Web Analytics
Jump to content

Hva binder Dreams Theater's Metropolis Part 1 og 2 sammen? [Trenger svar fort]


Håvard96
 Share

Recommended Posts

Halla :)

Skriver musikk-oppgave om Dream Theaters Metropolis Part 1: The Miracle And The Sleeper og Part 2: Scenes from a Memory.

Det jeg lurte på om noen her vet er hva som binder disse to delene sammen? I part to blir jo Julian sammenlignet med the Sleeper og Edward nevnt som the Miracle. Men kan noen forklare alt som binder de to delene sammen? :) Hadde satt stor pris på det! :D

Link to comment
Share on other sites

part 1 er ganske vanskelig og tolke . muligens handler om at nicholas drømmer om victoria? dette er bare litt vill gjetting fra min side. part 2 er en oppfølger til pt 1 som nicholas i vår samtid går til en hypnostist for å oppklare drømmene sine? han blir hypnotisert og "sendt" tilbake til 1928. han møter på jenta victoria, som han kan huske fra før, men ikke huske hvor. han finner ut at hun blir drept, brutalt, og føler at han har mistet noen han elsket. etterhvert finner han ut at victoria var ham i sitt forrige liv. nå vet han at "the spirit carries on". og han blir "finally free" fra sine drømmer.

musikalsk sett er stort sett hele metropolis 2 bygd opp på riff og akkordprogresjon fra metropolis 1.

anbefaler å bare høre gjennom fra metropolis 1 til slutten av metropolis 2 mange ganger ;) helt fantastisk å høre det i sammenheng :) då forstår man ting.

Vedder på at det står mye om disse med et kjapt søk på google.. det jeg skriver har ingen politelige kilder ;)

Link to comment
Share on other sites

Det virker som at Metropolis part 1 er på en måte "forhistorien" - Part 2 er da resten. Er mange lyriske pekepinner i part 1 som kan gi deg ett inntrykk av hvordan dette henger sammens med part 2. - Det var vistnok opprinnelig ikke planer om å lage en etterfølger til part 1, da den ble laget.

Eksempler:

"There's no more freedom

The both of you will be

confined to this mind"

"As a man I've found it's all

caught up with me

I'm asleep yet I'm so afraid"

Etter hva jeg har fortstått så er det veldig vanskelig å forstå helt meninga og sammenhengen. For det er veldig mange tolkninger ute å går. Så det du bør gjøre er å lese tekstene på begge "låtene" og prøve å tolke de inntrykkene som faller deg inn.

Link to comment
Share on other sites

takk for svar, hjalp mye :) JEg har allerde analysert alle tekstene i part 2 og skrevet alt om den. Det er bare part 1 jeg ikke skjønnner, og når jeg leser tesksten til den ser jeg ikke hva som binder de to delene sammen. Jeg har lest en plass at Part 1 handler om Remus og Romulus, og at romulus dreper Remus, og at da Romulus er the miracle og Remus er the sleeper. I part 2 blir jo Julian kalt the sleeper et par ganger og Edward the miracle.

BTW, så fikk dette meg til å tenke at i del 2 er jo Victoria Nicholas i det forige liv og Edward er Psykologen. Dette er bare tenke høgt, men kan det hende at kansje Edward var Romulus i det forige liv og Julian var Remus? ^^ Siden de blir sammenlignet med hverandre med at de blir kalt "The Miracle and The Sleeper". Men jaja.

MEn jeg tror noen missforstod spørsmålet mitt til å begynne med, jeg visste historien i begge delene, iallefall del 2. Litt usikker på del 1. Det jeg lurte på var hva som bandt de to delene sammen ^^ Men takk for alle svar :) Tror jeg har nok info til å gjøre prosjektet ferdig :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.