Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Les Paul


donald

Anbefalte innlegg

Hei noen på forumet her som kan gi meg en liten innføring om de forskjellige les paul modellene?

Er på jakt etter en med lang sustain i og har hørt rykter om at noen av les paulene er "uthult" for og få ned vekten, vil ikke dette gå utover sustainen i gitaren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med uthuling er en smaksak...jeg personlig liker lyden bedre av en rimelig lett LP, i forhold til de mer massive.

Men etter erfaring(som med alle andre gitarer), er det lurest å prøve en gitar i stedet for å lese seg blind på specs. Har prøvd Norlin Gibson som både har spilt og låt bedre enn en Gibson Custom Shop, og omvendt.

Om du lurer på hva forskjellene på de forskjellige Gibson modellene er, så lurer jeg på om ikke det allerede finnes en Les Paul tråd...når det kommer til forskjell på Classic, Deluxe, Standard, Standard Plus, osv osv. er det vanligvis forskjellige topper, pickups og slikt det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei noen på forumet her som kan gi meg en liten innføring om de forskjellige les paul modellene?

Er på jakt etter en med lang sustain i og har hørt rykter om at noen av les paulene er "uthult" for og få ned vekten, vil ikke dette gå utover sustainen i gitaren?

Det er nok litt vanskelig å generalisere hva angår ting som sustain e.l. Det er altså vanskelig å si så mye fornuftig om at modell A har bedre sustain enn model B osv. Fakta er det at eksemplarvariasjonen er ganske stor hva angår vekt, egenlyd og sustain for samme modell.

Derfor er det i grunnen bare en ting som gjelder, og det er å prøve gitarer du liker utseende og ikke minst prisen på, for så å finne et eksemplar du liker. Det du derimot kan få litt hjelp til på et forum er å finne en modell innenfor ditt prisområde/krav til utseende/øvrige specs osv

Angående vektreduksjon så er dette veldig vanlig på Gibson gitarer nå for tiden slik jeg har forstått det. Grunnen er jo at de ønsker å redusere vekten på en gitar uten å måtte benytte spesielt utplukket treverk som er spesielt lett i utgangspunktet. Skal du ha en std Les Paul som ikke er vektredusert tror jeg du må opp på custom-shop nivå prismessig, men det er mulig jeg husker feil angående dette.

Om vektreduksjonen påvirker sustain eller tone i gitaren nevneverdig vet jeg ikke om jeg er så sikker på, men at best mulig treverk gir en potensielt bedre gitar er jeg derimot ganske overbevist om. Jeg tror med andre ord ikke at vektreduksjonen i seg selv er et problem, men derimot at kvaliteten på treverket utgjør en forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de begynte med vektredusering på 90 tallet. På nyere Gibson er det to metoder som benyttes:

"Chambered" - f.eks LP Standard hvor man tar ut større områder med treverk

"sveitserost" / huller - f.eks LP Traditional hvor man borrer ut huller med relativt liten diameter i ulike deler av kroppen.

Det er forskjell på Custom shop modeller og Custom modellen. Custom Shop lager masse ulike modeller som er relativt påkostede gitarer, noen av disse er sikkert også vektreduserte, men ikke alle.

Standard modeller fra 70/80 er vel ikke vektreduserte, men disse ti-årene rommer alt fra meget gode gitarer med selektert treverk til gitarer med lønnehalser (fremfor mahogny) og kropper laget av maaange sammenlimte deler mahogny/lønn. Så det er ikke akkurat noen garanti for en gitar med spesielt god sustain/lyd/spillbarhet osv å kjøpe en 70/80 talls Gibson. Gibson fra 69 til 85 er gjerne ikke regnet som de beste Gibson gitarene sånn helt generelt, selv om det selvsagt ble laget bra gitarer i denne perioden også. Men man må vite hva man kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektredusering startet tidlig på '80 tallet pga. at tilgangen til lett Mahogny sannsynligvis ble dårligere/dyrere ( vil jeg anta). Sannsynligvis '82 etter det jeg har lest. Da var det borret ut huller i kroppen og denne metoden blir derfor kalt swiss cheese. Alle Gibson USA modeller har vektredusering. Også Les Paul Custom fram til produksjonen ble tatt over av CustomShop.

Røntgen av Swiss Cheese:

1998LPstandardradiograph.jpg

Chambering startet vel såvidt i 2006 i stedet for swiss cheese. I hvert fall er det fullt ut fra '08 av.

Røntgen av chambering:

Chamber_BFG_2007.jpg

Altså er vektredusering gjort på alle Gibson USA modeller fra ca. '82 og framover. Gibson CustomShop har høyere selektert treverk og alle modeller fra CS, men unntak av enkelte spesialmodeller, som f.eks. CR8, altså en chambered R8, er ikke vektredusert.

Det finnes ikke noen "bevis" på at vektredusering påvirker sustain, men mange sier at spesielt chambered gitarer låter litt annerledes enn en kropp uten chambering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyt meg hvis jeg tar feil, men er det ikke sånn at hvis du vil ha mest mulig sustain ut av en lp burde du ha en som ikke er chambered og har long tennon.. I tillegg har det jo selvfølgelig med brua osv...

Ikke nødvendigvis. Det finnes nok LP'er både med chambering og short tenon som synger mer enn lenge nok.

Hardware kan muligens påvirke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Vektredusering startet tidlig på '80 tallet pga. at tilgangen til lett Mahogny sannsynligvis ble dårligere/dyrere ( vil jeg anta). Sannsynligvis '82 etter det jeg har lest. Da var det borret ut huller i kroppen og denne metoden blir derfor kalt swiss cheese. Alle Gibson USA modeller har vektredusering. Også Les Paul Custom fram til produksjonen ble tatt over av CustomShop.

.

Sitter og myser på gammle tråder her :)

Hvilke år ble produksjonen av Les Paul Custom overtatt av Custom Shop?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går på Rockheim ble sagt av CS Gibson at hver planke veies (ikke noen banking knock-knock) og dereter selekteres hva slags gitar skal det vaære. De letteste trevirkene blir Les Paul modeler og alle letteste CS59RI,....sånn har jeg forstått uten at han sa det så direkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.