Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

matchede transistor spm. hfe?


Anbefalte innlegg

Hei!

Fikk tak i noen germanium PNP transistorer forleden og de skulle være matchet og testet da..

Så når jeg fikk de fant jeg ut at jeg kunne måle hfe med multimeteret mitt og den ene viste rundt 14-15 og den andre 44, har jeg blitt lurt eller er dette noe annet?

De er til en fuzz face jeg holder på å bygge så regner med å sette den med størst hfe i Q2, leste også et sted at litt lave hfe verdier på face'n kunne gi positive tilbakeslag..

På lappen jeg fikk med de står det (tror jeg):

ASX12D Mp Fuzz

29,5 °C 84°F

89 100 0,6

91 101 0,5

Anyone? laugh.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke en stor forskjell på 15 til 44?

Isåfall, hvor og hvordan du skal plassere dem avhenger av forspenningen din.. Vanligvis pleier man å tilpasse forspenningsressistorene i en preamp etter hvilke transisorer man bruker og størrelsen på Hfe.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det mange år siden jeg var helt på G med dette med HFE i transistorer.

Men vær klar over at det finnes to typer HFE.

1. HFE er definert som likestrømsforsterking

2. hfe er definert som vekselstrømforsterking

Jeg har en sterk mistanke til at et vanlig multimeter måler HFE, og glemmer hfe!

Det er hfe som er interessant for gitarsignalet gjennom. Det er jo det som er vekselstrøm.

HFE vil være det som bestemmer arbeidspunktet dvs. hvilken likespenning du vil måle mellom kollektor og 0V (jord)

med null signal inn. Denne avhenger av motstandsverdiene rundt både kollektor, emitter og basis.

Noe annet er hvilken forsterkning signalet du sender inn får igjennom transistortrinnet.

Her er det hfe som spiller en rolle.

I en Fuzz Face finnes en trimpot som skal få dette best mulig. Etter mitt skjønn er det bare å prøve seg fram.

Trimpoten påvirker begge transistorene så man bør prøve de to på begge steder.

I elektronikkens verden finnes det utallige måleinstrumenter, og simuleringsprogrammer på data, men de tre beste

verktøy vi har er i vår egen kropp;

1. For feilsøking er øynene første valg!

2. dersom man ikke ser feilen kan man bruke følsomme deler av kroppen, (nei ikke den ;-) men oversiden av midterste ledd på pekefinger og kjenne på temperaturen på f.eks. IC´er.

3. Og her kommer poenget: ØRENE

Bruk disse og juster, prøv å bytte plass, juster igjen, til du finner det nettopp du er ute etter!

Som eksempel nevner jeg at jeg bygde et Fuzz Face kit fra DasMusikding i jula.

Tok stratocasteren og en røramp med fuzz facen i mellom og trimmet til det låt 60-talls Jimi Hendrix.

Ja, jeg brukte oscilloskop også, men det var øret som til slutt fikk det avgjørene resultat.

Lykke til.

Denne ble vel lang, og var ment som et supplement til svaret til EBT. Ha meg unnskylt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, takk for meget utfyllende svar Hank.

På multimeteret mener jeg å huske at det stod hfe og ikke HFE.. og at det ikke er så nøyaktig kan jeg forstå, men en så stor forskjell når de er i samme temperatur?

Du kan jo også slenge inn et par ord om de mods'ene du gjorde evnt. hvilke verdier som er verdt å endre?

har sett utallige sider med forskjellige mods men i første omgang blir det nok bare en trimpot på 8,2k ohms motstanden for å biase den "riktig". Kan det være lurt å lage den som en utvendig pot slik at en kan endre den ettersom temp. og shit endrer seg? Slik som i sunface greia..(?)

Da får jeg ihvertfall smaken av den, men du nevner også noe om trimpot over begge transistorene? har stort sett bare sett at de har brukt over Q2..

Ble en del spørsmål :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.