Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva binder Dreams Theater's Metropolis Part 1 og 2 sammen? [Trenger svar fort]


Håvard96

Anbefalte innlegg

Halla :)

Skriver musikk-oppgave om Dream Theaters Metropolis Part 1: The Miracle And The Sleeper og Part 2: Scenes from a Memory.

Det jeg lurte på om noen her vet er hva som binder disse to delene sammen? I part to blir jo Julian sammenlignet med the Sleeper og Edward nevnt som the Miracle. Men kan noen forklare alt som binder de to delene sammen? :) Hadde satt stor pris på det! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

part 1 er ganske vanskelig og tolke . muligens handler om at nicholas drømmer om victoria? dette er bare litt vill gjetting fra min side. part 2 er en oppfølger til pt 1 som nicholas i vår samtid går til en hypnostist for å oppklare drømmene sine? han blir hypnotisert og "sendt" tilbake til 1928. han møter på jenta victoria, som han kan huske fra før, men ikke huske hvor. han finner ut at hun blir drept, brutalt, og føler at han har mistet noen han elsket. etterhvert finner han ut at victoria var ham i sitt forrige liv. nå vet han at "the spirit carries on". og han blir "finally free" fra sine drømmer.

musikalsk sett er stort sett hele metropolis 2 bygd opp på riff og akkordprogresjon fra metropolis 1.

anbefaler å bare høre gjennom fra metropolis 1 til slutten av metropolis 2 mange ganger ;) helt fantastisk å høre det i sammenheng :) då forstår man ting.

Vedder på at det står mye om disse med et kjapt søk på google.. det jeg skriver har ingen politelige kilder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som at Metropolis part 1 er på en måte "forhistorien" - Part 2 er da resten. Er mange lyriske pekepinner i part 1 som kan gi deg ett inntrykk av hvordan dette henger sammens med part 2. - Det var vistnok opprinnelig ikke planer om å lage en etterfølger til part 1, da den ble laget.

Eksempler:

"There's no more freedom

The both of you will be

confined to this mind"

"As a man I've found it's all

caught up with me

I'm asleep yet I'm so afraid"

Etter hva jeg har fortstått så er det veldig vanskelig å forstå helt meninga og sammenhengen. For det er veldig mange tolkninger ute å går. Så det du bør gjøre er å lese tekstene på begge "låtene" og prøve å tolke de inntrykkene som faller deg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar, hjalp mye :) JEg har allerde analysert alle tekstene i part 2 og skrevet alt om den. Det er bare part 1 jeg ikke skjønnner, og når jeg leser tesksten til den ser jeg ikke hva som binder de to delene sammen. Jeg har lest en plass at Part 1 handler om Remus og Romulus, og at romulus dreper Remus, og at da Romulus er the miracle og Remus er the sleeper. I part 2 blir jo Julian kalt the sleeper et par ganger og Edward the miracle.

BTW, så fikk dette meg til å tenke at i del 2 er jo Victoria Nicholas i det forige liv og Edward er Psykologen. Dette er bare tenke høgt, men kan det hende at kansje Edward var Romulus i det forige liv og Julian var Remus? ^^ Siden de blir sammenlignet med hverandre med at de blir kalt "The Miracle and The Sleeper". Men jaja.

MEn jeg tror noen missforstod spørsmålet mitt til å begynne med, jeg visste historien i begge delene, iallefall del 2. Litt usikker på del 1. Det jeg lurte på var hva som bandt de to delene sammen ^^ Men takk for alle svar :) Tror jeg har nok info til å gjøre prosjektet ferdig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.