår vekt, egenlyd og sustain for samme modell.

Derfor er det i grunnen bare en ting som gjelder, og det er å prøve gitarer du liker utseende og ikke minst prisen på, for så å finne et eksemplar du liker. Det du derimot kan få litt hjelp til på et forum er å finne en modell innenfor ditt prisområde/krav til utseende/øvrige specs osv

Angående vektreduksjon så er dette veldig vanlig på Gibson gitarer nå for tiden slik jeg har forstått det. Grunnen er jo at de ønsker å redusere vekten på en gitar uten å måtte benytte spesielt utplukket treverk som er spesielt lett i utgangspunktet. Skal du ha en std Les Paul som ikke er vektredusert tror jeg du må opp på custom-shop nivå prismessig, men det er mulig jeg husker feil angående dette.

Om vektreduksjonen påvirker sustain eller tone i gitaren nevneverdig vet jeg ikke om jeg er så sikker på, men at best mulig treverk gir en potensielt bedre gitar er jeg derimot ganske overbevist om. Jeg tror med andre ord ikke at vektreduksjonen i seg selv er et problem, men derimot at kvaliteten på treverket utgjør en forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror de begynte med vektredusering på 90 tallet. På nyere Gibson er det to metoder som benyttes:

"Chambered" - f.eks LP Standard hvor man tar ut større områder med treverk

"sveitserost" / huller - f.eks LP Traditional hvor man borrer ut huller med relativt liten diameter i ulike deler av kroppen.

Det er forskjell på Custom shop modeller og Custom modellen. Custom Shop lager masse ulike modeller som er relativt påkostede gitarer, noen av disse er sikkert også vektreduserte, men ikke alle.

Standard modeller fra 70/80 er vel ikke vektreduserte, men disse ti-årene rommer alt fra meget gode gitarer med selektert treverk til gitarer med lønnehalser (fremfor mahogny) og kropper laget av maaange sammenlimte deler mahogny/lønn. Så det er ikke akkurat noen garanti for en gitar med spesielt god sustain/lyd/spillbarhet osv å kjøpe en 70/80 talls Gibson. Gibson fra 69 til 85 er gjerne ikke regnet som de beste Gibson gitarene sånn helt generelt, selv om det selvsagt ble laget bra gitarer i denne perioden også. Men man må vite hva man kjøper.

Link to comment
Share on other sites

Vektredusering startet tidlig på '80 tallet pga. at tilgangen til lett Mahogny sannsynligvis ble dårligere/dyrere ( vil jeg anta). Sannsynligvis '82 etter det jeg har lest. Da var det borret ut huller i kroppen og denne metoden blir derfor kalt swiss cheese. Alle Gibson USA modeller har vektredusering. Også Les Paul Custom fram til produksjonen ble tatt over av CustomShop.

Røntgen av Swiss Cheese:

1998LPstandardradiograph.jpg

Chambering startet vel såvidt i 2006 i stedet for swiss cheese. I hvert fall er det fullt ut fra '08 av.

Røntgen av chambering:

Chamber_BFG_2007.jpg

Altså er vektredusering gjort på alle Gibson USA modeller fra ca. '82 og framover. Gibson CustomShop har høyere selektert treverk og alle modeller fra CS, men unntak av enkelte spesialmodeller, som f.eks. CR8, altså en chambered R8, er ikke vektredusert.

Det finnes ikke noen "bevis" på at vektredusering påvirker sustain, men mange sier at spesielt chambered gitarer låter litt annerledes enn en kropp uten chambering.

Link to comment
Share on other sites

Skyt meg hvis jeg tar feil, men er det ikke sånn at hvis du vil ha mest mulig sustain ut av en lp burde du ha en som ikke er chambered og har long tennon.. I tillegg har det jo selvfølgelig med brua osv...

Ikke nødvendigvis. Det finnes nok LP'er både med chambering og short tenon som synger mer enn lenge nok.

Hardware kan muligens påvirke mer.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Vektredusering startet tidlig på '80 tallet pga. at tilgangen til lett Mahogny sannsynligvis ble dårligere/dyrere ( vil jeg anta). Sannsynligvis '82 etter det jeg har lest. Da var det borret ut huller i kroppen og denne metoden blir derfor kalt swiss cheese. Alle Gibson USA modeller har vektredusering. Også Les Paul Custom fram til produksjonen ble tatt over av CustomShop.

.

Sitter og myser på gammle tråder her :)

Hvilke år ble produksjonen av Les Paul Custom overtatt av Custom Shop?

Link to comment
Share on other sites

I går på Rockheim ble sagt av CS Gibson at hver planke veies (ikke noen banking knock-knock) og dereter selekteres hva slags gitar skal det vaære. De letteste trevirkene blir Les Paul modeler og alle letteste CS59RI,....sånn har jeg forstått uten at han sa det så direkt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.