Web Analytics
Jump to content

matchede transistor spm. hfe?


Recommended Posts

Hei!

Fikk tak i noen germanium PNP transistorer forleden og de skulle være matchet og testet da..

Så når jeg fikk de fant jeg ut at jeg kunne måle hfe med multimeteret mitt og den ene viste rundt 14-15 og den andre 44, har jeg blitt lurt eller er dette noe annet?

De er til en fuzz face jeg holder på å bygge så regner med å sette den med størst hfe i Q2, leste også et sted at litt lave hfe verdier på face'n kunne gi positive tilbakeslag..

På lappen jeg fikk med de står det (tror jeg):

ASX12D Mp Fuzz

29,5 °C 84°F

89 100 0,6

91 101 0,5

Anyone? laugh.gif

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke en stor forskjell på 15 til 44?

Isåfall, hvor og hvordan du skal plassere dem avhenger av forspenningen din.. Vanligvis pleier man å tilpasse forspenningsressistorene i en preamp etter hvilke transisorer man bruker og størrelsen på Hfe.

Edited by Troll
Link to comment
Share on other sites

Nå er det mange år siden jeg var helt på G med dette med HFE i transistorer.

Men vær klar over at det finnes to typer HFE.

1. HFE er definert som likestrømsforsterking

2. hfe er definert som vekselstrømforsterking

Jeg har en sterk mistanke til at et vanlig multimeter måler HFE, og glemmer hfe!

Det er hfe som er interessant for gitarsignalet gjennom. Det er jo det som er vekselstrøm.

HFE vil være det som bestemmer arbeidspunktet dvs. hvilken likespenning du vil måle mellom kollektor og 0V (jord)

med null signal inn. Denne avhenger av motstandsverdiene rundt både kollektor, emitter og basis.

Noe annet er hvilken forsterkning signalet du sender inn får igjennom transistortrinnet.

Her er det hfe som spiller en rolle.

I en Fuzz Face finnes en trimpot som skal få dette best mulig. Etter mitt skjønn er det bare å prøve seg fram.

Trimpoten påvirker begge transistorene så man bør prøve de to på begge steder.

I elektronikkens verden finnes det utallige måleinstrumenter, og simuleringsprogrammer på data, men de tre beste

verktøy vi har er i vår egen kropp;

1. For feilsøking er øynene første valg!

2. dersom man ikke ser feilen kan man bruke følsomme deler av kroppen, (nei ikke den ;-) men oversiden av midterste ledd på pekefinger og kjenne på temperaturen på f.eks. IC´er.

3. Og her kommer poenget: ØRENE

Bruk disse og juster, prøv å bytte plass, juster igjen, til du finner det nettopp du er ute etter!

Som eksempel nevner jeg at jeg bygde et Fuzz Face kit fra DasMusikding i jula.

Tok stratocasteren og en røramp med fuzz facen i mellom og trimmet til det låt 60-talls Jimi Hendrix.

Ja, jeg brukte oscilloskop også, men det var øret som til slutt fikk det avgjørene resultat.

Lykke til.

Denne ble vel lang, og var ment som et supplement til svaret til EBT. Ha meg unnskylt :-)

Link to comment
Share on other sites

Okei, takk for meget utfyllende svar Hank.

På multimeteret mener jeg å huske at det stod hfe og ikke HFE.. og at det ikke er så nøyaktig kan jeg forstå, men en så stor forskjell når de er i samme temperatur?

Du kan jo også slenge inn et par ord om de mods'ene du gjorde evnt. hvilke verdier som er verdt å endre?

har sett utallige sider med forskjellige mods men i første omgang blir det nok bare en trimpot på 8,2k ohms motstanden for å biase den "riktig". Kan det være lurt å lage den som en utvendig pot slik at en kan endre den ettersom temp. og shit endrer seg? Slik som i sunface greia..(?)

Da får jeg ihvertfall smaken av den, men du nevner også noe om trimpot over begge transistorene? har stort sett bare sett at de har brukt over Q2..

Ble en del spørsmål :lol:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.