Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mikke opp en cello?


Anbefalte innlegg

Hei, lurer på om noen har erfaringer med å mikke opp en cello?

Skal ordne lyden under en festmiddag på jobben, og det blir underholdning med flygel og en cello. Flygelet står i rommet og oppmikking av dette har jeg i boks, men lurer litt på den celloen. Har begrenset med mikker tilgjengelig, kun SM57 og SM58. Vil det funke med en SM57 sånn ca 20cm foran f-hullet eller må jeg bruke kondensatormikk? Har noen mikker privat som kanskje kunne vært aktuelt(en SE 2200a, og noen billige noname småmembran kondensatormikker), men hadde vært fint om jeg hadde sluppet å blande inn privat utstyr.

Har ikke mulighet til å teste mikker frem og tilbake før fremføring. Dette er som sagt under en festmiddag, og cellisten kommer kort tid før han skal spille. Må ha ting klart før det starter, og så blir det tut og kjør. Opprigging og evnt avgjørelser i forhold til mikrofonvalg og plassering må være klart på forhånd.

Fint om noen har noen tips her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SM57 og SM58.

Sett opp begge, den ene mot f-hullet og den andre litt mer mot strengene.

Så hører du kjapt når cellisten kommer hva som funker best og eventuelt bland sammen mikkene

Kan tenke meg at du sikkert vil kutte litt 3-600 hz et sted, sikkert på begge men mest på den som står på f-hullet

og at strykelyden kommer fra den som står mot strengene mens mesteparten av tonen kommer fra f-hullet

Burde funke helt ok med de mikkene. blir sikkert ikke hi-fi, men om det er mikparken er sikkert ikke det andre utstyret på huset noe særlig hifi heller, så hva skal man gjøre

Har du en klangmaskin tilgjengelig så kjører du på med litt hall-klang,, 1,5 - 2 sek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :) Skal notere meg frekvensene og teste det ut.

Det er ikke store anlegget som står på huset, men så er det ikke et konsertlokale heller :) Har en Soundcraft EFX12 mikser med innebygd Lexicon klang og JBL EON (2x510 og 1x518s) høyttalere. Av ledige mikker etter oppmikking av flygel og vokal, har jeg 3 stk SM57 og 3 stk SM58.

Rommet er på ca 140kvm. Det er et lite anlegg, men til akustisk musikk og liknende spiller det bra og er stort nok. Kjørte lyd under omtrent samma opplegg på samme tid i fjor (årlig konferanse med festmiddag på jobben), hvor besetningen var flygel, 3 stk djembespillere, 3 vokalister og en kora. Spennende sammensetning jeg ikke har vært borti før, men anlegget var bra nok og fikk masse positive tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok...hører kjapt hvordan det låter når jeg skrur på klangen. Tror uansett ikke det blir mye klang, for dette skal også ut på teleslynge(!) i tillegg til høyttalere. Tørt signal (eller iallefall lite klang) kan nok være å foretrekke så ikke det søler til lyden for mye for de som bruker høreapparat/teleslynge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, om miksen skal i teleslyngen burde det kanskje være litt klang på for at det skal bli naturlig

helt tørr lyd høres rart ut

men om den eneste klangen tilgjengelig er klangen i mikseren blir det ikke naturlig uansett, hehe

grusom klang i den mikseren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.