Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sette humbucker i en standard Telecaster


Anbefalte innlegg

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det har seg slik at man ikke kan få i både pose og sekk, som regel, så det som er nevnt før her i tråden, er nok riktig, både i forhold til teletwang, blades, tynne humbuckers og så videre.

SD- pickups, det jeg har erfaring med er blades, låter som sagt i mine ører aldeles utmerket, og er så nære humbuckere at jeg ikke hadde giddet å frese og herje for å få i en "stor" humbucker. De koster da beklageligvis en del penger, og slik sett er det i hvert fall ikke med min økonomi bare å handle en for å teste.

GFS lager også slike blade- pickups, og hadde jeg vært deg, hadde jeg kjøpt en slik for å "se om det er noe for deg". Her snakker vi om priser tilsvarende et par poser med brusflasker med pant, (ok, litt mer, da, eller veldig store poser) og da kan du tillate deg å teste for å se om det er en lydretning du kan leve med. Jeg sier ikke at de er like bra som SD, men min bestemte mening er at det er fryktelig mye pickup for pengene, med en lyd som er typisk for den typen pickups.

Typisk "teletwang" vil du få med singlecoils. Tospolepickups låter annerledes, med mindre twang. Men min Frankentele med blades og aktiv elektronikk låter fortsatt som en slags telecaster, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge den kan splittes, og man kan kjøre single bro og hals samtidig, så låter det vel tele vil jeg tro. Spillestil og amp spiller også inn, etter min mening ikke helt riktig å si at "ved å bytte en mikrofon endrer du instrumentets egenskaper totalt". Et annet spørsmål er om du ikke kan få det du leter etter uten humbucker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tele med vreng kan låte ganske likt på spesielt LP/SG med P90 eller "PAF" typer - Så fort man innfører en betydelig mengde vreng blir det fort veldig vanskelig å skille gitarer og pickups fra hverandre. Pickupens/Gitarens særegenhet kommer best frem med en clean eller lett "oppbrutt" lyd.

Hvordan er det å feste en vanlig singlecoil/singlehumbucker i en telestol? Må man ha en slik plate?

Bunnplate til pickupen mener du? Det er en integrert del av en tele-singelcoil, men ikke noe man kan montere på en rail pickup grunnet annen konstruksjon. Ellers er jo rail, "singlebuckere" osv laget for å passe i nettopp en tele stol, eller singelcoil hullet i plekterbrettet på strat osv, så de går stort sett rett inn de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunnplate til pickupen mener du? Det er en integrert del av en tele-singelcoil, men ikke noe man kan montere på en rail pickup grunnet annen konstruksjon. Ellers er jo rail, "singlebuckere" osv laget for å passe i nettopp en tele stol, eller singelcoil hullet i plekterbrettet på strat osv, så de går stort sett rett inn de.

Akkurat, det forklarer en hel del. Så om en annen pup settes dit, vil det ikke være mulig å justere høyden i ettertid like enkelt som med en standard telestolmikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, man får jo disse rail-greiene (det finnes forresten singlecoils med railmagnet også) osv. til Tele da. Men det låter verken fugl eller fisk - Tele-twangen forsvinner, samtidig som det heller ikke låter som en skikkelig humbucker. Det ble ihvertfall altfor nasalt og tynt til at jeg kunne bruke det til noe fornuftig, hørtes litt ut som en wah som sto i fast posisjon :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi jo hatt diverse innspillinger hvor folk har spilt på LP og mange har "hørt" tele... Så, hva er telelyd? Retorisk spørsmål. :)

Du har et poeng. Likevel vil jeg tørre å påstå at det er litt forskjell på den som hører i en slik "blindtest" og den som spiller. Jeg har jo lagt ut klipp med en LP Special der folk har tippet at det ble spilt Telecaster. Den innspillingen ble gjort hjemme der jeg skrudde meg fram til en lyd jeg likte der og da, og den ble ganske Tele-ish selv med en LP. Likevel føltes det ikke for meg ut som å spille Telecaster. Likedan live, der jeg har en grunnlyd i ampen, blir forskjellene på Tele og LP Special ganske store. Både i lyd og "feeling".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo også legge til at jeg har fått en GFS Fat Pat humbucker fra Imaginos som skal inn i Baja-Tele'n. (Riktignok i halsposisjon). Dette blir første steg på en slags "Micawber-mod". Etter hvert blir det antageligvis også Brass-stol med individuelle sadler bare for å dra den helt ut. B) Jeg regner med at jeg skal få frest ut til humbuckeren denne uka. Kan jo ta noen bilder underveis og lage en tråd på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat, det forklarer en hel del. Så om en annen pup settes dit, vil det ikke være mulig å justere høyden i ettertid like enkelt som med en standard telestolmikk.

Joda, rail pickuper har også samme skruehull for festing. De har bare ikke nødvendigvis den samme metall platen som Tele singelcoil, og den påvirker ikke lyden på samme måte som på en singelcoil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skulle sette HotRails og Duckbucker i strat'en min så var de for store for hullene, så jeg måtte file til plass. Var dette bare fordi jeg har en jallastrat fra Kinaland, og ikke et problem på ordentlige gitarer?

Er jo ikke så stress å file litt i et plekterbrett, men om telebrua er for trang så er det fort litt mer jobb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.