Web Analytics
Jump to content

Mikke opp en cello?


basstom
 Share

Recommended Posts

Hei, lurer på om noen har erfaringer med å mikke opp en cello?

Skal ordne lyden under en festmiddag på jobben, og det blir underholdning med flygel og en cello. Flygelet står i rommet og oppmikking av dette har jeg i boks, men lurer litt på den celloen. Har begrenset med mikker tilgjengelig, kun SM57 og SM58. Vil det funke med en SM57 sånn ca 20cm foran f-hullet eller må jeg bruke kondensatormikk? Har noen mikker privat som kanskje kunne vært aktuelt(en SE 2200a, og noen billige noname småmembran kondensatormikker), men hadde vært fint om jeg hadde sluppet å blande inn privat utstyr.

Har ikke mulighet til å teste mikker frem og tilbake før fremføring. Dette er som sagt under en festmiddag, og cellisten kommer kort tid før han skal spille. Må ha ting klart før det starter, og så blir det tut og kjør. Opprigging og evnt avgjørelser i forhold til mikrofonvalg og plassering må være klart på forhånd.

Fint om noen har noen tips her :)

Link to comment
Share on other sites

SM57 og SM58.

Sett opp begge, den ene mot f-hullet og den andre litt mer mot strengene.

Så hører du kjapt når cellisten kommer hva som funker best og eventuelt bland sammen mikkene

Kan tenke meg at du sikkert vil kutte litt 3-600 hz et sted, sikkert på begge men mest på den som står på f-hullet

og at strykelyden kommer fra den som står mot strengene mens mesteparten av tonen kommer fra f-hullet

Burde funke helt ok med de mikkene. blir sikkert ikke hi-fi, men om det er mikparken er sikkert ikke det andre utstyret på huset noe særlig hifi heller, så hva skal man gjøre

Har du en klangmaskin tilgjengelig så kjører du på med litt hall-klang,, 1,5 - 2 sek

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar :) Skal notere meg frekvensene og teste det ut.

Det er ikke store anlegget som står på huset, men så er det ikke et konsertlokale heller :) Har en Soundcraft EFX12 mikser med innebygd Lexicon klang og JBL EON (2x510 og 1x518s) høyttalere. Av ledige mikker etter oppmikking av flygel og vokal, har jeg 3 stk SM57 og 3 stk SM58.

Rommet er på ca 140kvm. Det er et lite anlegg, men til akustisk musikk og liknende spiller det bra og er stort nok. Kjørte lyd under omtrent samma opplegg på samme tid i fjor (årlig konferanse med festmiddag på jobben), hvor besetningen var flygel, 3 stk djembespillere, 3 vokalister og en kora. Spennende sammensetning jeg ikke har vært borti før, men anlegget var bra nok og fikk masse positive tilbakemeldinger :)

Link to comment
Share on other sites

Ok...hører kjapt hvordan det låter når jeg skrur på klangen. Tror uansett ikke det blir mye klang, for dette skal også ut på teleslynge(!) i tillegg til høyttalere. Tørt signal (eller iallefall lite klang) kan nok være å foretrekke så ikke det søler til lyden for mye for de som bruker høreapparat/teleslynge.

Link to comment
Share on other sites

hmm, om miksen skal i teleslyngen burde det kanskje være litt klang på for at det skal bli naturlig

helt tørr lyd høres rart ut

men om den eneste klangen tilgjengelig er klangen i mikseren blir det ikke naturlig uansett, hehe

grusom klang i den mikseren

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.